آریا بانو
35 ساله‌ام و پدرم حتی درباره زمان خوابیدنم نظر می‌دهد!
چهارشنبه 26 تير 1398 - 11:53:40
آریا بانو -
35 ساله‌ام و پدرم حتی درباره زمان خوابیدنم نظر می‌دهد!
١٧٨
١
خراسان / پدری 35 ساله‌ و دارای سه فرزند هستم. مشکلم این است که پدرم بعد از این همه سال، هنوز کاملا من را زیر نظر دارد و برای تک تک رفتارها و تصمیم‌های زندگی‌ام نظر می‌دهد. اگر هم گوش ندهم ناراحتی و اوقات تلخی راه می‌اندازد. هر روز می‌پرسد فلان قرضت را پس دادی یا نه، فلان اضافه کار را چرا نمی‌روی؟ شب‌ها زودتر بخواب و ... . در ضمن پدرم کلا دو تا پسر دارد و این مشکل هر دو نفر ماست. لطفا راهنمایی ام کنید.
مخاطب محترم، ضمن این‌که برای پاسخ گویی جامع‌تر به این موضوع نیاز به اطلاعات بیشتری احساس می‌شود ولی چند نکته را برای کمک به شما ذکر می‌کنم.
شاید اعتماد پدرتان را جلب نکردید: قبل از هر چیز، بهتر است دلایل بروز این رفتار پدرتان را بررسی کنید تا بهتر بتوانید برای رفع آن علت‌ها تلاش کنید. به عنوان مثال آیا اتفاق خاصی در زندگی ایشان یا برای شما و برادرتان و سایر اعضای خانواده در گذشته رخ داده که پدرتان را نگران می‌کند یا نداشتن توانمندی شما و برادرتان در جلب اعتماد وی باعث شده که احساس کند باید شما را مدیریت کند یا علت‌های دیگری که ممکن است برای این رفتار متصور باشد.
تغییر رویه بدهید:
یکی از علت‌هایی که باعث می‌شود پدرتان در همه موارد راهکار بدهد، این است که از همه چیز خبر دارد و ممکن است خودتان این جزئیات را منتقل یا این‌که در یک محل زندگی می کنید. بنابراین سعی کنید به تدریج و نه به صورت ناگهانی در این خصوص تغییر رویه بدهید و به جای گفت‌وگو کردن درباره جزئیات با پدرتان، سبک کلی گویی را در پیش بگیرید.
مخالفت صریح نداشته باشید:
درخصوص این‌که مطرح کردید اگر با پدرتان مخالفت کنید، ناراحت می‌شود باید خدمت‌تان عرض کنم که به طور طبیعی چون از نظر ایشان نه تنها اشتباهی درکار نیست بلکه در حق شما و برادرتان لطف می‌کند بنابراین انتظار مخالفت ندارد و به همین دلیل هم لازم نیست با صراحت مخالفت خود را اعلام کنید. بهتر است بعضی از موارد را نشنیده بگیرید، بعضی مواقع نه تایید و نه رد کنید، گاهی از پاسخ دادن طفره بروید و موضوع بحث را عوض کنید.
استقلال‌تان را ثابت کنید:
اعتماد به نفس خود را تقویت و استقلال‌تان را در عمل اثبات کنید. یقینا اگر بتوانید در تصمیم‌گیری‌ها و رفتارتان و در عمل توانمندی و اقتدار خود را به اثبات برسانید بهتر می توانید پدرتان را متقاعد کنید که نیازی به این همه نگرانی نیست. نکته آخر این‌که از افرادی مثل مادرتان کمک بگیرید تا نادرست بودن این رویه را به پدرتان یادآوری کند ولی به دنبال تغییر کامل پدرتان نباشید زیرا در این سن شاید برای وی خیلی راحت نباشد. مراجعه حضوری به مشاور نیز توصیه می‌شود زیرا در جلسات مشاوره موضوع بهتر ریشه‌یابی و منجر به راهکار می‌شود.
نویسنده : دکتر حسین محرابی | روان شناس

http://www.banounews.ir/fa/News/175119/35-ساله‌ام-و-پدرم-حتی-درباره-زمان-خوابیدنم-نظر-می‌دهد!
بستن   چاپ