آریا بانو
وقتی فرزندتان روی دیوار نقاشی می‌کشد
دوشنبه 14 مرداد 1398 - 12:19:43
آریا بانو -
وقتی فرزندتان روی دیوار نقاشی می‌کشد
٩٤٦
١
جام جم / دیوارها را معمولا برای این که زود به زود کثیف و سیاه نشوند و ظاهر زیباتری داشته باشند، رنگ یا کاغذدیواری می‌کنند اما هنوز هم می‌توان شاهد دیوارهای گچی در منازل بود. حفظ تمیزی این دیوارها به‌ویژه در خانه‌هایی که فرزندان کوچک دارند، اهمیت بالایی دارد. شاید چیزی لذت‌بخش‌تر از نقاشی روی دیوار برای کودکان وجود نداشته باشد. اما پیامد آن دیوارهای خط‌خطی است که مادر خانه را مجبور می‌کند دست به کار شود و کثیفی‌ها را از روی آن پاک کند. این کار شاید خیلی مردانه به نظر بیاید ولی درواقع کاری است که بیشتر، مادران عهده‌دار آن می‌شوند.
معمولا جای مداد، خودکار و لکه‌های سیاه جزو مواردی است که به این راحتی‌ها از روی دیوارهای گچی محو نمی‌شود اما دیوارهای گچی و رنگ‌نشده هم مانند خیلی چیزهای دیگر، راهی برای تمیز شدن دارند و با ترفندهایی ساده می‌توانید دیوارها را مثل روز اول‌شان کنید. برای تمیز‌کردن آنها می‌توانید از مایع ظرفشویی و اسکاچ استفاده کنید اما در موارد حادتر، محلولی از جوش‌شیرین می‌تواند اثرگذار باشد. اما اگر خیلی حوصله امتحان دیگر روش‌ها را ندارید، سمباده به دست شوید و خرابکاری‌های فرزندتان را پاک کنید.
تمیز کردن مدادرنگی: رد مدادرنگی روی دیوار راحت‌تر از آنچه که تصور می‌کنید پاک می‌شود. برای این کار مقداری خمیردندان روی مسواک بزنید و با آن روی خطوط نقاشی‌شده را تمیز کنید. حتی با حل کردن جوش‌شیرین داخل مقداری آب و کشیدن آن را روی خطوط قادر خواهید بود مدارنگی‌های کشیده‌شده را پاک کنید.
خطوط سیاه: اما اگر روی دیوارهای گچی به جای مدادرنگی، رد مداد سیاه آزارتان می‌دهد، یک پاک‌کن به دست بگیرید و خطوط سیاه را از روی دیوار پاک کنید. اما اگر به هر دلیلی این خطوط پاک نشدند، کمی جوش‌شیرین را در آب حل کنید و با یک ابر یا پارچه نم‌دار روی خطوط بکشید تا پاک شوند.
مدادشمعی: مدادشمعی به‌دلیل پایه روغنی که دارد، به‌سختی از روی یک سطح پاک می‌شود و معمولا با تراشیدن از بین می‌رود. از یک طرف می‌توانید خطوط مدادشمعی را با قاشق یک‌بارمصرف از روی دیوار بتراشید. در پاک کردن دیوارهای نقاشی‌شده و کثیف، جوش‌شیرین نقش مهمی ایفا می‌کند. بعد از این که بیشتر مدادشمعی را با تراشیدن از بین بردید، جوش‌شیرین را در آب حل کنید و با پارچه‌ای نم‌دار آن خطوط را تمیز کنید تا اثر آن از بین برود. بعد از آن هم پارچه یا اسفنج مرطوبی را به دیوار بکشید تا اگر اثری از آن روی دیوار باقی مانده، از بین برود و حوله‌ای مرطوب روی آن بکشید.
خطوط خودکاری: گاهی کودکان ترجیح می‌دهند به جای مدادرنگی، از خودکار برای نقاشی کشیدن روی دیوار استفاده کنند و گاهی ردی از خودکار روی دیوار می‌نشیند. پنبه‌ای را به اندازه‌ای به الکل آغشته کنید که الکل از روی آن چکه نکند. پنبه الکلی را روی خطوط فشار دهید تا جوهر خودکار جذب پنبه شود. اگر پنبه، جوهر را جذب نکرد، از الکل بیشتری استفاده کنید. نکته‌ای که در پاک کردن خطوط خودکار باید رعایت کنید، این است که هرگز نباید پنبه الکلی را روی خطوط خودکاری بکشید چرا که باعث پخش شدن جوهر خودکار می‌شود. هر بار که پنبه را روی خط خودکار می‌گذارید، از قسمت تمیز آن استفاده کنید تا جوهر جذب شده، دوباره روی دیوار برنگردد. در مرحله پایانی تمیزکاری هم، پارچه‌ای را با الکل آغشته کنید و لکه‌های باقی‌مانده را پاک کنید. در اینجا هم قسمت‌های تمیز پارچه را روی لکه‌های قرار دهید. در نهایت هم، جای لکه را خشک کنید.
لکه‌های سیاه: لکه‌های سیاه از شایع‌ترین لکه‌هایی هستند که روی دیوار می‌نشینند و بسیار هم سرسخت هستند و به‌راحتی‌ها هم پاک نمی‌شوند اما باز هم می‌توانید سراغ جوش شیرین بروید و با پنبه، این محلول را روی لکه‌ها بکشید و با دستمال مرطوب روی آن را تمیز کنید.
جای تابلوها: زردشدگی پشت تابلوها روی دیوار مشکل شایعی است که تقریبا همه افراد با آن دست به‌گریبان‌اند. برای از بین بردن این تغییر رنگ دیوار، از بخارشوی استفاده کنید، اما اگر بخارشوی ندارید، مقداری ماده شوینده را در آب گرم حل کنید و با دستمال یا اسفنج، جای تابلو را تمیز کنید.
در نهایت اگر هیچ‌کدام از این راهکارها برای تمیز شدن دیوارهای گچی کارآمد نبود، کاغذ سمباده راه نهایی است. سمباده را روی خطوط و لکه‌های دیوار بکشید و بعد از تمیز کردن گرد آن، با دستمالی مرطوب دیوار را تمیز کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/181509/وقتی-فرزندتان-روی-دیوار-نقاشی-می‌کشد
بستن   چاپ