آریا بانو
تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی
جمعه 14 تير 1398 - 08:34:35
آریا بانو - استان تهران در هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) میزبان برگزاری چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی است.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی هم‌زمان با ایام دهه کرامت و به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (شاه‌چراغ) (ع) از پنجشنبه 13 تیرماه آغاز شد.
این رویداد را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند.
از اهداف جشنواره می‌توان به اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با سیره اهل‌بیت (ع) به‌ویژه حضرت امام رضا (ع)، تجلیل از تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده‌تر این عرصه معنوی و تولید و نشر آواها و نواهای مذهبی در حوزه فرهنگ رضوی اشاره کرد.
جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی در دوره چهارم برگزاری با تأکید بر موسیقی آوازی در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار خواهد شد و در بخش رقابتی، آواهای رضوی شامل مولودی‌خوانی، مرثیه‌خوانی، توسل خوانی، منظومه خوانی، ثنا و نیایش، مناجات خوانی، منقبت خوانی، چاوشی خوانی، پیشخوانی‌های تعزیه، موسیقی آوازی و... و نواهای رضوی شامل هم‌نوازی سازوآواز در تمامی حوزه‌های موسیقی ایرانی (اقوام- ردیف دستگاهی) است و باید با کلام همراه باشد.
در بخش مرور آثار تولیدشده (تجلیل از هنرمندان و اساتید) دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی توسط هیئت‌داوران جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفته و از هنرمندان برجسته‌ای که در این زمینه تولیدات هنری فاخری داشته باشند تجلیل خواهد شد. در بخش ملل، اجرای موسیقی با دعوت از گروه‌های موسیقی از کشورهای حوزه جغرافیای فرهنگی ایران به‌صورت گروه نوازی و تک‌نوازی با محوریت حضرت امام رضا (ع) انجام می‌گیرد.
داوران این جشنواره که به میزبانی استان تهران در حال برگزاری است، احمد صدری، شهرام صارمی، هوشنگ جاوید، جهانگیر نصری اشرفی و مهیار شادروان هستند که مسئولیت انتخاب آثار برتر را به عهده دارند.
هنرمندان غالب استان‌های کشور در این دوره حضور دارند
محمدحسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر اجرایی جشنواره آواها و نواهای رضوی بیان کرد: جشنواره آواها و نواهای رضوی در چهارمین سال برگزاری با استقبال هنرمندان و اهالی موسیقی مواجه شده است که این نشان از علاقه‌مندی و ابراز ارادت جامعه هنری و هنرمندان عرصه موسیقی به ساحت نورانی امام هشتم (ع) دارد.
در این جشنواره بیش از 400 اثر در بخش‌های مختلف و از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این رقم نسبت به سال گذشته 33 درصد رشد داشته است: در این دوره از جشنواره با توجه به برنامه‌ریزی‌های مدون و زمان‌بندی مناسب و بااطلاع رسانی‌های فراگیر و جامع در سطح کشور شاهد تنوع آثار هنری از سراسر کشور بودیم، به‌طوری که هنرمندان غالب استان‌های کشور در این دوره حضور دارند. شرکت‌کنندگان در این دوره در بخش‌های رقابتی آواهای رضوی با محوریت موسیقی آوازی در حوزه موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی و نواهای رضوی در حوزه هم‌نوازی و گروه نوازی در موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی و بخش غیررقابتی شامل موسیقی ملل و مرور آثار تولید شده در زمینه موسیقی رضوی حضور پیدا کرده‌اند.
دبیر اجرایی چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی همچنین از حضور هنرمندان خارجی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، ترکیه و آذربایجان خبر داد و گفت: بخش موسیقی ملل این جشنواره برای سومین سال پیاپی با دعوت از هنرمندان سایر کشورها که در حوزه رضوی تولید اثر داشتند به ارائه و معرفی آثار موسیقایی در سطح بین‌المللی می‌پردازد. به هر حال امیدواریم با پایان داوری شاهد اثرات ممتاز و ارزشمند فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف موسیقی و در راستای توسعه فرهنگ و معارف اسلامی به‌ویژه معارف رضوی در استان تهران باشیم.
تجلیل از هنرمندان و ذاکران رضوی
احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اعلام این خبر گفت: در بخش رقابتی جشنواره، هنرمندان شرکت‌کننده آثار خود را در حوزه‌های مولودی‌خوانی، منقبت خوانی، جاوشی خوانی، مرثیه‌خوانی، توسل خوانی، منظومه خوانی، ثنا و نیایش، مناجات خوانی، پیش‌خوانی‌های تعزیه، موسیقی آوازی در تمامی حوزه‌های موسیقی ایرانی (ردیف دستگاهی، مقامی) و نواهای رضوی در حوزه‌های هم‌نوازی سازوآواز آثار خود را ارائه می‌دهند. بخش غیررقابتی جشنواره نیز به‌مرور آثار تولید شده در حوزه رضوی، تجلیل از هنرمندان و ذاکران رضوی و بخش ملل اختصاص دارد.
دبیر چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی همچنین از حضور هنرمندان خارجی از کشورهایی مانند قزاقستان، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و پاکستان خبر داد و گفت: بخش موسیقی ملل این جشنواره برای سومین سال پیاپی با دعوت از هنرمندان سایر کشورها که در حوزه رضوی تولید اثر نموده‌اند به ارائه و معرفی آثار موسیقایی در سطح بین‌المللی می‌پردازد. شورای سیاست‌گذاری و داوران این جشنواره متشکل از احمد صدری، حسام‌الدین سراج، شهرام صارمی، مهیار شادروان، هوشنگ جاوید، قاسم رفعتی و جهانگیر نصری هم مسئولیت سیاست گزاری و انتخاب آثار برتر را به عهده دارند.
او ادامه داد: امیدواریم با برگزاری این دوره از جشنواره شاهد اثرات ممتاز و ارزشمند فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف موسیقی و در راستای توسعه فرهنگ و معارف اسلامی به‌ویژه معارف رضوی در استان تهران باشیم.
برگزاری نشست‌های تخصصی و موضوعی جشنواره تحت عنوان اتاق فکر
احمد صدری، دبیر تخصصی و عضو اتاق فکر چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی نیز درباره این جشنواره گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی برنامه‌های موضوعی جشنواره تحت عنوان اتاق فکر می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود و بالقوه هنری و تأثیرگذاری آن در برگزاری هر چه‌بهتر جشنواره تعیین‌کننده باشد.
او ادامه داد: بر اساس گزارش‌های آماری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و بازنگری برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری کلیه استان‌ها در سنوات گذشته، استان تهران توانسته است طی سه دوره از برگزاری جشنواره استانداردهای قابل‌قبول برگزاری یک رویداد هنری را کسب کند.
صدری افزود: محوریت موسیقی اقوام و نواحی ایران در جشنواره چهارم بر دو شاخصه اصلی تولیدات سازی و آوازی استوار است و بر این اساس، هنرمندان برگزیده استان‌ها در این دو حوزه با ارسال آثار و تولیدات خود می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.
چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی از سری برنامه‌های هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) از 13 تا 15 تیر در استان تهران برگزار می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/172745/تأکید-بر-موسیقی-آوازی-و-تجلیل-از-دستاوردهای-هنرمندان-و-ذاکران-فرهنگ-رضوی---همه-چیز-درباره-چهارمین-جشنواره-سراسری-آواها-و-نواهای-رضوی
بستن   چاپ