آریا بانو
10 نوع درد و راهکارهای حرفه‌ای برای درمان‌شان!
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:01:57
آریا بانو -
10 نوع درد و راهکارهای حرفه‌ای برای درمان‌شان!
k ٨.٨
١
باشگاه خبرنگاران / دردمبهم یا شدید، سر یا کمر، واقعا می‌تواند در زندگی‌تان اختلال ایجاد کند؛ گاهی علامت یک جراحت یا بیماری است و گاهی دردهمانند؛ سردرد‌های میگرنی، خود مشکل است.
درد موضوع غیرمتداولی نیست و در حقیقت، درست برعکس است، بدین صورت که براساس تحقیقات انجام شده، بیش از 30 درصد مردم جهان با دردی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که هفته‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. بسیار بیش‌تر از این تعداد با درد گاه‌به‌گاه مبارزه می‌کنند.
درمان درد گران تمام می‌شود!
درد، پدیده‌ای زیستی، روانی و اجتماعی است و در صورتی که کنترل نشود و برای پیشگیری از آن اقدامی انجام نشود می‌تواند خسارت‌های اجتماعی، اقتصادی زیادی را بر جامعه متحمل کند.
یک سرماخوردگی ساده را در نظر بگیرید، ساعاتی که فرد سرکار نمی‌رود، هزینه‌های درمان و ناکارآمدی کوتاه مدت فرد بار سنگینی را بر جامعه وارد می‌کند و این در حالی است که در درد‌های مزمن این هزینه و خسارت به مراتب بیشتر و بلندمدت‌تر خواهد بود؛ بنابراین با سرمایه گذاری برای پیشگیری می‌توان تا حدود زیادی از صرف هزینه‌های گزاف بعدی پرهیز کرد.
گام به گام تا درمان یک درد در کلینیک های درد!
شاید یکی از پرسش‌های متداول این باشد که در یک کلینیک درد چه اقداماتی برای بیمار انجام می‌شود؟
روش‌های گوناگون دارویی برای کنترل اضطراب بیماران بسیار مضطرب وجود دارد که به روش‌های رفتاری پاسخ مناسبی نمی‌دهند؛ از مصرف دارو‌های خوراکی تا تنفس گاز‌های استنشاقی مثل نیروزاکساید و در نهایت بیهوشی عمومی برای افرادی که بسیار مضطرب هستند.
از بین روش‌های دارویی خوراکی استفاده از «بنرودیازیسین ها» بسیار توصیه شده است. این دارو‌ها خاصیت ضداضطراب و آرامبخش دارند.
دامنه امنیتی آن‌ها بالاست و آنتاگونیستی مشخص به نام «فلومازنیل» در مواقع اورژانس تاثیر آن‌ها را خنثی خواهد کرد.
متاسفانه، ایرانی‌ها سالانه 13 تن استامینوفن کدئین مصرف می‌کنند؛ در حالی که این دارو در کشور‌هایی با جمعیت مشابه یا کمی بیشتر حدود 800 کیلوگرم است.

راهکار‌هایی برای درمان 10 نوع درد
کمردرد
در بین انواع درد‌ها اگر تا به حال کمردرد را تجربه نکرده‌اید، احتمالش زیاد است که به آن دچار شوید. طبق گزارش موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا (ان‌آی‌اچ)، از هر 10 نفر هشت نفر در برهه‌ای از زندگی شان مورد حمله‌ی کمردرد قرار می‌گیرند.
کمردرد می‌تواند شدید و ناگهانی باشد، یا می‌تواند سال‌ها به صورت یک درد مبهم طول بکشد.
می‌تواند هرجایی از نقطه‌ی بالای لگن تا پایه‌ی گردن را تحت‌تاثیر قرار بدهد.
درمان‌ها شامل؛
ورزش
کاهش وزن
دارو
تزریق
طب سوزنی
ماساژ
جراحی
درد گردن
درد گردن معمولا همراه با سن افزایش می‌یابد.
اغلب به نظر می‌رسد از بیماری‌هایی، چون آرتروز و خرابی دیسک بین‌مهره‌ای ناشی شود، اما جراحات شدید ـ
بطور مثال یک تصادف ماشین ، نیز می‌تواند باعث درد گردن در انسان ها شود.
موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا ذکر می‌کند درد گردن می‌تواند از خم شدن طولانی‌مدت روی یک میزکار، خوابیدن در وضعیتی نادرست، کشیدگی رباط، آرتریت، عفونت، و غیره گرچه نادر است، سرطان ستون فقرات نیز ناشی شود.
درمان به علت بستگی دارد و ممکن است شامل ورزش‌هایی برای حفظ تحرک گردن، تغییر موقعیت میز کارتان، دارو، ماساژ، تکنیک‌های تمدد اعصاب، گرما، یا یخ شود.
فیبرومیالژیا
فیبرومیالژیا، وضعیتی که شامل درد گسترده و حساسیت در نقاط گوناگونی روی بدن است، و اغلب به زنانی بین 30 تا 60 سال حمله می‌کند.
طبق گفته‌ی موسسه‌ی ملی آرتریت و بیماری‌های اسکلتی‌عضلانی و پوست، می‌تواند باعث خستگی و اختلال در فعالیت‌های روزانه‌ی فرد شود. دکتر دورکین می‌گوید درمان این وضعیت می‌تواند دشوار باشد و گاهی به رویکردی تیمی نیاز دارد، و اضافه می‌کند بهترین درمان برای فیبرومیالژیا ورزش است.
هم‌چنین برای فیبرومیالژیا سه داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا وجود دارد، و درمان‌های تکمیلی ـ مثل ماساژ، کایروپرکتیک، و طب سوزنی ـ نیز ممکن است کمک کنند.

درد عضلانی
اغلب افراد سعی می‌کنند کار‌هایی با ماهیچه‌های‌شان انجام دهند که برای آن تمرین ندیده‌اند.
برای تسکین درد عضلانی ناشی از استفاده‌ی بیش از حد، دارو‌های ضدالتهابی مثل آلیو (ناپروکسن)، یا آدویل یا موترین (ایبوپروفن) را پیشنهاد می شود.
سایر درمان‌ها شامل شل‌کننده‌های عضلانی برای برطرف کردن گرفتگی، دوش آب گرم، نرمش‌های کششی و طب سوزنی است.
سردرد
سردرد‌ها همه‌ی سنین، نژاد‌ها و طبقات اقتصادی-اجتماعی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.
رایج‌ترین نوع سردرد شامل:
عروقی؛ مثل میگرن؛
انقباض عضلانی ؛ که تنشی هم نامیده می‌شود؛
کششی ؛ که از شرایطی ناشی می‌شود که روی سر اثر می‌گذارند، مثل تومورها؛
التهابی؛
درمان‌ها شامل؛
دارو
تزریق
مراقبه
درمان شناختی رفتاری
بازخورد زیستی
ماساژ
طب سوزنی
آرتروز
آرتروز نوعی آرتریت است که با تجزیه‌ی غضروفی ایجاد می‌شود که معمولا از سایش استخوان‌ها در مفصلی، همانند؛ زانو ، روی یکدیگر جلوگیری می‌کند.
غالب اوقات تنها با استهلاک ایجاد شده به خاطر استفاده از مفصل ایجاد می‌شود، اما گاهی آسیب‌های مرتبط با ورزش ، یا کار ،هم در آن نقش دارند. مفاصل دچار آرتروز در طول زمان سفت و دردناک می‌شوند.
طبق گفته‌ی بنیاد آرتروز اگر سالخورده و چاق باشید یا خویشاوندی با این بیماری داشته باشید، یا از مفصلی بیش از حد استفاده کنید، احتمال ابتلای شما به آرتروز بیش‌تر است؛ و گرچه هیچ درمانی برای این رایج‌ترین نوع ارتریت وجود ندارد، دارو‌های ضدالتهابی بدون نسخه و با نسخه‌ی پزشک ممکن است سبب تسکین انواع درد حاصل از آرتروز می‌شوند، و درمان فیزیکی می‌تواند به بهبود قدرت و تحرک کمک کند.
درد لگن
درد لگن در زنان شایع‌تر است، اما می‌تواند مردان را هم تحت‌تاثیر قرار دهد. دلایل رایج آن شامل گرفتگی‌های قاعدگی، آندومتریوز، درد تخمک‌گذاری (که میتل اشمرز نامیده می‌شود)، و عفونت‌های مجاری ادراری شود.
فیبروئید‌های رحم و ماهیچه‌های ضعیف یا آسیب‌دیده، هم‌چنین بافت‌های همبند لگن سایر منشاء‌های ممکن هستند.
درمان‌ها ممکن است شامل دارو، هیپنوتیزم، گرما، یا درمان فیزیکی شود. در موارد شدید، پزشکان ممکن است برداشتن رحم را پیشنهاد کنند.
درد شکم
درد شکم اغلب به این دلیل ایجاد می‌شود که آدم‌ها ” آن بال مرغ اضافه‌ای را می‌خورند که می‌دانند نباید می‌خوردند. “ بهترین درمان برای سوءهاضمه‌ ایجاد شده، آن است که منتظر شوید از بدن خارج شود و دفعه‌ بعد از آن خوراکی صرف نظر کنید. سایر دلایل رایج درد شکم شامل یبوست، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر، مسمومیت غذایی، و ویروس‌های معده است.
در موارد جدی‌تر، درد شکم ممکن است از آپاندیسیت، پانکراتیت، آنوریسم آئورت، سنگ‌های کلیه، یا سنگ‌های صفرا باشد. درمان‌ها با توجه به علت درد بسیار متنوع هستند.
درد آیسکمیک
درد آیسکمیک از تخریب رگ‌های خونی ایجاد می‌شود که خون را در بدن به گردش درمی‌آورند و می توان گفت: سکته‌ی مغزی برای این موضوع یک مثال خوب است.
رایج‌تر از آن، درد آیسکمیک از بیماری عروق محیطی (پی‌وی‌دی) ناشی می‌شود که به علت کبود جریان خون در پا‌ها باعث درد شدید می‌شود.
اگر رژیم غذایی‌تان مملو از کلسترول باشد، بیش از 50 سال سن داشته باشید، چاق باشید یا به دیابت یا بیماری‌های قلبی‌عروقی مبتلا باشید، بیش‌تر در معرض خطر این بیماری قرار دارید. درمان‌ها شامل بهبود رژیم غذایی، ورزش، دارو‌های بهبوددهنده‌ی جریان خون، آنژیوپلاستی یا جراحی عروق است.
درد سرطان
طبق گفته‌ انجمن سرطان آمریکا، وقتی درد مربوط به سرطان باشد، منشاء آن ممکن است خود سرطان، یا درمان‌های سرطان، از جمله جراحی باشد.
با این وجود در بیش‌تر موارد، ناراحتی به خاطر فشار تومور بر استخوان‌ها، اعصاب، یا اندام‌ها است؛ پزشکان معمولا درد سرطان را با دارو‌هایی درمان می‌کنند که دردزدا نام دارند.
سایر درمان‌ها ممکن است پرتودرمانی برای کوچ کردن تومور، جراحی برای برداشتن تومور، بلاک عصبی، یا جراحی اعصاب را در بر بگیرد که شامل بریدن اعصاب برای تسکین درد است.

http://www.banounews.ir/fa/News/182488/10-نوع-درد-و-راهکارهای-حرفه‌ای-برای-درمان‌شان!
بستن   چاپ