آریا بانو
زنان فعال و شجاعی که در حال تغییر جهان‌اند
سه شنبه 18 تير 1398 - 11:42:54
آریا بانو -
زنان فعال و شجاعی که در حال تغییر جهان‌اند 6
٢٧٨
٠
برترین ها / ما زنان قدرتمند زیادی را می‎شناسیم که نامشان در تاریخ ثبت شده است، زنانی که توانستند تغییرات بزرگ و اساسی را در جهان ایجاد کنند. امروزه نیز زنان شجاع و فعالی در سراسر جهان وجود دارند که با فعالیت های خود، از حمایت از حقوق زنان گرفته تا مبارزه با داعش و ... توانستند دنیا را تکان دهند. اگر می خواهید با قدرتمندترین زنان کنونی جهان آشنا شوید، در ادامه همراه‌مان باشید.
نادیا مراد

نادیا مراد، زاده 1993، دختر جوان از اقلیت ایزدی کردی است. او یکی از قربانیان داعش است. داعش بعد از اشغال روستای کوجو بسیاری از اهالی از جمله مادر و 6 برادر نادیا را به قتل رساند. نادیا بعد از کشته شدن مادر و 6 برادرش توسط داعش ربوده شد و در مدت اسارتش مورد انواع شکنجه و آزار‌ها از جمله تجاوز جنسی قرار گرفت، اما پس از 3 ماه، توانست بعد از مدتی از چنگ داعش فرار کرده و خودش را به یک مکان امن برساند. از آن پس او در مصاحبه‌های زیادی شرکت و با رئیس جمهور‌های کشور‌های مختلف دیدار کرد.
او در سال 2018 و به دلیل مبارزاتش علیه خشونت جنسی و استفاده از آن در جنگ‌ها به عنوان سلاح، به همراه دنیس موکویگی برنده جایزه صلح نوبل شد. او برای دفاع از زنان سرزمین‎اش دست به هر کاری زد و به این ترتیب به سمبلی از ظلمی که از طرف داعش به ایزدیان و به‌طور کلی مردم رفته بود تبدیل گردید. نادیا مراد در این باره می‌گوید: «تروریست‌ها هیچگاه فکر نمی‌کردند که دختران ایزدی انقدر شجاع باشند که شکنجه‌های آن‌ها را برای تمام مردم جهان به زبان آورند. ما با آن‌ها مبارزه می‌کنیم، ما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم که کارهایشان، چون یک راز باقی بماند. هر بار که من داستان خودم را می‌گویم، احساس می‌کنم که از قدرت آن‌ها کاسته ام.»
ملیندا گیتس

ملیندا گیتس همسر بیل گیتس و مدیر سابق برخی از محصولات شرکت مایکروسافت است. علاوه بر قدرتی که در زمینه بیزنس دارد، او یک بشردوست است. او به همراه همسرش یک موسسه خیریه تاسیس کرد که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موسسات خیریه در جهان شناخته می‌شوند. او 40 میلیارد دلار را صرف مراقبت‌های بهداشتی، کمک به مناطق قحطی‎زده جهان، حفظ محیط زیست، مبارزه با بیماری‌های کشنده و... کرد. او اخیرا برای حمایت از زنان جهان در زمینه کنترل بارداری، تحصیلات و دیگر حق و حقوق آنها، دست به اقدامات زیادی زد.
ملیندا در سال 2013 از سوی مجله فوربس بعد از آنگلا مرکل و دیلما روسف به عنوان سومین زن قدرتمند جهان شناخته شد. در دسامبر سال 2005 میلادی، او و همسرش همراه با بونو، عضو اصلی گروه موسیقی ایرلندی یوتو، در مجله تایم به‌عنوان اشخاص برتر سال انتخاب شدند. ملیندا گیتس مدال آزادی دولت اسپانیا را در 4 ماه مه سال 2006 میلادی برای فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش دریافت کرد. او زن فعالی است که به دیگر مردم جهان اهمیت زیادی می‌دهد. ملیندا می‌گوید: «به نظر من، زنان مستقل می‌توانند جهان را دگرگون کنند.»
ملاله یوسف‌زی

ملاله یوسف‌زی، متولد 1997، دختری است که در دفاع از حق آموزش توسط طالبان مورد هدف گلوله قرار گرفت. او فعال حقوق بشر و حقوق کودکان و عضو کمپین تحصیل دختران اهل پاکستان است که در اکتبر 2012 توسط گروه طالبان و در راه بازگشت از مدرسه ترور نافرجام شد. ترور او با واکنش‌های شدید جهانی مواجه شد. او خودش در این باره می‌گوید: «من در راه برگشت به خانه بودم که طالبان اتوبوس مدرسه ما را نگه داشتند. به بالا آمدند و داد زدند که ملاله کیست؟ من هم بدون ترس گفتم: منم. آن‌ها به سمت سرم شلیک کردند. اگر چه من خود کشته نشدم، اما از آن روز به بعد، تمام ترس‌هایم کشته شدند.»
ملاله در مصاحبه‌ای با انتقاد از ملایان گفته بود: «دختران در زمان تسلط طالبان می‌ترسیدند به صورتشان اسید پاشیده شود یا توسط این شبه‌نظامیان دزدیده شوند.» ملالی کتابی با عنوان «منم ملاله» نوشته است. او در این داستان اعتقاد دارد که این تنها داستان خودش نیست، بلکه داستان 61 میلیون کودکی است که از درس و تعلیم محروم مانده‌اند. ورود این کتاب به مدرسه‌های خصوصی پاکستان ممنوع شد.
ملاله یوسف‌زَپی برای تلاش‌هایش در زمینه حق تحصیل کودکان، جایزه صلح نوبل سال 2014 را همراه با کایلاش ساتیارتی دریافت کرد. او جوان‌ترین برنده این جایزه و پس از عبدالسلام دومین پاکستانی برنده آن است.
اپرا وینفری

کمتر کسی است که نام اپرا وینفری، یکی از قدرتمندترین زنان جهان را نشنیده باشد. او تهیه‌کننده، هنرپیشه، مجری، خیرخواه، برنده جایزه اسکار و کاندیدای جایزه گلدن گلوب و بفتا و از مشهورترین و مطرح‌ترین مجری‌های تلویزیونی آمریکا و جهان است.
اپرا وینفری به عنوان ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی‌تبار قرن بیستم رتبه‌بندی شده است. او فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف انسان‌دوستانه انجام داده و بزرگترین خیّر و نیکوکار سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌رود. به عنوان مثال او مدرسه‌ای را در جنوب آفریقا تاسیس کرده و هزینه تحصیل دانشجو‌های زیادی را برای ورود به کالج می‌دهد. اپرا امیدوار است که در آینده‌ای نزدیک تمام دختران مناطق محروم جهان، امکان ادامه تحصیل را پیدا کنند. او تاکنون 400 میلیون دلار را صرف تحصیل کودکان کرده است.
او برای مدتی، تنها میلیاردر سیاه‌پوست جهان بوده‌ است و بر اساس برخی ارزیابی‌ها، بانفوذترین زن در جهان محسوب می‌شود. اپرا تاکنون در کار‌های فراوانی فعالیت داشته است، اما مهم‌ترین کارش برنامه تلویزیونی «اپرا» است که در نوع خود در تاریخ شناخته شده‌است.
لیما گبوی

لیما گبوی از برندگان جایزه صلح نوبل، فعالان حقوق بشر اهل لیبریا و از فعالان حقوق زنان در آفریقا می‌باشد.
او در سال1972 در مرکز لیبریا متولد شد. او پس از جنگ داخلی لیبریا در سال 1989 که تا سال 1996 ادامه بافت، شروع به آموزش خدمات اجتماعی به مردم و حمایت از کسانی که به وسیله جنگ آسیب دیده‎اند، کرد. او در این باره می‌گوید: «ما در گذشته آرام بودیم، حرف نمی‌زدیم، اما پس از کشته شدن عده ای، پس از تجاوز به مردم سرزمین‌مان، پس از تماشای نابودی خانواده‎مان... یاد گرفتیم که باید به خشونت نه و به صلح آری بگوییم. جنگ درس‌های بزرگی به ما داد.»
فعالیت‌های گبوی، یکی از موثرترین عوامل در پایان جنگ لیبریا بود. در سال 2011، او جایزه نوبل را برای مبارزه علیه خشونت زنان دریافت کرد.
گرتا تونبرگ

گرتا تونبرگ دانش‌آموز مدرسه و فعال محیط‌زیست اهل سوئد است. او یک روز جمعه به جای رفتن به مدرسه، به مقابل ساختمان مجلس سوئد رفت و حمایت خود را به حفاظت از محیط زیست اعلام کرد. او از مردم خواست تا بیشتر مراقب آب و هوا باشند و برای حفاظت از محیط زیست، تلاش بیشتری کنند. همین اقدام او باعث شد که او طرفداران زیادی پیدا کند. حال میلیون‌ها دانش آموز و حتی افراد مسن، از او حمایت می‌کنند. حرکت انقلابی او که «جمعه‌ای برای آینده» نام گرفت، شعار ساده، اما تاثیرگذاری داشت: «اگر ما امروز مراقب نباشیم، فردایی نخواهیم داشت.»گرتا در طول یک سال جوایز بسیاری را، از جمله جایزه نوبل، را از آن خود کرد. او حتی در برنامه مشهور «TED» هم سخنرانی کرد و امروزه به یکی از مشهورترین فعالان محیط زیست شناخته می‌شود.
منبع: brightside

http://www.banounews.ir/fa/News/173483/زنان-فعال-و-شجاعی-که-در-حال-تغییر-جهان‌اند
بستن   چاپ