آریا بانو
‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند
چهارشنبه 19 تير 1398 - 10:56:58
آریا بانو - مراسم اختتامیه دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و جمعی از هنرمندان در عمارت عین الدوله برگزار شد.


به گزارش هنرآنلاین ، آیین پایانی دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران در عمارت عین الدوله برگزار شد و در این مراسم از 26 هنرمندی که در طول هشت روز پرتره مفاخر معاصر ایران را ساختند تقدیر شد و به آن‌ها لوح تقدیر و مبلغ 100 میلیون ریال اهدا شد.
پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم اختتامیه دومین سمپوزیوم ساخت مجسمه‌های مفاخر معاصر گفت: سازمان زیباسازی شهر تهران، با برگزاری سمپوزیوم مفاخر توانسته است با یک تیر چند هدف را نشانه برود و یاد مفاخر معاصر را در دل‌ها زنده نگه دارد و دعای خیر شهروندان را نثار روح هنرمندان درگذشته کند.
او در ادامه گفت: سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران اهداف متعددی را دنبال می‌کنند که یکی از این اهداف، شناسایی هنرمندان جوان است از این منظر، برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی جای تقدیر دارد. از سوی دیگر در این رویداد هنری پرتره تعدادی از هنرمندان معاصر ساخته شد و با این کار نام و یاد مفاخر معاصر ایران زنده نگاه داشته می‌شود.
حناچی افزود: من از تعدادی از این مفاخر معاصر خاطره دارم. زمانی که دانشجو بودم کریم پیرنیا می‌گفت باید بذر عشق را در دل دانشجوها بکاریم تا بتوانیم کاری که به آن علاقه‌مند هستیم را ادامه بدهیم. کسی که راه خانه پدری را نمی‌شناسد در مسیر گمراهی قرار می‌گیرد.
او از هادی میرمیران به عنوان یکی از هنرمندان طراز اول یاد کرد و گفت:جوانان قدیم که میان‌سالان روزگار ما هستند با ابوالحسن صبا خاطرات بسیاری دارند.حسین میرخانی از جمله هنرمندانی بود که هرگاه خطی می‌نوشت به همراه آن روحمان را نیز به اهتزاز درمی‌آورد.
شهردار تهران گفت: برگزاری این دست از مراسم و نصب سردیس‌ها در معابر موجب می‌شود که بسیاری از مردم هنگام عبور از معابر و خیابان‌های تهران با نگاه به سردیس‌ها و مجسمه‌ها با تامل بیشتری از معابر عبور کنند. امیدواریم این حرکت و این نگاه زمینه‌ساز ایجاد تعامل و آرامش در پایتخت باشد و این مسیر نیز ادامه یابد و ما نیز در مدیریت شهری تلاش می‌کنیم طرح‌های عمرانی پایتخت را نیز در این مسیر گسترش دهیم.
برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز گفت: خوشحالم هنرمندان شرکت کننده در این رویداد توانستند در زمان مقرر به بهترین شکل ممکن ساخت پرتره‌هایی که بر عهده‌شان گذاشته شده بود را به سرانجام برسانند. برخی از پرتره‌هایی که در این رویداد خلق‌شده‌اند فخر مجسمه‌های شهری به شمار می‌روند.
او در ادامه درباره روند انتخاب هنرمندانی که در این رویداد پرتره آن‌ها ساخته شد، گفت: پس از نامه‌نگاری با انجمن‌های هنری از آن‌ها خواستیم تا تعدادی از مفاخرشان را به سازمان زیباسازی معرفی کنند تا پرتره آن‌ها در دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران ساخته شود. در این رویداد 26 تن از مفاخر هنر معاصر ایران انتخاب شدند و در دومین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران پرتره آن‌ها ساخته شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: از شورای شهر تهران می‌خواهم که ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند تا در پایتخت شاهد آن باشیم که وقتی مجسمه‌ای در معبری نصب می‌شود مدیریت شهری رو به روی آن درخت نکارد و تابلویی نصب نکند.
ضرغامی گفت: بسیاری از سردیس‌ها و مجسمه‌های شهری به علت شلوغی معابر امکان دیده شدن و ایجاد زیبایی محیطی را ندارند که باید برای حل این معضل راهکاری پیدا شود. در سال جاری سمپوزیوم بین‌المللی تهران را برگزار خواهیم کرد و امیدوارم همچون دوره‌های گذشته هنرمندان در این رویداد به بهترین شکل هنرشان را ارائه دهند.

http://www.banounews.ir/fa/News/173628/‍‍--‍‍پیروز-حناچی--مهم‌ترین-هدف-سمپوزیوم-مجسمه‌سازی-کشف-استعدادهای-جوان-است---برزین-ضرغامی--شورای-شهر-تهران-ما-را-در-تصویب-لایحه-ایجاد-حریم-برای-مجسمه‌های-شهری-همراهی-کند
بستن   چاپ