آریا بانو
افسردگی و وسواس در انتخاب همسر از پیامدهای ازدواج در سنین بالا
شنبه 19 مرداد 1398 - 10:53:58
آریا بانو -
افسردگی و وسواس در انتخاب همسر از پیامدهای ازدواج در سنین بالا
٩٦٦
٤
ایسنا / یک روانشناس در خراسان شمالی در رابطه با ازدواج به هنگام، گفت: در جوامع بشری امروزه سن ازدواج یکی از معضلات پیش روی جوانان است.
دکتر علیرضا زارعی گفت: ازدواج در سن پایین در گذشته امری عادی و معمول بوده است اما امروزه با توجه به پیشرفت جوامع بشری، میانگین سن ازدواج نیز بالا رفته و ازدواج در سنین پایین سبب بروز مشکلاتی از قبیل خشونت خانوادگی از طرف همسر و درگیر شدن زن در مسائل خانوادگی و برای مرد که باید نقش نان آوری را ایفا کنند و از ادامه تحصیل باز می مانند.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه ما در جامعه مدرنی زندگی می کنیم ازدواج در سن پایین توصیه نمی شود، افزود: مشکلی که ازدواج در سنین پایین ایجاد می کند این است که زن و مرد هنوز آمادگی پذیرش نقش های پدر و مادری را ندارند و با توجه به بررسی های آماری سن پایین مادر موجب به دنیا آمدن نوزادانی با سن کمتر و از نظر جسمی ضعیف تر می شود که این مسئله سبب افزایش خطر مرگ و میر در بین فرزندان این گونه ازدواج ها می شود.
زارعی اظهار کرد: از نظر اسلام هیچ محدودیتی در سن ازدواج وجود ندارد و هر زمان که هر دو طرف بالغ باشند و به سن تکلیف و بلوغ جسمی برسند و احساس نیاز پیدا کنند زمان مناسبی برای ازدواج است.
وی گفت: با توجه به وضعیت جامعه ما سن ازدواج سیر صعودی دارد که این نیز خوب نیست و با توجه به آمار مراجعه کنندگان به مراکز روانشناسی و مشاوره افسردگی یکی از مشکلات شایع در بین افرادی است که دیر ازدواج می کنند که از علائم آن می توان بی اشتهایی، خواب آلودگی، احساس کم ارزش بودن و ... را نام برد.
وی ادامه داد: از مشکلات روانی ازدواج در سن بالا وسواس بیش از حد در انتخاب همسر، احساس خجالت و شرمندگی، گرفتن تصمیمات عجولانه و نادرست به علت گذشتن زمان مناسب ازدواج است.
به گفته وی، پایین آمدن انگیزه ازدواج و کم ارزش پنداری ازدواج، احساس سربار بودن و سرزنش خانواده ها از دیگر مشکلات ازدواج در سن بالا است.

http://www.banounews.ir/fa/News/182474/افسردگی-و-وسواس-در-انتخاب-همسر-از-پیامدهای-ازدواج-در-سنین-بالا
بستن   چاپ