آریا بانو
به دختر 15 ساله‌ام بگویم که پدرش معتاد است؟!
شنبه 5 مرداد 1398 - 12:08:43
آریا بانو -
به دختر 15 ساله‌ام بگویم که پدرش معتاد است؟!
٣٣
٠
خراسان / خانمی 38 ساله هستم، همسرم سال‌های زیادی است اعتیاد دارد. چندین بار برای ترک رفته ولی دوباره معتاد شده است. الان هم در کمپ ترک اعتیاد است و با راهنمایی دوستان و به خواست خودش رفته. دختری 15 ساله دارم ولی هنوز نمی‌داند که پدرش اعتیاد دارد. لطفا درباره این که باید به او بگویم یا نه، نظر بدهید. خودم دوست ندارم و هر بار که پدرش نبوده، گفتم به سفر کاری رفته است.
بیماری اعتیاد در هر جامعه‌ای، پدیده‌ای فردی - اجتماعی محسوب می‌شود چراکه آسیب ‌های ناشی از آن، علاوه بر هزینه‌های فردی، پیامدهای اجتماعی فراوانی برای خانواده و جامعه دارد. از همین رو به منظور درمان بیماری اعتیاد علاوه بر انگیزه‌ها و کوشش‌های فردی، درگیر کردن اعضای خانواده (به ویژه همسر و فرزندان) در فرایند درمان ضروری به نظر می‌رسد. حال با توجه به تردید در خصوص آگاهی فرزندتان از اعتیاد پدرش، چند پیشنهاد به شما دارم.
پنهان‌کاری، سردرگمی‌تان را بیشتر می‌کند
واضح است از یک سو اعتیاد همسرتان و از سوی دیگر سردرگمی در خصوص چگونگی واکنش فرزندتان در قبال این موضوع، انرژی زیادی را از شما گرفته است و بهترین راه را مخفی کردن این موضوع ‌می‌دانید. این نگرانی شما کاملا قابل درک است ولی این نکته را در نظر داشته باشید که اعتیاد یک بیماری است. به نظر می‌رسد شما با کتمان این بیماری سعی در پاک کردن صورت مسئله دارید. طبق پژوهش‌های متعدد روان شناسی، انکار و مخفی کردن یک موضوع، بیشترین فشار روانی را بر فرد وارد می‌کند که همین عامل می‌تواند باعث افزایش اضطراب و تشویش فرد شود.
درباره اعتیاد با فرزندتان صحبت کنید
به نظر می‌رسد قبل از این‌که فرزندتان از دیگران در خصوص بیماری اعتیاد مطلع شود، منطقی است خودتان در فضایی صمیمانه در این خصوص با او گفت‌وگو کنید. از این رو پیشنهاد می‌شود ضمن کسب اطلاعات علمی و کافی در خصوص پدیده اعتیاد درباره این بیماری با فرزندتان صحبت کنید. تعریف شما از اعتیاد و فرد معتاد برای فرزندتان به عنوان بیماری و یک بیمار که نیاز به درمان و کمک دارد، نقش تعیین کننده‌ای در ذهنیت فرزندتان از این پدیده (اعتیاد) دارد. در ادامه لازم است این نکته را به فرزندتان یادآور شوید که بیماری اعتیاد مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر در صورت رعایت برخی اصول، قابل درمان است.
از نقش پررنگ فرزندتان در درمان شوهرتان غافل نشوید
به فرزندتان توضیح دهید که پدرش در حال طی کردن فرایند درمان است و برای این‌که از این بیماری رهایی یابد نقش حمایتی اعضای خانواده ضروری است. لازم است فرزندتان آمادگی‌های روانی لازم به منظور روبه رو شدن با برخی مسائل را پیدا کند. به عنوان مثال رفت و آمدهای مکرر به کلینیک، استفاده از برخی داروها، برخی تغییرات خلقی و حتی نوسان‌ها و مشکلات اقتصادی، از جمله مهم ترین مسائلی است که خانواده‌ها را درگیر می‌کند. این آگاهی کمک می‌کند فرزندتان با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت بیماری پدر خانواده و پیامدهای احتمالی فوق، قدرت سازگاری بهتری پیدا کند. بدین ترتیب با گسترش شبکه های اجتماعی علاوه بر بالا بردن قدرت تاب‌آوری فرزندتان، کمک شایانی به فرایند درمان همسرتان کرده‌اید.
نویسنده : مصطفی نجمی | پژوهشگر اعتیاد

http://www.banounews.ir/fa/News/178416/به-دختر-15-ساله‌ام-بگویم-که-پدرش-معتاد-است؟!
بستن   چاپ