آریا بانو
هر 5 میکروگرم در مترمکعب ذرات آلاینده، ریه‌ها را 2 سال فرسوده‌تر می‌کند
چهارشنبه 19 تير 1398 - 10:57:17
آریا بانو - سلامانه: طبق مطالعات جدید آلودگی هوا بیش از آنچه که محققان برآورد کرده‌اند به سلامت ریه‌ها آسیب وارد می‌کند. به نقل از ایسنا، متخصصان انگلیسی در این مطالعه دریافتند که آلودگی هوا با سرعت بالا ریه‌ها را فرسوده کرده و فرد را در معرض خطر فزاینده ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه قرار می‌دهد.
با بالا رفتن سن عملکرد ریه‌ها به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند اما در این مطالعه مشخص شد قرار گرفتن در معرض ذرات معلق، ریه‌ها را سریع‌تر فرسوده کرده و هرچه میزان قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها بیشتر باشد احتمال اینکه ریه‌ها سریع‌تر فرسوده شود، بیشتر می‌شود.
در این مطالعه آمده است: به ازای هر پنج میکروگرم در متر مکعب ذرات آلاینده مازاد که سالانه فرد به طور میانگین در معرض این ذرات قرار می‌گیرد، ریه‌ها معادل دو سال فرسوده‌تر می‌شود.
ذرات آلاینده ترکیبی از قطره‌های مایع و جامد در هواست. این آلاینده ها به شکل گرد و غبار، دود و دوده دیده می‌شود. در مناطقی که در هر متر مکعب 10 میکرو گرم ذرات آلاینده وجود دارد خطر بیشتری ساکنان آن را تهدید می‌کند. همچنین در میان افرادی که در مناطق بسیار آلوده سکونت دارند تعداد موارد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه چهار برابر بیشتر از افرادی است که با افراد سیگاری زندگی می‌کنند.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، بیماری مزمن انسدادی ریه اصطلاحی است که در تعریف نوعی بیماری ریه به کار گرفته می‌شود که بر اثر آن مجرای هوا مسدود شده و تنفس سخت می شود. این بیماری سومین عامل مرگ و میر در جهان است.
منبع خبر:
ایسنا

http://www.banounews.ir/fa/News/173640/هر-5-میکروگرم-در-مترمکعب-ذرات-آلاینده،-ریه‌ها-را-2-سال-فرسوده‌تر-می‌کند
بستن   چاپ