آریا بانو
نخست وزیری که پس از 10 هفته حکومت در اسید سوزانده شد
يکشنبه 16 تير 1398 - 15:05:44
آریا بانو - سیاست، بازی‌های متعددی دارد که گاهی بسیار خشونت‌آمیز و خطرناکند. یکی از قربانیان مشهور سیاست که اتفاقا خیابانی در تهران نیز به نامش است، پاتریس امری لومومبا است.

پاتریس لومومبا یکی از چهره‌های سرشناس تاریخ کنگو است که تا دو سال پیش از به قدرت رسیدن یک ویزیتور بوده است.
پاتریس امری لومومبا متولد 1925 در کنگو است. او تا پیش از به قدرت رسیدن یک شهروند بسیار عادی بود که زندگی پر فراز و نشیبی نداشت. درواقع لومومبا یک مامور پست بود و در اداره پست کنگو کار می کرد اما از شرکت پست خارج شد و به عنوان ویزیتور یک شرکت راهی شهرهای مختلف شد. در جریان این سفرها بود که او کم کم روحیه ای انقلابی پیدا کرد و به خروج کنگو از استعمار بلژیک فکر کرد.

بین سالهای 1956 تا 1920، پاتریس لومومبا دو بار دستگیر و زندانی شد. یکبار به خاطر اختلاس و یکبار هم فعالیت‌های سیاسی. در نهایت استقلال کنگو به رهبری لومومبا موفق شد و او به نخست وزیری جمهوری دموکراتیک کنگو رسید. اما عمر موفقیت و شادی او بسیار کوتاه بود و درست ده هفته پس از به قدرت رسیدن با یک توطئه سازمانی که بعدها مشخص شد کار سازمان سیا بوده، از سمت خود خلع شد.
مدتی بعد از سرنگونی، سرانجام سرهنگ موبوتو سه‌سه‌سه‌کو و ژرار سئورت مأمور نظامی بلژیک و همکارانش او را یافته و وی را به شکلی فجیع به قتل رساندند و پس از قطعه قطعه کردن او را در اسید سولفوریک انداختند

http://www.banounews.ir/fa/News/173064/نخست-وزیری-که-پس-از-10-هفته-حکومت-در-اسید-سوزانده-شد
بستن   چاپ