آریا بانو
ممیزی زمخت نشست ظریف!
سه شنبه 15 مرداد 1398 - 3:55:35 PM
آریا بانو -

خراسان / پخش نصفه نیمه نشست خبری وزیر امور خارجه از شبکه خبر، واکنش‌های فراوانی را برانگیخته است و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، صداوسیما را به برخورد نامناسب متهم کرده‌اند.
صبح دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، به مناسبت روز خبرنگار، در نشستی با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی شرکت کرد. این نشست ساعت 11 صبح شروع شد و تا حدود 13 به پایان رسید. حرف‌های ظریف را می‌توانید در صفحه 16 بخوانید، اما نکته‌ای که در این میان مورد توجه قرار گرفت، این بود که بخش‌هایی کوتاه و تقطیع‌شده از نشست، به صورت زنده و مستقیم روی آنتن شبکه خبر رفت. کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اقدام صداوسیما انتقاد کردند و به مقایسه شبکه خبر با شبکه‌های ایران اینترنشنال و الجزیره پرداختند که به صورت زنده، نشست را پوشش دادند. پخش گزارش خبری تکراری درباره «مانتوی جلوباز» به جای بخش‌هایی از نشست خبری ظریف، موتیف انتقاد کاربران از صداوسیما بود.
در حالی که احتمالاً بخش‌هایی از انتقاد به تلویزیون به خاطر این رویکرد، قابل قبول است، اما باید به روال عادی شبکه خبر درباره نشست‌های خبری دیگر وزیران هم توجه داشت. اگرچه وزیران کلیدی کابینه مثل وزیر اطلاعات، دفاع و کشور کمتر نشست خبری می‌گذارند و سابقه چندانی از رفتار شبکه خبر با آن‌ها در دست نیست، اما نشست‌های خبری باقی وزیران شامل وزیر نفت، بهداشت و... معمولاً به همین صورت پخش می‌شده؛ یعنی گزیده آن روی آنتن می‌رفته است. به علاوه این که آن گونه که کاربران شبکه‌های اجتماعی هم گزارش داده‌اند، تصویر نشست خبری دیروز، در زمان‌هایی قطع می‌شد که برخی رسانه‌های خاص به طرح پرسش می‌پرداختند و طبعاً وقتی اصل پرسش به دلیل آن که احتمالا با خط قرمزهای تلویزیون متناسب نبوده، امکان پخش نداشته، بنابراین پاسخ وزیر خارجه نیز نمی‌توانسته روی آنتن برود. با این حال همچنان این انتقاد به تلویزیون وارد است که این رویکرد در قبال پرسش شبکه تلویزیونی آمریکایی CNN احتمالاً قابل قبول است، اما درباره رسانه‌های مجوزدار داخلی، احتمالاً سعه صدر، انتخاب مناسب‌تری باشد. در مجموع به نظر می‌رسد در شرایطی که تنش بین صداوسیما و دولت با پخش سریال «گاندو» به اوج خود رسیده بود و درشرایطی که کاخ سفید نیزبه تازگی وزیرخارجه را تحریم کرده است پخش نصفه‌ نیمه نشست خبری ظریف، نوعی کج‌سلیقگی از سوی مسئولان شبکه خبر بوده است.
مصطفی قاسمیان

http://www.banounews.ir/fa/News/181808/ممیزی-زمخت-نشست-ظریف!
بستن   چاپ