آریا بانو
بیماری مرموزی که در دَم جان سیگاری‌ها را می‌گیرد
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 2:27:32 PM
آریا بانو -

باشگاه خبرنگاران / علیرضا مصباحی، متخصص گوش و حلق بینی اظهار کرد: یک بیماری ریوی به نام آمفیزم وجود دارد که در این نوع بیماری کیسه‌های هوا داخل ریه به طور غیرطبیعی گشاد می‌شوند.
او افزود: علل اصلی بروز آمفیزم سیگار و تنباکو است زیرا این دو حدود 80 تا 90 درصد می‌توانند اثرات مخربی برای فرد ایجاد کنند. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت ریه حمله کرده و به کیسه‌های هوا داخل ریه آسیب می‌زند. حتی این مواد شیمیایی می‌توانند موجب التهاب راه‌های هوایی ریه شده و موجب برونشیت خطرناک می‌شود.
مصباحی درباره علائم این نوع بیماری افزود: در این نوع بیماری فرد خیلی دیر متوجه می‌شود که به آمفیزم مبتلا است و ناگهان موجب مرگ او خواهد شد. البته اولین نشانه‌ها و علائم این نوع بیماری سرفه و سخت تنفس کردن است که به خصوص در هنگام فعالیت‌های سنگین بیشتر می‌شود و به حدی می‌رسد که هنگام خواب و استراحت هم به سراغ فرد می‌آید.
این متخصص گوش حلق و بینی گفت: علائم آمفیزم عبارتند از؛ خستگی، کاهش وزن، افسردگی، ضربان سریع قلب است. در این نوع بیماری فرد مبتلا به دلیل از دست دادن زیاد اکسیژن ناخن‌ها ولب‌های آن‌ها به رنگ خاکستری در می‌آید. در افراد مبتلا به آمفیزم ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن، لب‌ها یا ناخن‌های آن‌ها مایل به خاکستری شود.

او در ادامه بیان کرد: بهتر است افراد کمتر از سیگار استفاده کرده و از مکان‌هایی که آلودگی فراوانی دارد، دوری کنند. حتما ورزش در هوای پاکیزه فراموش نشود. از بیمارانی که دارای عفونت تنفسی هستند، فاصله بگیرید و هنگام بروز چنین بیماری به پزشک مربوطه مراجعه کنید.
مصباحی درباره عواقب آمفیزم گفت: این نوع بیماری را نمی‌توان درمان کرد اما با رعایت کردن یکسری نکات قابل پیشگیری است و می‌توان مانع بروز این نوع بیماری شویم. افراد می‌توانند با داشتن بهترین برنامه غذایی و استراحت به دور از دود، موجب کاهش آمفیزم شوند. همچنین فرد مبتلا باید وزن خود را هم کاهش دهد.
او تصریح کرد: فرد مبتلا زمانی که دچار ناراحتی‌های تنفسی شد باید فورا به پزشک مراجعه کند تا موجب خفگی زود هنگام او نشود. گاهی لازم است که فرد مبتلا، اکسیژن لازم را به وسیله دستگاه (از طریق بینی) دریافت کند.
این متخصص گوش حلق و بینی در پایان گفت: در عمل جراحی آمفیزم، فقط بافت‌های آسیب دیده را حذف می‌کنند تا موجب بهبود در تنفس فرد شود اگر درمان‌های ابتدایی جواب ندهد، جراح مجبور به پیوند ریه می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/181893/بیماری-مرموزی-که-در-دَم-جان-سیگاری‌ها-را-می‌گیرد
بستن   چاپ