آریا بانو
اصول رفتار یک مرد با همسر باردارش چگونه است؟
چهارشنبه 9 مرداد 1398 - 17:46:36
آریا بانو - باردار بودن سخت است و اگر شوهر خوبی برای همسرتان باشید، باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید تا جایی که امکان دارد به همسر باردارتان احساس راحتی بدهید و او را شاد کنید. شما «وظیفه» دارید در تمام مراحل بارداری کنار و همراه همسرتان باشید، اما چگونه؟!

در دنیای امروز ممکن است به راحتی فراموش کنید چه تفاوت‌هایی میان زن و مرد وجود دارد، تا زمانی که همسرتان باردار شود!
در این زمان، تفاوت‌ها میان شما و همسرتان مانند یک شکاف بزرگ و عمیق بین شما خودنمایی می‌کند. در حالی که همسر شما نُه ماه تمام، تغییرات و تحولات ناشی از بارداری و تبعات جورواجور آن را تحمل و تجربه می‌کند، شما آن بیرون ایستاده‌اید و فقط تماشا می‌کنید، چون به هر حال، نقش خود را در ساختن این بچه ایفا کرده‌اید و ظاهرا کار دیگری ندارید!
واقعیت این است که شاید شراکت بیولوژیکی شما تمام شده باشد، اما هنوز هم می‌توانید در پروسه‌ی بارداری سهیم باشید.
باردار بودن سخت است و اگر شوهر خوبی برای همسرتان باشید، باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید تا جایی که امکان دارد به همسر باردارتان احساس راحتی بدهید و او را شاد کنید. شما «وظیفه» دارید در تمام مراحل بارداری کنار و همراه همسرتان باشید، اما چگونه؟!
خیلی از مرد‌ها واقعا نمی‌دانند چه باید بکنند و بارداری همسرشان برای آن‌ها گیج کننده است و آشفته کننده است، بنابراین با نگرانی و اضطراب، به جای اینکه از همسر خود حمایت کنند، درست زمانی که همسرشان بیشترین نیاز را به آن‌ها دارد از او دورتر و دورتر می‌شوند. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه باید مراقب همسر باردارتان باشید.
نسبت به خبر بارداری همسرتان هیجان و احساس نشان دهید
اگر برنامه‌ای برای بچه دار شدن نداشتید، با شنیدن خبر بارداری همسرتان جوری واکنش نشان ندهید که احساس کند هیجان زده و خوشحال نیستید. واکنش نامناسب می‌تواند شامل اخم و تخم، سکوت کردن و ایراد گرفتن از همسرتان باشد که چرا قرص ضد بارداری‌اش را مصرف نکرده است. شما باید به همسرتان این اطمینان را بدهید که در کنارش هستید و از او پشتیبانی می‌کنید و می‌تواند روی کمک و همراهی شما حساب کند. به او قول بدهید که پدر خوبی خواهید بود.
کتاب‌هایی در مورد بارداری بخوانید
هر چه بیشتر در مورد اتفاق‌هایی که قرار است برای همسرتان بیفتد بدانید، بهتر می‌توانید خودتان را آماده کنید و راه کمک کردن را یاد بگیرید. شما باید بدانید همسرتان در هر مرحله از بارداری چه تجربه‌ای خواهد داشت. ضمنا خیلی خوب است که مراحل رشد و تکامل جنین‌تان را نیز بشناسید.
در مراجعه‌های همسرتان به پزشک، همراهی‌اش کنید
همراهی شما با همسرتان در مراجعه‌هایی که به پزشکش خواهد داشت سه هدف دارد: اول و مهم‌تر از همه اینکه به همسرتان نشان می‌دهید همیشه همراهش هستید. دوم اینکه خواهید فهمید در رحم همسرتان چه خبر است و پا به پای او از وضعیت جنین‌تان و سلامتی همسرتان مطلع می‌شوید. سوم هم اینکه تصویر جنین را در رحم مادرش می‌بینید، ضربان قلب او را می‌شنوید و همین به ایجاد حس عمیق پدرانه‌تان کمک می‌کند.
ضمنا همسر شما اضطراب دارد و ممکن است توصیه‌های پزشک را فراموش کند، شما می‌توانید با دقت به آن چه پزشک می‌گوید گوش دهید و بعدا به همسرتان یادآوری کنید. حتی اگر سرتان خیلی شلوغ است، باز هم سعی کنید همراه همسرتان پیش پزشکش بروید.
از استرس‌هایش کم کنید
بارداری اتفاقی فیزیکی و روحی است، پس با فشار‌ها و استرس‌های بیهوده همسرتان را آزار ندهید. تا جایی که می‌توانید انجام کار‌های خانه را به عهده بگیرید تا همسرتان استراحت کند و آرام باشد. محیط خانه را آرام و شاد و به دور از تنش نگه دارید.
کمکش کنید بهتر بخوابد
خوابیدن برای یک زن باردار به مرور، سخت و سخت‌تر می‌شود. وقتی همسر باردار شما به پشت می‌خوابد، وزن جنین به ستون فقرات، عضلات کمر، روده‌ها و عروق اصلی‌اش فشار وارد می‌کند و همه‌ی این‌ها می‌توانند درد و ناراحتی و کاهش جریان خون ایجاد کرده و در نتیجه خوابیدن را دشوار کنند. ضمنا کودک دلبند شما ممکن است درست زمانی که همسرتان قصد خواب دارد، رحم مادرش را کیسه بوکس کند! سعی کنید تصور کنید چطور می‌توانید بخوابید در حالی که یکی داخل شکم‌تان مشت می‌کوبد!
کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به خوابیدن همسرتان انجام دهید:
مثل یک بالش بزرگ برای تمام بدن همسرتان باشید! خانم‌های باردار معمولا به پهلو می‌خوابند و یک بالش بزرگ که از تمام بدن‌شان حمایت کند، در این وضعیت برای‌شان بسیار خوب است، چون کمک‌شان می‌کند کمرشان را تکیه بدهند و فشار کمتری تحمل کنند.
همسرتان را قبل از خواب ماساژ بدهید.
برایش دمنوش‌هایی درست کنید که ذهن و بدنش را آرام می‌کند.
نوازشش کنید.
صبور باشید
بارداری به طور کل، تاثیرات عجیب و غریبی بر هورمون‌ها می‌گذارد. بعضی روز‌ها ممکن است همسرتان احساس کند حال بسیار خوبی دارد، روز‌هایی هم هستند که عصبی و حساس می‌شود و شاید بی‌دلیل از شما برنجد یا سرتان داد بزند. بعضی روز‌ها هم ممکن است بی‌دلیل گریه کند. شما صبور باشید و درک کنید که تقصیر از هورمون‌های اوست. ضمنا در مورد زندگی جنسی‌تان هم باید درک و صبر داشته باشید. میل جنسی همسر شما نیز دستخوش تحولات زیادی است: شاید در سه ماهه اول زیاد باشد، در سه ماهه دوم افت کند و در سه ماهه سوم دوباره برگردد. به هر حال باید صبور باشید، صبور!
تکرر ادرار او را درک کنید
زنان باردار مکررا نیاز به دستشویی دارند. شاید هر 30 دقیقه لازم باشد دستشویی بروند و این اصلا خنده دار نیست و باید خودتان را جای همسرتان بگذارید تا شاید کمی متوجه شوید مدام دستشویی رفتن چه حسی دارد. تصور کنید مجبورید سه بار طی تماشای یک فیلم به سمت دستشویی بدوید یا نیمه شب، بار‌ها و بار‌ها از خواب بیدار شوید تا مثانه‌تان را خالی کنید. برای کمک به همسرتان در این زمینه، دو کار می‌توانید انجام دهید:
اول اینکه درک کنید و انعطاف نشان بدهید. وقتی همسرتان از شما می‌خواهد در اولین جای ممکن توقف کنید تا بتواند به دستشویی برود، اخم نکنید و غُر نزنید.
دوم اینکه مسیر رفت و آمد او به دستشویی را خلوت کنید تا هر بار که از خواب بیدار می‌شود، مجبور نباشد از لابه لای وسایل رد شود تا به دستشویی برسد و ضمنا لامپی در مسیر او قرار دهید تا در تاریکی راه نرود.
جوری رفتار کنید انگار شما هم باردارید
منظور ما این نیست که زیر لباس‌تان بالش بگذارید تا شکم‌تان بالا بیاید و ادای عصبانی شدن همسرتان را درآورید یا در یک دست خیار شور و در دست دیگر بستنی، هوس‌های همسرتان را مسخره کنید!
بلکه شما باید هماهنگ با کار‌هایی باشید که همسرتان باید یا نباید انجام دهد. مثلا اگر به توصیه‌ی پزشک باید نمک خیلی کم مصرف کند شما هم همان غذای کم نمکی را بخورید که همسرتان می‌خورد. این کار شما شیوه‌ای است برای نشان دادن درک و حمایت‌تان که همسرتان را تشویق می‌کند طبق توصیه‌ها عمل کند. اگر قرار است همسرتان قهوه ننوشید شما هم ننوشید (یا دست کم در حضور او این کار را نکنید!). با هم به پیاده روی بروید و پا به پای او گام بردارید. هر وقت خسته شد شما هم بنشینید و هر وقت هوس کرد چیزی بخورد برایش فراهم کنید.
به او بگویید زیباست و دوستش دارید
همسر شما هم مانند تمام زن‌های باردار دیگر، تغییرات ظاهری قابل توجهی پیدا می‌کند. شما به عنوان شوهر باید این اطمینان را به او بدهید که در نظر شما هنوز هم زیباست و بی‌قید و شرط دوستش دارید. هر روز، عشق بی‌پایان خود را به همسرتان ابراز کنید.
برای تسکین ناخوشی‌ها و حالت تهوع اش چاره‌ای بیندیشید
بیماری صبحگاهی یا ویار حاملگی بدون تردید، بدترین قسمت یک بارداری است (البته به غیر از وضع حمل!). 75 درصد از زنان باردار ویار دارند و علائم آن شامل سر درد، خواب آلودگی زیاد و حالت تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. بیشتر خانم‌ها حدود یک ماه بعد از بسته شدن نطفه، ویارشان شروع می‌شود و معمولا تا پایان هفته‌ی دوازدهم یا چهاردهم بارداری ادامه می‌یابد. البته بعضی از خانم‌ها تا پایان بارداری ممکن است ویار داشته باشند.
ویار یا بیماری صبحگاهی بر خلاف اسمی که دارد، فقط مربوط به صبح‌ها نیست. بیشتر خانم‌ها تمام طول روز، علائم ویار را دارند. کمکی که شما می‌توانید بکنید این است که راهکار‌های گوناگون را پیش پای همسرتان بگذارید. هر روز شیوه‌ای جدید را امتحان کنید تا ببینید کدام‌شان جواب می‌دهد. هر زمان که همسرتان کمکی از شما خواست، از صمیم قلب آماده باشید. چند راهکار که می‌توانید امتحان کنید:
مکمل ویتامین B6: مطالعات نشان داده‌اند مکمل ویتامین B6 می‌تواند علائم ویار را کاهش بدهد.
دستبند ضد تهوع: دستبند‌های ضد تهوع، باند‌های کششی با برآمدگی‌های پلاستیکی هستند که به نقاطی از مچ دست فشار وارد می‌کنند. این فشار می‌تواند از حالت تهوع کم کند.
دمنوش زنجبیل: تندی خاص زنجبیل می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. برای همسرتان دمنوش زنجبیل درست کنید و ببیند اثر دارد یا نه.
کراکر یا بیسکوئیت: مشکل ویار علاوه بر ایجاد حالت تهوع این است که میل به خوردن را کم می‌کند، اما معده‌ی خالی فقط باعث تشدید حالت تهوع می‌شود. کراکر‌ها برای معده، سبُک هستند و می‌تواند حالت تهوع را کاهش بدهند. پیش از اینکه همسرتان از رختخواب خارج شود، برایش چند کراکر ببرید.
چای نعنا فلفلی: نعنا فلفلی هم مانند زنجبیل به کاهش حالت تهوع ناشی از ویار کمک می‌کند. پس با عشق، برای همسرتان چای نعنا فلفلی دم کنید و این راهکار را هم امتحان کنید!
صبور و انعطاف پذیر باشید
ممکن است یک روز همسرتان از غذایی متنفر باشد و روزی دیگر همین غذا تنها چیزی باشد که مایل به خوردنش است. انعطاف داشته باشید و هر چه که میل دارد برایش فراهم کنید. مهربان باشید و هر زمان که لازم شد برای تهیه‌ی هر آنچه همسرتان خواسته از خانه بیرون بزنید!
خودتان را تمیز و مرتب نگه دارید
زنان باردار نسبت به بو‌ها بسیار حساس می‌شوند. حتی ممکن است عطری که زمانی مورد علاقه‌ی همسرتان بوده اکنون حالش را بهم بزند. پس کاملا تمیز و خوشبو باشید: دندان‌های‌تان را مرتب مسواک بزنید، هر روز دوش بگیرید و عطری را که همسرتان می‌پسندد استفاده کنید.
فعالیت‌های شغلی و اجتماعی‌تان را کمتر کنید
این یکی از سخت‌ترین توصیه‌ها برای مردان است! یک زن باردار بیش از هر کسی به همسرش نیاز دارد. زندگی اجتماعی شما باید فقط به ضروریات محدود شود. بیشتر در خانه باشید تا شرایط را برای همسرتان راحت‌تر کنید.
در آماده کردن وسایل و اتاق کودک به همسرتان کمک کنید
وقتی یک زن باردار است، در رویا‌های خود برای بچه‌داری‌اش برنامه ریزی می‌کند. شما هم در این پروسه با او همراه شوید، در دکوراسیون و تهیه‌ی وسایل کودک با همسرتان هم فکری کنید.
نگرانی‌ها و ترس‌های همسرتان را با حوصله رفع کنید
بارداری خصوصا برای کسی که اولین بار است باردار می‌شود، می‌تواند کمی ترسناک هم باشد. خانم‌ها معمولا حساسیت خاصی روی سلامت جنین خود دارند و در مورد زایمان و وضع حمل دچار نگرانی‌هایی می‌شوند و سوال‌های زیادی در ذهن‌شان می‌چرخد. شما باید بتوانید نگرانی‌های همسرتان را آرام کنید و در مورد هر آنچه که نمی‌داند یا سوال دارد، تحقیق و مطالعه کرده و پاسخ مناسب را پیدا کنید و در اختیار همسرتان بگذارید. حتی اگر همسرتان نیمه شب با گریه از خواب بیدارتان کرد، چون نگرانی و ترس خاصی خواب را از چشمان او ربوده است، باید او را تسکین بدهید و با سرچ کردن و پیدا کردن جوابی که می‌خواهد، آرامش را به همسرتان برگردانید. مثلا اگر همسر شما در مورد دردی که دارد نگران است، سرچ کنید و با اطمینان به او بگویید: دردی که تو داری طبیعی است و به این معنی نیست که قرار است یک بچه‌ی دو سر به دنیا بیاوری!
مرد‌های دنیای امروز باید خیلی بهتر از مردان قدیم با همسر باردار خود رفتار کنند، چون همان طور که زندگی مدرن امروز قابل مقایسه با زندگی در گذشته نیست، نقش همسر و پدر امروزی نیز مانند همسران و پدران گذشته نیست. پس بابت محبت‌ها و کمک‌های‌تان هیچ منتی سر همسرتان نگذارید. شیوه‌ی رفتار یک مرد با همسرش می‌تواند نشاندهنده‌ی مردانگی و میزان لیاقت او در پدر بودن باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/180930/اصول-رفتار-یک-مرد-با-همسر-باردارش-چگونه-است؟
بستن   چاپ