آریا بانو
گوناگون/ ساخت شهر‌هایی شبیه کرگدن و زرافه!
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:18:33
آریا بانو -
گوناگون/ ساخت شهر‌هایی شبیه کرگدن و زرافه! 2
٤٩
٠
تابناک با تو / تلاش برای تحقق استقلال سیاسی در سودان یک موضوع قدیمی است، به گونه ای که اغراق آمیز نخواهد بود اگر بگوییم جدایی جنوب سودان از وطن مادر یکی از طرح‌هایی بود که اجرای آن به زمان طولانی نیاز داشت و فرآیند جدایی آن، یکی از تأثیرگذارترین اتفاقات در جهان عرب به شمار می‌رفت.
در سال 2010 میلادی، طراحی یک شهر شبیه کرگدن با هدف تغییر چهره شهری و زیباسازی جنوب سودان برای جذب گردشگر برنامه ریزی شد. برنامه‌های توسعه در جوبا توسط یک پیمانکار سودانی و یک شرکت کانادایی به نام UAS طراحی شده بود. جستجوی سریع آنلاین نشان می‌دهد که UAS راه حل‌های نوآورانه‌ای را برای مشتریان در صنایع مختلف از جمله آبزی پروری، خوراک دام، جنگلداری، کود، مواد غذایی و غلات از سال 1974 میلادی ارائه می‌دهد.
هدف از این پروژه بازسازی شهر‌های منطقه در قالب حیوانات جنگلی و گیاهان بومی و قرار بود پایتخت منطقه‌ای «جوبا»، و دفتر رئیس پایتخت سودان جنوبی، شبیه به کرگدن و شهر «واو» نیز به شکل زرافه ساخته شود و به این مناطق رنگ و بوی زیبایی از آفریقا ببخشد.
معروف است که سودان قبل از تقسیم شدن، بزرگترین دولت آفریقایی از نظر مساحت بود و در عین حال این کشور تاریخ طولانی از استعمار و سلطه بیگانگان را دارد، نه فقط از سوی استعمارگران همیشگی اروپایی بلکه از سوی مصر و به طور مشخص در دوران محمد علی و پس از او خانواده اش که حکومت بالفعل در سودان داشتند. از سوی دیگر حکومت عثمانی هم به موجب تفاهمنامه 1840، حاکم اسمی این منطقه بود و قدرت‌های اصلی و بزرگ براساس این تفاهمنامه، نفوذ محمد علی را در مصر، سودان و بلاد شام کاهش دادند.
حکومت بریتانیا هم در کمتر از یک قرن به وخیم‌تر شدن تنش‌ها بین شمال مسلمان و جنوب آفریقا که اغلب مسیحی بودند دامن زد. به عبارتی دیگر تلاش‌های جنوب سودان برای آزادی ارتباط محکمی با سیاست دولت‌ها و حکومت‌های مسئول دارد، و با نگاه به همه آنچه سودان از ثروت‌های درونی و منابع غنی دارد به راحتی می‌توان دریافت که چرا تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است.
ساخت شهر‌هایی شبیه کرگدن و زرافه در این کشور
سودان تلاش‌های زیادی برای ابداع مجموعه‌ای از روش‌های جدید و زیبا برای بهبود زندگی و وجهه کلی خود انجام می‌دهد، پروژه ساخت شهر‌هایی به شکل کرگدن و زرافه و ... حدود 10 میلیارد دلار برآورد می‌شد که تا به امروز محقق نشده است.
در پایان باید بگوییم که آزادی، استقلال و نگاه به آینده، همه این‌ها منجر به یک انفجار بزرگ شهری و توسعه چشمگیر در شهر‌های جهان به طور کلی، و شهر‌های آفریقایی به طور ویژه می‌شود.
در ژانویه سال 1956 میلادی و همزمان با اعلام استقلال در کشور سودان، آن‌ها در جستجوی پرچم، نماد و سرود ملّی خاص خود بودند. کرگدن سفید حیوان نادری در سودان به شمار می‌رفت و در هیچ منطقه‌ای از دنیا به غیر از سودان وجود نداشت و پیشنهاد شد که کرگدن سفید نماد سودان شود. این پیشنهاد از سوی استاد «کالج یادبود گوردون» سودان ارائه شد؛ هرچند پیشنهاد مطرح در آن زمان از سوی سیاستمداران مخالف، زشت و منزجر کننده معرفی شد، یکی از مهمترین مردان جنبش ملّی به نام «محمد احمد المحجوب» از آن حمایت کرد. کمیته‌ای از اعضای پارلمان، دولت، روحانیون و نمایندگانی از کالج، نمایندگان احزاب ملی و افسران نیرو‌های سودانی با هم جلسه‌ای تشکیل دادند و کرگدن سفید به عنوان نماد دولت سودان معرفی شد.
پس از آنکه رئیس جمهور اسبق سودان «جعفر نمیری» روی کار آمد، بر آن شد تا نماد سودان را تغییر دهد. او بر این باور بود که کرگدن با وجود قدرتش، شتابزده و عجول است و به تحریکات سریع پاسخ می‌دهد، پس جلسه‌ای با حضور هنرمندان تشکیل داد و در این جلسه «مرغ مُنشی/دبیر» به دلیل قدرت، هوش، زیبایی، نگاه نافذ و به عنوان حیوانی که خیلی سخت دست آموز می‌شود، به عنوان نماد سودان انتخاب شد.
مرغ منشی (به انگلیسی: Secretary bird) پرنده بومی افریقا و از راسته شاهین سانان با پا‌های بلند و دم‌هایی دراز و دارای منقار قوی می‌باشد که بیشتر در دشت‌های باز و گسترده زندگی می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/182566/گوناگون--ساخت-شهر‌هایی-شبیه-کرگدن-و-زرافه!
بستن   چاپ