آریا بانو
ریحان هم آرامش‌بخش است هم ضدآلزایمر
پنجشنبه 27 تير 1398 - 11:47:29
آریا بانو - سلامانه: ریحان به صورت تازه و خشک، به عنوان ادویه و سبزی، به‌طور گسترده در جهان مورد استفاده است.در طب عوام، به‌ویژه در کشورهای مدیترانه جهت کم‌اشتهایی و تقویت معده، ضدنفخ، شیرافزا و گاه به عنوان ادرارآور استفاده می‌شود. عصاره‌ آن به صورت غرغره، به عنوان یک جسم قابض در تسکین التهاب گلو، مؤثر است. منشأ اصلی گیاه، به احتمال قوی جنوب آسیاست و در حال حاضر در نواحی مدیترانه، همچنین در کشورهای فرانسه، مراکش، ایتالیا، بلغارستان و مجارستان نیز به‌طور گسترده کشت می‌شود. از مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ضددرد، ضدآلزایمر، ضدآرتریت، ضدمیکروب، ضدسرطان، ضدانعقاد خون، ضدسم، ضدورم، ضداکسیدان، ضدتب، ضدعفونی‌کننده، ضدکرم، ضداسپاسم، ضدکاندیدا، ضدنفخ، ضدزخم‌های داخلی، ضدقارچ، تقویت‌کننده‌ قوای جنسی، تولید برادی کاردی، ملین، معرق، هضم‌کننده، ادرارآور، قاعده‌آور، خلط‌آور، مقوی معده، حشره‌کش، شیرافزا، لاروکش، مسهل، خواب‌آور، آرامبخش و محرک.
عصاره الکلی ریحان در پمادهای ضدزخم و خونریزی استفاده می‌شود. اثر اخیر به احتمال زیاد مربوط به فلاونوئیدهای آن است. همچنین اسانس ریحان دارای خاصیت ضدکرم می‌باشد. از این اسانس در صنایع عطرسازی و آرایشی استفاده به عمل می‌آید. خود گیاه نیز در صنایع نگهداری ماهی کاربرد دارد.
در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی روی ریحان و اسانس آن انجام شده و مطالعات زیادی در مورد اثرات متنوع و مهم آن صورت گرفته است؛ از جمله، به عنوان یک گیاه ضدآلزایمر شناخته شده است.
طریقه و میزان مصرف تهیه‌ چای
روی 4-2 گرم برگ خشک خردشده ریحان، یک لیوان آب جوش ریخته و 15 دقیقه صبر ‌کنید تا دم بکشد (بهتر است در ظرف بسته باشد)، سپس آن را صاف کرده و بنوشید.
این میزان می‌تواند 3-2 بار در روز تکرار شود. این محصول به عنوان ضدنفخ، مقوی معده و اثرات دیگر مناسب است.
در صورتی که هر روز، این میزان چای مصرف شود، بهتر است پس از 8 روز استفاده مصرف برای 2 هفته متوقف شود و پس از آن می‌توان دوره دیگری را آغاز کرد.
داروهای گیاهی
عصاره‌ ریحان با عصاره گیاهان دیگر نظیر رازیانه، بابونه و نعنا، به عنوان ضدنفخ و ضددرد معده، به صورت قطره تهیه شده است.
موارد احتیاط
در دوران حاملگی و شیردهی، مصرف متعادل گیاه یا فرآورده‌های آن را باید رعایت و از مصرف مقادیر زیاد و طولانی خودداری کرد. اسانس ریحان به طور خوراکی یا موضعی در زنان حامله نباید مصرف شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/175532/ریحان-هم-آرامش‌بخش-است-هم-ضدآلزایمر
بستن   چاپ