آریا بانو
فخر آفاق پارسا؛ اولین زن تبعیدی مطبوعات ایران
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 14:04:09
آریا بانو -
فخر آفاق پارسا؛ اولین زن تبعیدی مطبوعات ایران
k ١.١
٠
ایرنا / فخر آفاق پارسا، متولد مهدی شهر (سنگسر) استان سمنان، نخستین بانویی است که به سبب فعالیت‌ مطبوعاتی به همراه همسرش به اراک تبعید شد.
ماهنامه «جهان زنان» ویژه بانوان در سال 1299 با مدیرمسئولی بانو فخر آفاق پارسا با 2 دوره با فاصله منتشر شد و فقط درباره زنان بود. این ماهنامه که در بازار تهران غوغا به پا کرد، در مشهد توقیف شد.
فخر آفاق پارسا روزنامه نگار و نویسنده نخستین زن تبعیدی تاریخ مطبوعات ایران است که از اهالی سنگسر استان سمنان بود.
کتاب «تاریخ جراید و مطبوعات استان سمنان» به قلم حمیدرضا نظری(حکمت) در این باره آورده است: نشریه‌ای به نام «جهان زنان» در سال 1299 در مشهد به سردبیری خانم فرخ آفاق پارسا و به صاحب امتیازی فرخ دین پارسا همسر او چاپ شد و پس از چهار شماره به تهران انتقال یافت، اما چند ماه بعد که اولین شماره آن در تهران چاپ و منتشر گردید سر و صدا به پا کرد و زن و شوهر به اراک تبعید شدند.
در کتاب «تاریخ جراید و مجلات ایران» اثر مرحوم محمد صدر هاشمی، مرحوم فرخ دین پارسا همسر مرحومه فخرآفاق پارسا در ضمن ارسال شرح حال خود برای چاپ در کتاب فوق اشاره می‌کند که حدود 6 ماه در انتشار جهان زنان در تهران با تأخیر مواجه می‌گردد و علت آن را این گونه شرح می‌دهد: «قریب شش ماه انتشار مجله از موعد مقرر به تأخیر می‌افتد چه جهان زنان قرار بوده است که در برج سنبله (شهریور) (1300 شمسی) منتشر گردد ولی پیش آمد توقیف بی جهت و بدون فهم علت آن و از طرفی مسافرت مؤسس مجله ( آقای فرخ دین پارسا) به سمنان که به منظور تحقیق در معادن سمنان بوده بالاخره انتشار مجله را تا برج میزان (مهر) سال مذکور به تأخیر انداخته است. از این رو شماره پنجم سال اول جهان زنان در طهران در برج میزان (مهر) 1300 شمسی مطابق محرم 1340 قمری در 32 صفحه به قطع کوچک خشتی و با چاپ سربی (مطبعه برادران باقرزاده) طبع و توزیع گردیده است. در این شماره موسس فرخ دین پارسا و تحت مسئولیت فخر آفاق پارسا معرفی شده و وجه اشتراک و سایر خصوصیات مانند سابق است.»
در تلگرافی مربوط به ماهنامه جهان زنان آمده بود: «انتشار جهان زنان در طهران غوغایی برپا کرد و مندرجات آن را جمعی مخالف دین دانسته و خواهان مجازات مؤسس و ناشر مجله گردیدند و بالاخره منتهی به تبعید آقا فرخ دین پارسا و همسرشان به اراک گردید.»
260 ماجرای خواندنی تبعید خانم فخرآفاق پارسا و همسر ایشان فرخ دین پارسا به اراک و اتفاقات و ماجراهایی که در قم برای آنها به وجود آمده در این کتاب ضبط است که خوانندگان و علاقه مندان می توانند به آن مراجعه نمایند.

http://www.banounews.ir/fa/News/181851/فخر-آفاق-پارسا؛-اولین-زن-تبعیدی-مطبوعات-ایران
بستن   چاپ