آریا بانو
کلکسیون بیماری‌ها در پس تزریق عضله‌ساز چربی سوز
سه شنبه 25 تير 1398 - 11:35:44
آریا بانو - سلامانه: تمرین های مستمر درباشگاه‌های بدنسازی برای سلامت، تناسب اندام، پیشگیری از تحلیل عضلانی و درامان ماندن از آسیب‌های قلبی عروقی بسیار مفید است و فواید آن برکسی پوشیده نیست.اما این موضوع فقط تا زمانی مصداق تلاش برای سلامتی است که فرد ورزشکار درگیر مسایل حاشیه ای در ورزش نشود. یکی از این موارد حاشیه ای که در این سال‌ها از حاشیه به اصل آمده است مصرف مواد نیروزا و هورمون‌های آنابولیک است.
موادی که به صورت طبیعی در بدن ساخته می‌شوند، اما ورزشکاران برای رشد سریع‌تر و رسیدن به اندامی فرا زمینی از آن ها بهره می‌گیرند.اما متاسفانه این داروها افزون بر فوایدی که بر عضلات دارند می‌توانند مشکلات جدی و گاهی جبران ناپذیری را به فرد مصرف کننده تحمیل کنند.یکی از پرکاربرد ترین و گران ترین داروهای مصرفی در باشگاه‌های بدنسازی هورمون رشد یا سوماتروپین است که امروزه در طیف وسیعی از ورزشکاران به صورت تزریقی مصرف می‌شود. در ادامه به معرفی این ماده و عوارض تزریق آن اشاره می کنیم :
سوماتروپین چیست؟
هورمون رشد یا سوماتروپین یک پلی پپتید متشکل از 191 اسید آمینه است که از هیپوفیز قدامی ترشح و اعمال خود را بدن توسط مکانیسم های پیچیده ای انجام می‌دهد.این هورمون در پزشکی کاربردهای زیادی دارد و برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات توسط پزشکان متخصص تجویز می‌شود ولی ورزشکاران از این دارو در دوزهای غیر معمول و گاهی بسیار بالا استفاده می‌کنند. داروی سوماتروپین توسط فوق تخصص غدد برای برخی بیماری ها بر اساس آزمایش خون و تشخیص پزشک تجویز می شود و در کلام عامیانه «سوما» نامیده می شود. متابولیسم‌ دارو کبدی‌ و دفع‌ آن‌ از طریق‌ صفراست.تاثیرات این ماده برای ورزشکاران، که گاهی درباره آن بسیار بزرگ نمایی می‌شود، به طور خلاصه شامل سنتز پروتئین و رشد عضلات، لیپولیز و چربی سوزی و افزایش قدرت می‌شود. سوما به همین دلیل مورد علاقه بدن‌سازان است.
عوارض سوء مصرف
استفاده از هورمونهای آنابولیک در دوزهای بالا و بدون نظر پزشک متخصص عوارضی چون تهوع استفراغ تب مشکلات قلبی و تنفسی و هایپوگلایسمی(افت شدید قند خون) دارد. ولی خطرات مصرف این داروها به این جا ختم نمی‌شود.در تحقیقات گسترده ای که د رخصوص مصرف استروئید ها و هورمون‌های انسانی در ورزشکاران صورت گرفته است مواردی مثل سرطان، دیابت، مشکلات قلبی عروقی شدید، کما، ناتوانی تولید مثلی و قطع ترشح طبیعی این مواد در بدن به صورت واضح گزارش شده است.در پایان به دوستان ورزشکار توصیه می‌شود که در ورزش اولویت را بر حفظ سلامتی و بهبود فاکتورهای آمادگی جسمانی قرار دهند و اگر تمایلی برای داشتن بدن عضلانی و حجیم دارند، توجه به استمرار در ورزش ، حفظ یک رژیم غذایی سالم و دریافت مشاوره از افراد دارای صلاحیت ،اجتناب ناپذیر است.

http://www.banounews.ir/fa/News/174771/کلکسیون-بیماری‌ها-در-پس-تزریق-عضله‌ساز-چربی-سوز
بستن   چاپ