آریا بانو
افسر جوانی که پایه‌های قدرت عثمانی را متزلزل کرد / از پوشیدن لباس مبدل تا تدوین قوانین اصلاحی برای نظامیان
يکشنبه 16 تير 1398 - 13:37:18
آریا بانو - امپراتوری عثمانی یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌هایی بود که مناطقی گسترده از اروپا، آسیا و شمال آفریقا را تحت تاثیر خود قرار داده بود. این امپراتوری نام خود را از عثمان یکم بنیانگذار خود وام گرفته است.

پس از قرن‌ها قدرت امپراتوری عثمانی، آغاز سقوط این امپراتوری را می‌توان سالهای 1908 تا 1922 دانست. امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی به امید قدرت‌گیری مجدد به آلمان ملحق شد اما عملا سود چندانی نبرد.
در میان حوادثی که منجر به سقوط عثمانی شد و شرح آن نیز نیاز به ساعت ها بررسی دارد می‌توان یکی از تاثیر گذارترین افراد برای ایجاد تزلزل در امپراتوری عثمانی از افسری جوان به نام "نیازی بگ" دانست. او پایه گذار جنبشی بود که افسران جوان را درگیر خود کرد. این جوان باهوش یک افسر فراری و انقلابی عثمانی بود که به فرانسه فرار کرده بود اما پس از مدتی به زادگاه خود بازگشت.

با توجه به این که او فراری بود برای این که شناخته نشود در لباس مبدل به شهرهای مختلف سفر می‌کرد و سعی داشت دیگران را نیز با خود همراه کند. او در ظاهر دوره‌گرد و دست‌فروش اما در باطن یک مبلغ اعتراضی بود که موفق شد بسیاری را به سمت خود جلب کند. هدف اصلی او همراه کردن افسران جوان با خود بود. شاید اغراق نباشد اگر نیازی بگ را نخستین بنیانگذار پایه‌های اعتراضی در ارتش عثمانی بدانیم.
مدتی کوتاه پس از این اقدامات ترکان جوان کمیته اتحاد و ترقی را تاسیس و تلاش کردند اصلاحاتی در بدنه قوانین عثمانی ایجاد کنند. فعالیت های این کمیته تا حدی قدرت گرفت و طرفدار پیدا کرد که در سال 1906 اعلام استقلال کردند و عملا قدرت شهری در مقدونیه را در دست گرفتند. این موضوع را می توان یکی از نخستین فعالیت های انقلابی برای لرزاندن پایه های قدرت عثمانی در نظر گرفت.

http://www.banounews.ir/fa/News/173046/افسر-جوانی-که-پایه‌های-قدرت-عثمانی-را-متزلزل-کرد---از-پوشیدن-لباس-مبدل-تا-تدوین-قوانین-اصلاحی-برای-نظامیان
بستن   چاپ