آریا بانو
هویج بخور تا بهتر ببینی!
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 14:29:11
آریا بانو -
هویج بخور تا بهتر ببینی!
k ٤.١
٠
سلامانه / بیشتر مردم دنیا اعتقاددارند خوردن هویج موجب افزایش بینایی شده و می‌تواند شما را قادر به داشتن دید بهتری در شب کند. البته اینکه هویج دارای میزان مناسبی ویتامین A است، موضوعی اثبات‌شده است و کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش قدرت دید انسان شود.
به نقل از سیناپرس، بدن انسان به ویتامین‌های مختلفی ازجمله ویتامین A نیاز دارد و این ویتامین از منابع غذائی مختلفی ازجمله خوردن هویج تأمین می‌شود اما مصرف هویج به‌تنهایی نمی‌تواند موجب افزایش دید افراد عادی شده و یا قدرت دید در شب را در آن‌ها ایجاد کند.
تنها درصورتی‌که مشکل بینایی یک فرد به دلیل کمبود ویتامین A باشد، مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی این ویتامین، و نه‌فقط هویج، می‌تواند به فرد بیمار کمک کند.
به باور متخصصان مصرف هویج می‌تواند منجر به افزایش سلامت چشمان شما شود. حال سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که چگونه باور به تأثیر جادوئی مصرف هویج در افزایش قدرت دید و ایجاد دید در شب در سراسر جهان به وجود آمده است؟
این موضوع دارای داستانی بسیار جالب و عجیب است. در حقیقت تاریخ باور به قدرت جادوئی مصرف هویج به حدود 75 سال پیش و سال‌های جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.
این شایعه توسط مطبوعات و رسانه‌های بریتانیایی دران زمان و باهدف انحراف افکار عمومی و فریب نیروهای متحدیم انجام شد. در این زمان هواپیماها هنوز فاقد رادار و تجهیزات ناوبری امروزی بودند و قدرت دید خلبان هواپیما نقش اساسی و اصلی را در پیروزی نبردهای هوائی ایفا می‌کرد و خلبانان انگلیسی به دلیل توانایی خود در تیراندازی و هدف قرار دادن بمب‌افکن‌های دشمن طی حملات شبانه لندن ، از شهرت وحشتناکی برخوردار بودند.
رازی که در ورای این قدرت بود، استفاده از اختراع جدیدی به نام رادار بود اما ارتش بریتانیا برای انحراف دشمن؛ این شایعه را مطرح کرد که خلبانان ارتش این کشور به میزان زیادی از هویج در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند که این موضوع موجب افزایش قدرت دید آن‌ها در شب شده است.
هنوز مشخص نیست که آیا ارتش آلمان در دام این حیله افتاده است یا نه، اما مردم انگلیس مطمئناً با تبلیغ این شعار دولتی به گسترش شایعه فوق در سراسر جهان کمک کردند. شعاری که می‌گفت: «هویج شما را سالم نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند تا در تاریکی به‌خوبی ببینید.»
تاریخ باور به قدرت جادوئی مصرف هویج به حدود 75 سال پیش و سال‌های جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. این شایعه توسط مطبوعات و رسانه‌های بریتانیایی دران زمان و باهدف انحراف افکار عمومی و فریب نیروهای متحدین انجام شد.
هویج سرشار از یک رنگ‌دانه نارنجی به نام بتاکاروتن است. آنزیم‌های موجود در بدن انسان؛ بتاکاروتن را به‌نوعی ویتامین A موسوم به رتینول تبدیل می‌کنند که برای سلامتی چشم بسیار حیاتی است.
سایر آنزیم‌ها ، رتینول را به ماده شیمیایی موردنیاز شبکیه تبدیل می‌کنند که برای تشکیل یک رنگ‌دانه به نام رودوپسین که در شرایط کم‌نور کار می‌کند ، مهم است.
رودوپسین در سلول‌های نور گیرنده معروف به میله‌های بینایی وجود دارد که در قسمت پشت چشم ، در شبکیه قرار دارند. این سلول‌ها در نور کم مسئول بینایی ما هستند و خوردن هویج به نگه‌داشتن آن‌ها در شرایط نوک کمک می‌کند.
در حقیقت خوردن هویج و منابع ویتامین A موجب افزایش قدرت بینایی نمی‌شود بلکه کمبود آن به کاهش قدرت بینایی منجر شده و بدون هیچ‌گونه ویتامین A ، شب‌کوری ایجاد خواهد شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/181929/هویج-بخور-تا-بهتر-ببینی!
بستن   چاپ