آریا بانو
تاثیرات درد بر حافظه شناخته می‌شود
جمعه 28 تير 1398 - 14:41:08
آریا بانو - سلامانه: دردهای مزمن میان افراد شایع هستند و همه ما تجربه این حس ناخوشایند را داشته‌ایم اما مهم‌ترین اثر درد، تاثیری است که بر حافظه می‌گذارد، در این زمینه محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام یک پژوهش هستند.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همه افراد در طول زندگی تجربه ناخوشایند درد در یکی از ارگان‌های بدن خود را داشته‌اند، زمانی که درد به سراغ افراد می‌آید متوسل به راهکاری‌های مختلف برای کاهش یا از بین بردن آن می‌شوند.
اما موضوع مهم، جدا از دردی که بیمار می‌کشد تأثیرگذاری آن بر روی تمرکز و حافظه افراد است. از این رو محققان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام پژوهشی هستند تا از تأثیرات درد بر روی سلول‌های عصبی آگاه شوند.
جلال زرین قلم مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: در این پژوهش یک مسیر سلولی دخیل در درد و حافظه در حال بررسی است. همچنین اثرات یک داروی جدید با اثربخشی بالا و عوارض کم بر روی درد بررسی می‌شود، این دارو با ساختاری ویژه برای محافظت از سلول‌های عصبی در مرحله آزمایشگاهی توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی تولید شده است و اکنون ما آن را در این پروژه ارزیابی می‌کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: برخی از بیماران در درازمدت با درد دست و پنجه نرم می‌کنند، این تحقیق نشان می‌دهد که سلول‌های حافظه در این مدت دچار چه تغییراتی شده‌اند و آیا این دارو اثراتی همچون محافظت نورونی دارد، همچنین با استفاده از آن چه کمکی به افزایش کارایی افراد می‌توان کرد. این تحقیقات برای نخستین بار در حال انجام است و به کمک آن می‌توان راهکارهای مناسب درباره کاهش اثرات درد بر روی حافظه ارائه داد.
منبع خبر:
ایرنا

http://www.banounews.ir/fa/News/175686/تاثیرات-درد-بر-حافظه-شناخته-می‌شود
بستن   چاپ