آریا بانو
راه غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع
جمعه 4 مرداد 1398 - 11:19:10
آریا بانو - سلامانه: اگر قصد صحبت در جمع یا سخنرانی دارید ولی حین صحبت دچار استرس می‌شوید و نمی‌توانید به خوبی صحبت کنید و رشته کلام از دستتان در می‌رود، بهتر است بدانید این ارتباط، تنها زمانی شکل خواهد گرفت که بتوانید به راحتی و با آرامش صحبت کنید. در ادامه به نکاتی اشاره خواهم کرد که امیدوارم بتواند به شما برای صحبت کردن در جمع کمک کند.
یک شروع مقتدرانه داشته باشید
فرقی نمی کند که برای چه کسانی و در کجا صحبت می کنید، چه برای همکاران و چه برای ارباب رجوع ها. باید صحبت‌تان را با قدرت آغاز کنید. آهسته حرف زدن از همان ابتدای کار، اشتباهی بزرگ است. اگر چنین شروعی داشته باشید، دیگر امید چندانی به تغییر آن نیست. بنابراین باید از همان اول با صدای بلند، رسا و پرانرژی صحبت کنید. 
فن بیان به صورت تدریجی بهتر می‌شود
مهارت صحبت کردن در جمع به صورت قدم به قدم بهبود می‌یابد بنابراین نباید از خودتان انتظار تغییر یک شبه و تبدیل شدن به یک سخنور قهار داشته باشید. ابتدا از صحبت کردن برای جمعی کوچک شروع کنید و به تدریج این کار را در مقابل تعداد بیشتری از مردم انجام دهید. صحبت کردن در برابر 5 نفر با صحبت کردن در برابر 100 نفر کاملا متفاوت است. از تعداد کم شروع کنید و ببینید که با چه تعداد از افراد اضطرابتان بیشتر می شود. پس از آن، به مرور تعداد افرادی را که برایشان صحبت می کنید افزایش دهید تا دیگر احساس ناراحتی نداشته باشید. با این کار، روزی خواهد رسید که دربرابر صدها نفر شنونده هم مشکلی برای صحبت کردن نخواهید داشت.
خودتان باشید
فراموش نکنید که حتی سخنرانی خیلی خوب نیز به طور حتم بی عیب و نقص نخواهد بود. چیزی که حتی از بی‌عیب و نقص بودن صحبت‌های شما مهم‌تر است، این است که خودتان باشید. در هنگام سخن گفتن، تصویر خاص خودتان را به نمایش بگذارید و به طور جدی از تقلید کردن پرهیز کنید. نحوه سخن گفتن مخصوص به خودتان را طراحی کنید و فقط از آن پیروی کنید.
جذابیت را در سخنانتان مهمان کنید
سخنان خود را با گفتن نکته جالبی آغاز کنید که بتواند توجه مخاطبان را به شما جلب کند. می توانید صحبت‌های خود را با تعریف کردن یک خاطره یا داستان شروع کنید؛ داستانی بامزه درباره آن چیزی که می‌خواهید پیرامون آن سخن بگویید؛ هر قدر این داستان تاثیرگذارتر و مرتبط تر باشد، بهتر است. لازم نیست خیلی شوخی کنید. بهتر است ساده، صمیمی و بی ‌ریا باشید.
از اهمیت ارتباط چشمی غافل نشوید
در این ارتباط، هر یک از مخاطبان شما باید احساس کند که شما به او نگاه می کنید و با وی حرف می‌زنید. ذهن شما باید باز باشد و برای دریافت توجه و اعتماد آنها آماده باشید. اگر به راستی خواستار برقراری چنین ارتباطی باشید، دیگران شما را می‌پذیرند و تمایل شما به برقراری ارتباط را حس خواهند کرد. هنگامی که این ارتباط وجود داشته باشد، شما احساسی خوشایند و تاثیرگذار در دیگران به وجود خواهید آورد.

http://www.banounews.ir/fa/News/178080/راه-غلبه-بر-ترس-از-صحبت-کردن-در-جمع
بستن   چاپ