آریا بانو
گوناگون/ باورهای عجیب درباره حیوانات در آیین هندو و مصر باستان
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:18:35
آریا بانو -
گوناگون/ باورهای عجیب درباره حیوانات در آیین هندو و مصر باستان
٨١
٠
تابناک با تو / پرستش حیوانات در دوران کهن و زمان های بسیار دور، امری رایج بوده است. آنها ویژگی های خاصی را در این حیوانات یافته و آنها را معبود خود قرار داده بودند. در این گزارش، دانستنی های جالب از پرستش حیوانات از گذشته تا امروز خواهید خواند.
موش

موش در دین هندو پرستیده می شود. چه کسی باور می کند که موش ها مورد پرستش قرار بگیرند؟ در یکی از مناطق شهر راجستان موش ها مقدس هستند و به آنها غذا و هدایا داده و رعایت حال آنها می شود. از جمله شواهد چنین باوری معبد «کارنی ماتا»ست که بیش از 20 هزار موش در آنجا زندگی می کنند. این موش ها را از اماکن چندش آور مثل زباله دانی ها و فاضلاب ها پیدا می کنند و به معبد می آورند تا زندگی خوبی را حتی بهتر از خیلی از مردم برای آنها فراهم کنند. نکته جالب توجه این که هر کسی این جوندگان کوچک را لِه یا لگد کند، به عمد یا غیر عمد، سالها به زندان می افتد، زیرا در قانون هند، آسیب زدن به موش ها توهین به آیین هندو به شمار می رود.
گربه

این گربه زیبا جایگاه قابل توجّهی در جوامع فرعونی ها داشته و آن را به دلایل مختلفی می پرستیدند. گربه ها با الهه «باستیت» مرتبط بودند. طرح و رنگ روی پیشانی برخی از گربه ها شبیه حرف M بود، و این طرح نمادی از حشره سرگین غلطانک، حشره مقدس فرعونیان بود. فرعون متوجه قدرت گربه ها در مبارزه با جوندگان و مارهای سمّی بودند و برای فرعونیان نمادی از نعمت و تعادل طبیعت به شمار می رفتند. در مصر باستان گربه ها پس از مرگ مومیایی می شدند و یا همراه صاحبان خود دفن می شدند. هر کسی به گربه آزار می رساند به عنوان مجازات کشته می شد. اگر گربه ای در مصر باستان می مرد، صاحب گربه ابروهای خود را به نشانه غم می تراشید.
مار

این خزنده خطرناک در آیین هندو با الهه ای به نام «شیفا» مرتبط است؛ شیفا گردنبندی شبیه به مار دارد. در آیین هندو جشنواره ای برگزار می شود که در آن مارها را احترام کرده و به آنها غذا می دهند. مار مورد توجه فرعونیان هم بود. به خصوص شاه کبرا که طول آن به چندین متر می رسد، باهوش و بسیار بزرگ است. اگر به مجسمه های فرعونی توجه کنید، بالای سر هر مجسمه نقش و طرحی از شاه کبرا خواهید دید که سمبل نگهبانی از این مجسمه ها به شمار می رود.
ببر

این گربه سان بزرگ در برخی مناطق به دلایل نامشخصی همچنان مورد پرستش قرار می گیرد. در چین ببر نماد زمین است و مورد پرستش قرار می گیرد. پوست و استخوان ببر در طب سنّتی چین مورد استفاده قرار می گیرد. در شهر «کونمینگ» چین، ببرها به کثرت مورد تقدیس قرار می گیرند و در همین راستا ساکنان شهری در ویتنام هم ببرها را می پرستند.
سگ

سگ در نزد فراعنه به دلیل ارتباط با الهه «آنوبیس» مورد پرستش قرار می گرفت. مطیع بودن، وفاداری بیشتر آن نسبت به سایر حیوانات، محافظت از خانه ها و ...دلیل اهمیت سگ ها برای فراعنه بود. در آیین هندو نیز، سگ ها مورد تقدیس قرار می گیرند، برای آنها در 14 نوامبر هر سال فستیوال سگ برگزار می کنند و جشن می گیرند، بخور روشن می کنند و به مراقبت و نگهداری از آنها می پردازند.

http://www.banounews.ir/fa/News/182567/گوناگون--باورهای-عجیب-درباره-حیوانات-در-آیین-هندو-و-مصر-باستان
بستن   چاپ