آریا بانو
حل مشکلات شیردهی
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 21:56:01
آریا بانو -
حل مشکلات شیردهی
٠
٠
ایران / خانمی که روبه‌رویم نشسته بود، چند ماهی از زایمانش می‌گذشت. وقتی در مورد شیردهی صحبت می‌کرد، انگار می‌خواست بدترین خاطره را تعریف کند.
«چی بگم خانم دکتر؟ مُردم! از بس که عذاب کشیدم. یک ماه تموم سینه‌ام زخم شده بود، زخم وحشتناک! داد و فریادم هر دفعه موقع شیر دادن به آسمون می‌رفت. هر کار هم کردم، زخم خوب نمی‌شد، دیگه خسته شدم. گفتم ولش کن! بذار شیر خشک بخوره.»
واقعیت این است که بسیاری از خانم‌ها که دوران شیردهی دچار شقاق یا زخم مکرر سینه می‌شوند، احساسی مشابه وی دارند.
بعضی‌ها به خاطر علاقه شدید به شیردهی، به وضعیت شیردادن به بچه همراه رنج و درد هنگام مکیدن نوزاد ادامه می‌دهند و بعضی‌ها هم مانند این مادر جوان خسته می‌شوند و می‌گذارند تا شیشه و پستانک جایگزین شیر با‌ارزش مادری شود.
اگر مادران به چند نکته مهم هنگام شیردهی توجه کنند، کمتر دچار مشکلاتی از این قبیل می‌شوند.
اگر نوک سینه به‌طور مناسب در دهان نوزاد قرار نگیرد، مشکلات آغاز می‌شود. وقتی هم که نوزاد مشغول شیر خوردن است و هنوز مکیدن وی تمام نشده، اگر پستان را با زور از دهانش بیرون بکشیم، آسیب ایجاد می‌شود. استفاده زیاد از دستگاه شیردوش- آن هم شیردوش‌های با قدرت مکش بالا- باعث کشیدگی و ساییدگی نوک سینه می‌شود.
گاهی ممکن است نوزاد برفک دهان داشته باشد و مورد توجه قرار نگیرد. آن وقت انتقال عفونت قارچی از دهان نوزاد به سینه می‌تواند باعث بروز مشکل شود.
اگر مادر به‌طور مرتب پستان را با آب و صابون بشوید یا از الکل برای ضد‌عفونی کردن آن استفاده کند، خود را بیش از پیش در معرض ابتلا به زخم و شقاق سینه قرار می‌دهد.استفاده مکرر از دستمال کاغذی یا حوله‌های سفت برای خشک کردن سینه هم دردسرساز است.
این موارد بیشترین علت‌هایی هستند که باعث بروز زخم در نوک سینه می‌شوند.
بنابراین در قدم اول برای پیشگیری از چنین مشکل دردناکی، باید مادر آموزش خوبی درباره شیردهی نوزادش ببیند.اگر درد سینه طی شیر خوردن نوزاد به تدریج بدتر شود و شبیه حس فرورفتن خنجر به سینه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت و التهاب جدی باشد. در این صورت مادر باید زود خود را به پزشک معالج برساند.اگر پوست نوک سینه قرمز و براق، همراه خارش و پوسته‌ریزی شود، می‌تواند نشانه ابتلا به قارچ سطحی باشد و داروی ویژه خود را می‌طلبد.
مادر بعد از اتمام شیردهی باید کمی شیر را بدوشد. شیردهی را با سینه‌ای آغاز کند که کمتر دچار درد و مشکل است، کمپرس گرم مؤثر است. قبل از شروع شیردهی یک حوله گرم و مرطوب روی پستان‌ها قرار دهد. شیردهی را از سینه دچار زخم قطع نکند، چون پر شدن سینه از شیر مشکل را بدتر خواهد کرد و هر زمان که احساس می‌کند شرایط بدتر شده است، سریع به پزشک معالجه مراجعه کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/177377/حل-مشکلات--شیردهی
بستن   چاپ