آریا بانو
خوشبختی یعنی با مادرشوهرت خوب باشی!
شنبه 5 مرداد 1398 - 1:34:20 PM
آریا بانو -

خراسان / بعضی از حرف‌ها نقل امروز و دیروز نیست؛ حتی نقل امسال و پارسال هم نیست؛ مثل همین سابقه اختلاف بین مادرشوهر و عروس که ریشه در طرز فکری قدیمی و صد البته اشتباه دارد اما انگار قصد ندارد از بین بعضی زنان، رخت ببندد. در این بین، اگر کمی منصفانه‌تر به این قضیه توجه کنیم، با اندکی صبر و خویشتن‌داری به راحتی می‌توانیم از این سدهای ارتباطی که خودمان (به اشتباه) درست کرده‌ایم، عبور کنیم. به راستی این همه انرژی که در طول تاریخ به پای این گونه اختلافات ریخته شده، این همه دل شکستن‌ها و اشک‌ها که به پای این طرز فکر قدیمی ریخته شده و این همه رنج و غصه که بر عروس‌ها و مادرشوهرها در طول تاریخ بشریت روا شده، به چه دلیل بوده است؟ در این مطلب می‌خواهیم بگوییم رابطه عروس و مادر شوهر هم می‌تواند لبریز از عشق و محبت باشد. قبل از هر چیز، بیاییم این پیش داوری‌های ذهنی و عقاید کهنه را کنار بگذاریم. در ادامه و به بهانه مورد توجه قرار گرفتن بنرهای شهرداری زنجان برای اصلاح روابط عروس و مادرشوهر در شبکه‌های اجتماعی، توصیه‌هایی به عروس‌ها، مادرشوهرها، شوهرها و پدرشوهرها خواهیم داشت.
6 توصیه‌ به عروس خانم‌ها
سعی کنید نگرش‌های منفی درباره مادر شوهر را از ذهن دور کنید و چنین تصوراتی بر رفتار و گفتارهایتان تاثیری نگذارد. قرار است در یک فرایند تدریجی شما مادرشوهرتان را آگاهانه و از صمیم قلب دوست بدارید. قطعا شما نمی‌توانید مادر شوهرتان را اندازه مادر خودتان دوست داشته باشید اما می‌توانید او را به عنوان یک مادر و یک زن دوست داشته باشید.
احترام به پدر و مادر همسر و کمک به آن‌ها از رموز مهم دست‌یابی به خوشبختی در زندگی‌مشترک است چراکه احترام به آن‌ها در واقع نوعی احترام به همسر خودتان است و با این کار در دل همسرتان به جایگاه ویژه‌ای دست خواهید یافت و متقابلاً احترام به پدر و مادر خود را با این کار تثبیت می‌کنید.
هیچ‌گاه نکات منفی خانواده همسرتان را به دیگران و به خصوص خانواده خودتان بازگو نکنید. اگر زمانی مسئله‌ای شما را به شدت آزرده خاطر کرد، می‌توانید به آرامی و در یک فرصت مناسب به همسرتان گوشزد کنید تا شوهرتان خودش مشکل را مدیریت کند و موضع‌گیری بین شما و مادر شوهرتان ایجاد نشود.
فراموش نکنید همه انسان‌ها نقطه ضعف‌هایی دارند. خود شما هم عاری از اشکال نیستند. سعی کنید اگر اشتباهاتی در رفتار مادرشوهرتان دیده شد، آن را ببخشید و فراموش کنید. در مقابل خاطرات و اتفاقات خوب را به یاد بیاورید. کش دادن اتفاقات ناگوار چیزی جز افزایش احساس خشم و نفرت عاید شما نمی‌کند.
حسادت را کنار بگذارید. عشق و محبت بین هر مادر و فرزندی وجود دارد. بین مادر شوهر و همسر شما هم عشق و محبت مادر و فرزندی طبیعی است. آن را به رسمیت بشناسید. این عشق و محبت میان آن‌ها باعث بی اعتنایی و کم شدن عشق به شما نمی‌شود و جایگاه شما به عنوان همسر و شریک زندگی برای همیشه در ذهن شوهرتان پابرجاست.
به یاد داشته باشید لازم نیست همه صحبت‌ها و رفتارهای مادرشوهرتان را جدی بگیرید و همه آن را تحلیل کنید و به عبارتی غرض‌ورزانه بدانید. بعضی از رفتارها و صحبت‌ها را نشنیده بگیرید و با یک لبخند از کنار آن‌ها بگذرید.
6 توصیه‌ به مادرشوهرها
به استقلال فکری و سلیقه شخصی عروس خود احترام بگذارید چراکه این کارتان تاثیری مستقیم بر آرامش زندگی پسرتان دارد. گرمی زندگی‌مشترک آن‌ها در دور بودن از دخالت‌ها و اظهارنظرهای غیر لازم است.
گفتار و رفتارتان به گونه‌ای باشد که عروس‌تان شما را تایید و تکریم کند و از شما درس زندگی بیاموزد. در ضمن پسرتان را به حمایت همه جانبه از همسرش تشویق کنید و از او بخواهید که به همسر خود احترام بگذارد. همچنین در مهمانی‌ها به حریم خصوصی عروس خود احترام بگذارید و وارد بحث‌های زنان دیگر درباره معایب عروس‌هایشان نشوید و کنایه نزنید.
در مقابل برخی ناملایمات و ناپختگی‌ها، صبورانه رفتار کنید. فراموش نکنید او تجربه شما را ندارد و ممکن است در بعضی مواقع رفتاری که مورد پسند شماست، انجام ندهد. به او ایراد نگیرید. شما هم این مسیر را طی کرده‌اید، تعصبات غیرمعقول و عقاید گذشته را کنار بگذارید.
بسیاری از حسادت‌ها و کدورت‌ها در اثر منفی‌نگری و پیش‌داوری‌های نادرست به وجود می‌آید. سعی کنید با یک گفت‌وگوی صمیمانه، اعتماد عروس‌تان را به خود جلب و مثبت‌اندیشی را در وی تقویت کنید. نگذارید سنت و عقاید گذشته این ذهنیت را در شما و او شکل دهد که حسادت و کدورت در عروس و مادر شوهر طبیعی است.
برای حضور در مراسم خانوادگی به شخص خودش زنگ بزنید و او را دعوت کنید نه این که به پسرتان ارجاع دهید که به عروس‌تان بگوید. شاید بسیاری از همین مسائل ساده و پیش پا ا فتاده منشأ بسیاری از کدورت‌ها باشد. با این کار نشان می‌دهید به او احترام می‌گذارید.
عروس‌تان رقیب شما نیست. مطمئن باشید محبت‌های زوجی جایگاه خودش و محبت مادر و فرزندی هم جایگاه خاص خود را دارد. همان‌طور که شما خودتان عشق و محبت‌های مختلفی را با همسر، والدین و فرزندان‌تان تجربه کرده‌اید، پسر شما هم می‌تواند عشق و محبت را با چنین افراد مختلفی تجربه کند. در این گونه موارد حساس نباشید.
نویسنده : بنفشه دولت‌آبادی | کارشناس ارشد مشاوره خانواده

http://www.banounews.ir/fa/News/178468/خوشبختی-یعنی-با-مادرشوهرت-خوب-باشی!
بستن   چاپ