آریا بانو
ریزش مو در کودکان با وضعیت جسمانی‌ آنها ارتباط دارد
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 13:05:15
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص پوست و مو گفت: مساله ریزش مو در بزرگسالان چه از نظر علل مرتبط و چه از لحاظ تشخیص کاملا با کودکان متفاوت است.
دکتر پروین منصوری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ما اغلب ریزش 5٠ تا ١٠٠ تار مو در روز را در بزرگسالان عادی می‌دانیم ولی اگر چنین ریزش مویی در بچه‌ها باشد، طبیعی نیست.
وی افزود: برخلاف ما بزرگ‌ترها که ریزش موهایمان با استرس و تنش در ارتباط است، ریزش مو در کودکان بیشتر به وضعیت جسمی کودک مربوط است. از علل جسمی می‌توان به ریزش مو در اثر اختلالات هورمونی اشاره کرد.
دکتر منصوری ادامه داد: کودکانی که عملکرد تیروئیدشان مختل باشد، اغلب دچار ریزش مو می‌شوند. وقتی که غده تیروئید کودک پرکار یا کم‌کار است، سوخت‌وساز بدنش نامنظم می‌شود. این مشکلات باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود.
وی همچنین گفت: بعضی نشانگان‌ها یا علل تغذیه‌ای و بهداشتی مثل عفونت قارچی یا تینه کپیتیس، (نوعی بیماری قارچی است که با عفونت سطح پوست سر، ابرو و مژه‌ها همراه است) می‌توانند سبب ریزش مو شوند. کودکان مبتلا به بیماری عفونت قارچی معمولا ریزش موهای تکراری یا موهای خردشده در بالای سطح سر دارند.
دکتر منصوری با بیان اینکه عفونت قارچی با یک داروی ضدقارچ به مدت 8 هفته به علاوه شامپوی مخصوص قابل‌درمان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیماری مسری است، بنابراین کودک بدون درمان نمی‌تواند به مدرسه یا مهدکودک وارد شود ولی به‌طور خلاصه اینکه اگر کودک شما دچار ریزش مو شد، نباید وحشت کرد چراکه در بیشتر موارد این شرایط موقت خواهد بود و پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود و طاسی در انتظار کودکان نیست. فقط کافی است پیگیر بود و البته اصول اولیه بهداشت را به کودکان آموخت، به‌خصوص اگر به مهد و مدرسه می‌روند. در اغلب موارد دادن شرح حال کامل توسط والدین و بررسی به موقع، می‌تواند پزشک را به تشخیص قطعی برساند و درمان را شروع کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/178785/ریزش-مو-در-کودکان-با-وضعیت-جسمانی‌-آنها-ارتباط-دارد
بستن   چاپ