آریا بانو
استرس‌های احساسی تاثیر نامطلوبی بر تغذیه کودک می‌گذارد
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 10:21:55
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: خانواده بیشترین نقش تاثیرگذار را در شکل‌گیری عادت‌های غذایی‌ کودک ایفا می‌کنند.
دکتر محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با سلامانه با بیان این نکته اظهار کرد: کودک از آغاز تولد تا پایان سال دوم زندگی‌اش سریع درحال رشد است. از سال دوم به بعد کمی از سرعت رشد او کم می‌شود و دوباره و با نزدیک شدن به سن بلوغ، سرعت رشد هم افزایش می‌یابد. با توجه به این‌ نکته و در نظر گرفتن تکامل دستگاه‌های داخلی و اندام‌های کودک در سال‌های اول زندگی به‌خوبی می‌توان به اهمیت نقش تغذیه در تامین رشد و تکامل کودک پی برد.
وی افزود: پس از دوران شیرخوارگی، دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود. عوامل زیادی، دریافت و عادات غذایی کودکان و نوجوانان را تعیین می‌کنند. عادت‌هایی از قبیل دوست داشتن یا دوست نداشتن مواد غذایی مختلف در ابتدای دوران کودکی شکل می‌گیرند و تا دوران بلوغ ادامه می‌یابند که در آن زمان هرگونه تغییری با مقاومت شدید از سوی فرزند همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: با این‌حساب، می‌توان گفت پیش از ورود کودک به مدرسه، خانواده او بیشترین نقش تاثیرگذار را در شکل‌گیری عادت‌های غذایی‌اش ایفا می‌کنند. در این حالت، والدین و بزرگ‌ترهای خانواده الگوی مهمی هستند. یک ارتباط غذایی خوب شامل تقسیم مسوولیت بین والدین و کودکان برای خرید و پختن غذا می‌شود. والدین باید غذای خوب و مقوی تهیه کرده و کودک را برحسب اشتهای او برای خوردن این غذا تشویق کنند.
دکتر انتظاری با بیان اینکه متاسفانه این روزها اعضای یک خانواده کمتر با هم غذا می‌خورند و خوردن غذا جلوی تلویزیون یا استفاده از غذاهای آماده رایج شده است، گفت: جالب است بدانید تحقیقات ثابت کرده‌اند دانش‌آموزانی که همراه خانواده خود شام می‌خورند،‌ مقدار بیشتری از میوه و سبزی را در رژیم غذایی‌شان دارند و کمتر به سمت غذاهای سرخ‌شده کشیده می‌شوند.
وی تاکید کرد: دانستن این نکته هم ضروری است که محیطی که غذا در آن خورده می‌شود هم تاثیر زیادی بر اشتها و میزان غذا خوردن کودک خواهد داشت. به عبارت ساده‌تر، انتظارات نابجایی که والدین از فرزندشان دارند، نزاع بر سر سفره و سایر استرس‌های احساسی می‌توانند تاثیر نامطلوبی بر خورد و خوراک کودک باقی بگذارند. محیط مناسب برای صرف غذا، محیطی است که همراه با زمان کافی، آرامش و صحبت‌های خانوادگی بدون استرس باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/179126/استرس‌های-احساسی-تاثیر-نامطلوبی-بر-تغذیه-کودک-می‌گذارد
بستن   چاپ