آریا بانو
با این خوراکی‌ها دیگر در تابستان جوش نمی‌زنید!
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:01:53
آریا بانو -
با این خوراکی‌ها دیگر در تابستان جوش نمی‌زنید!
k ١٥
٨
باشگاه خبرنگاران / در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای هوا، یکی از مشکل‌های افراد دارای پوست چرب، ایجاد آکنه و تشدید این عارضه است؛ افزایش دمای هوا، سبب ترشح چربی فراوان بر سطح پوست و ایجاد آکنه می‌شود، این مشکل به ویژه در افراد دچار آکنه مقاوم به درمان بیشتر مشاهده می‌شود.
برای کنترل و جلوگیری از ایجاد آکنه در ماه‌های گرم سال راهکار‌های مختلفی وجود دارد. کارشناسان اعتقاد دارند افزون بر اهمیت به بهداشت و نظافت شخصی، شست و شوی منظم پوست صورت، استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه برای کاهش میزان تماس پوست با آفتاب یکی از اصلی‌ترین راهکار‌های پیشگیرانه ایجاد آکنه است.

در مواد خوراکی سالم انواع ویتامین و مواد مغذی وجود دارد که برای کنترل، پیشگیری و درمان آکنه‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
یکی از خوراکی‌های بسیارمفید برای سلامت پوست، مواد خوراکی حاوی ویتامین A است که سبب بهبود زخم‌های آکنه می‌شود؛ این ویتامین در خوراکی هایی چون هویج، ماهی، تخم مرغ، گوشت گاو، لبنیات، اسفناج و سیب زمینی شیرین وجود دارد.

تمرکز برمصرف میزان چربی همراه انواع خوراکی‌ها و خودداری از مصرف مواد قندی و شیرین از جمله راهکار‌های پیشگیری از ایجاد آکنه صورت است.
رعایت رژیم خوراکی سالم برای بازه زمانی طولانی می‌تواند سبب افزایش سلامت و زیبایی پوست و بی‌نیازی به استفاده از انواع دارو‌های شیمیایی پوستی گران قیمت شود که دارای عارضه‌های جانبی برپوست بدن هستند.
مواد خوراکی حاوی ویتامین A افزون بر اثر‌های مفید روی پوست، برای بهبود قدرت بینایی، سیستم ایمنی و بهبود قدرت باروری درزنان و مردان اثرگذار است.
از جمله دیگر خوراکی‌های مفید برای پوست، مواد خوراکی حاوی ویتامین B12 هستند. این ویتامین در متابولیسم سلولی بدن انسان وجود دارد و سبب جذب پروتئین در بدن می‌شود.
ویتامین B12 برای سیستم عصبی بدن انسان و تولید گلبول‌های قرمز درمغز استخوان بدن انسان اثرگذار است.

درپوست وجود مقدارکافی ویتامین B12 سبب کمک به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و جلوگیری از افتادگی و بروز چین و چروک درآن می‌شود؛ این ویتامین درمواد خوراکی، چون گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد.
ویتامین C هم یک آنتی اکسیدان بسیارضروری برای سلامت پوست و تولید کلاژن درآن است؛ به تدریج همزمان با افزایش سن میزان تولید کلاژن‌ها دربدن کاهش می‌یابد که این سبب افزایش چین و چروک و افتادگی پوست و ناتوانی بدن در ترمیم زخم و آکنه صورت می‌شود.

ویتامین C درخوراکی هایی، چون پرتقال، توت فرنگی، زغال اخته، اسفناج، فلفل دلمه، گوجه فرنگی و جوانه کلم بروکسل وجود دارد. این ویتامین همچنین می‌تواند سبب درمان عفونت‌ها شود.
کمبود ویتامین D هم می‌تواند منجر به درد‌های عضلانی، استخوانی و بروز آکنه شود. خوردن مواد خوراکی فراوان سرشاراز ویتامین D سبب درمان آکنه و جلوگیری ازایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود.

ویتامین D درخوراکی هایی، چون شیر، غلات، آب پرتقال و تخمه آفتاب گردان وجود دارد.
ویتامین E هم سبب سلامت نگه داشتن پوست و چشم‌ها می‌شود. خوراکی‌های حاوی این ویتامین سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف هستند و سبب جلوگیری از ماندگاری جای زخم می‌شوند.

ویتامین E درخوراکی هایی، چون بادام، تخمه آفتاب گردان، انواع ماهی‌ها و گیاه آووکادو وجود دارد.
ویتامین K هم اثرگذاری منحصربه فردی برسلامت پوست می‌گذارد. این ویتامین سبب لخته شدن خون می‌شود و به این ترتیب سبب درمان زخم‌ها و جلوگیری ازایجاد لکه‌های تیره دور چشم و ایجاد رگ‌های برجسته روی پا‌ها می‌شود.

برخی از گیاهان و سبزیجات حاوی ویتامین k هستند، این ویتامین در کبد گاو و گوسفند هم وجود دارد.
کمبود ماده روی می‌تواند سبب ایجاد آکنه شود. روی درخوراکی هایی، چون گوشت، لبنیات و جوانه گندم وجود دارد.
بدن انسان نمی‌تواند موادی، چون امگا 3 وامگا 6 بسازد و این مواد ضروری برای حفظ سلامت بدن انسان و سلول‌های بدن باید از راه مصرف مواد خوراکی مفید تامین شوند.

خوراکی‌های حاوی امگا 3 و 6 شامل دانه تخم کتان، تخمه کدو تنبل، دانه چیا، برخی روغن‌های گیاهی، پسته و گردو است.
درماهی‌های چرب، چون ماهی سالمون و آووکادو نیز امگا 3 و 6 وجود دارد.
نوعی باکتری مفید برای سلامت پوست بدن انسان وجود دارد که با مصرف آن میزان آسیب به بدن کاهش می‌یابد. این باکتری با نام لاکتوباسیل درمواد خوراکی، چون ماست و نوعی ترشی آسیای شرقی به نام کیمچی وجود دارد.

و در نهایت یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز آکنه صورت، ترشح هورمون استرس، کورتیزول است؛ این هورمون به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود، ولی دربرخی افراد ترشح آن سبب ایجاد آکنه می‌شود.
معمولاً زمان بیدار شدن ازخواب پوست انسان دچار التهاب می‌شود؛ کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت پوست، افراد استرس خود را کنترل کنند.
برای حفظ آرامش پوست می‌توان از خوراکی هایی چون چای سبز و گیلاس زمستانی استفاده کرد که سبب کاهش میزان تولید هورمون استرس می‌شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/182484/با-این-خوراکی‌ها-دیگر-در-تابستان-جوش-نمی‌زنید!
بستن   چاپ