آریا بانو
افرادی که برای عشق از عنوان سلطنتی خود گذشتند
سه شنبه 4 تير 1398 - 13:29:11
آریا بانو -
افرادی که برای عشق از عنوان سلطنتی خود گذشتند 9
٢٣
٠
برترین ها / چاد سویتاویژ که مطالعه‌ای بزرگ را روی فرهنگ عمومی موسیقی در ایالات متحده انجام داده است می‌گوید: «فرهنگ آمریکا عاشق عشق است». بعد از بررسی ترانه‌های محبوب در دو دوره زمانی مختلف، او دریافت که بیش از 50 درصد آهنگ‌های کلاسیک و پرطرفدار در مورد عشق و روابط عاشقانه بوده است در حالی که این عدد برای آهنگ‌های مدرن‌تر به 60 درصد افزایش یافته است.
اما عشق و عاشقی تنها مختص یک کشور یا قومیت خاص نیست و عشق را می‌توان یک زبان بین المللی و نیرویی قدرتمند نامید. عشق می‌تواند جادو کند و البته پیچیده باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که از یک خاندان سلطنتی هستند عاشق دختر یا پسری بدور از جایگاه و رتبه اجتماعی خود شده و به خاطر آن‌ها از القاب و جایگاه‌های سلطنتی خود می‌گذرند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با داستان برخی از این چهره‌های مشهور آشنا کنیم.
شاه کارول دوم، رومانی
شاه کارول دوم، پسر ارشد شاه فردیناند اول، پادشاه رومانی، بعد از مرگ عموی بزرگش در سال 1914 به مقام ولیعهدی رسید. واقعیت این بود که او زندگی پر از رسوایی داشت. در سال 1918، کارول با جین ماری «زیزی» لامبرینو که دختر یک افسر ساده بود ازدواج کرد. اگر چه زیزی از یک خانواده دون پایه و معمولی بود، اما ازدواج او و ولیعهد کاملاً قانونی انگاشته می‌شد. بعد‌ها کارول و لامبرینو از هم جدا شده و ولیعهد با زنی از طبقه‌ای بالاتر به نام هلن که دختر پادشاه یونان بود ازدواج کرد. اما این ازدواج نیز پایان خوشی نداشته و کارول با یک زن یهودی ماجراجو به نام ماگدا لوپسکیو وارد رابطه شد. در سال 1925، کارول از تمامی حقوق خود به عنوان ولیعهد محروم شده و تبعید گردید. علیرغم حذف شدن او در زنجیره پادشاهی رومانی، کارول در سال 1930 به مقام پادشاهی رومانی رسید، اما 10 سال بعد مجبور به استعفا شده و بار دیگر به تبعید فرستاده شد. کارول و لوپسکیو در سال 1947 با هم ازدواج کرده و تا زمان مرگ کارول در کنار هم ماندند.
شاه ادوارد هشتم، بریتانیا
در رسوایی بزرگی که برای دهه‌ها خاندان سلطنتی بریتانیا را تحت تاثیر قرار داده و مسیر تاریخ را تغییر داد، شاه ادوارد هشتم در سال 1936 به خاطر ازدواج با والیس سیمپسون که یک زن بیوه آمریکایی بود از تمامی عناوین و حقوق سلطنتی خود دست کشید. تنها چند ماه از پادشاهی ادوارد می‌گذشت که در یک اعلان عمومی تصمیم خود را به گوش مردم بریتانیا رساند. او در یک پیام رادیویی که در سراسر قلمرو بریتانیا منتشر شد چنین گفت: «ادامه به دوش کشیدن بار سنگین مسئولیت و انجام وظایف پادشاهی بدون کمک و حمایت زنی که عاشق او هستم را غیر ممکن می‌بینم». روز بعد، برادر کوچکتر ادوارد، شاهزاده آلبرت، به عنوان پادشاه جدید کشور انتخاب شده و عنوان شاه جرج ششم را بدست آورد. علیرغم این آبروریزی، جرج برادر خود را دوک ویندسور نامیده و در ژوئن 1937 ازدواج سیمپسون و ادوارد رسمی شد. اگر چه رابطه او با خانواده اش هیچگاه شبیه قبل نشد، اما شاه پیشین و همسرش تا زمان مرگ ادوارد در سال 1972 در کنار یکدیگر ماندند.
شاهزاده‌های سوئدی
در فوریه 1946، کارل یوهان، شاهزاده سوئدی، تصمیم گرفت که از عنوان سلطنتی خود دست کشیده تا بتواند با یک روزنامه نگار به نام کرستین ویژکمارک ازدواج کند. وقتی که از ویژکمارک در مورد جایگاه اجتماعی معمولی اش سوال شد او چنین جواب داد: «دقیقاً نمی‌دانم این سوال به چه معنی است» و شوهر سابقاً شاهزاده اش بلافاصله پاسخ داد: «من هم نمی‌دانم». اما کارل یوهان که بعد‌ها نامش به کارل برنادوت تغییر کرد تنها فرد در خاندان سلطنتی سوئد نبود که برای عشق از جایگاه اجتماعی و پادشاهی گذشت. یکی از عمو‌های کارل نیز همین کار را در سال 1888 انجام داده بود. پسر عموی کارل، لنارت، نیز در سال 1932 به خاطر عشق از جایگاه اجتماعی اش گذشت. تنها دو سال پس از ازدواج لنارت، سیگاورد که برادر کارل بود نیز برای ازدواج با یک زن معمولی از حقوق سلطنتی خود دست کشید. برادر دیگر آن ها، برتیل، نیز پس از سه دهه رابطه عاشقانه با یک زن معمولی بالاخره در سال 1976 با او ازدواج کرد. ظاهراً خاندان سلطنتی سوئد همگی بسیار رمانتیک هستند. اگر چه ویژکمارک در اواخر دهه 1980 درگذشت، اما کارل یک بار دیگر عاشق شده و سال بعد با کنتس گونیلا مارتا لوییز واشتمیستر ازدواج کرد.
شاهزاده فیلیپ
شاهزاده فیلیپ اگر چه در خاندان سلطنتی بدنیا آمده بود، اما اگر می‌خواست با الیزابت دوم که قرار بود ملکه شود ازدواج کند باید از عناوین سلطنتی خود چشم پوشی می‌کرد. بدین ترتیب اگر چه فیلیپ پسرعموی دور همسر کنونی اش، ملکه الیزابت دوم، است، اما او را از اشخاص دارای حقوق سلطنتی در بریتانیا نمی‌دانند. فیلیپ نتیجه ازدواج شاهزاده اندرو یونان و دانمارک و پرنسس آلیس بود. برای ازدواج با ملکه الیزابت که آن زمان هنوز به عنوان ملکه دست نیافته بود، او باید شهروند بریتانیا می‌شده و از حق خود به عنوان وارث سلطنت یونان و دانمارک می‌گذشت. با قبول این فداکاری، فیلیپ او نام خانوادگی مادرش، مونت بتن، را پذیرفت. درست قبل از ازدواج او و ملکه الیزابت، او القاب جدیدی در خاندان سلطنتی بریتانیا دریافت کرد: شوالیه گارتر، بارون گرینویچ، ارل مریونث و دوک ادینبورو. او همچنین نقش ندیم و همراه همیشگی ملکه را داشت که در ابتدا برای او ناخوشایند بود، اما رابطه این دو هنوز هم برقرار باقی مانده است.
پرنسس آتسوکو
در اکتبر 1952، پرنسس آتسوکو، دختر 21 ساله امپراطور هیروهیتو در ژاپن، با یک کشاورز ساده 25 ساله به نام تاکاماس ایکدا ازدواج کرد. در آن زمان پرنسس مجبور بود برای انجام این ازدواج از حقوق سلطنتی خود دست بکشد. علاوه بر از دست دادن عنوان سلطنتی، او دیگر نمی‌توانست مقرری سلطنتی خود که حدود 1.800 دلار بود را نیز دریافت نماید. شاید این رقم در روزگار کنونی چیزی نباشد، اما برای ژاپنی‌هایی که در اوایل دهه 1950 زندگی می‌کردند رقمی بسیار هنگفت بود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که از دیدگاه آتسوکو، عشق بسیار ارزشمندتر از پول وجایگاه اجتماعی بوده است. علیرغم ازدواج او با مردی خارج از خاندان سلطنتی، 30 نفر از اعضای خاندان امپراطوری ژاپن در مراسم ازدواج آتسوکو شرکت داشتند، اما امپراطور هیروهیتو در مراسم عروسی دخترش حضور نیافت. البته دلیل این عدم حضور موافق نبودن با ازدواج دخترش نبود بلکه آن زمان امپراطور به دلیل سرماخوردگی شدید در بستر به سر می‌برد.
پرنسس یوبولراتانا
پرنسس یوبولراتانا در خاندان سلطنتی تایلند به دنیا آمد و فرزند اول بهومیبال آدولیادج و سیریکیت کیتیاکارا به عنوان پادشاه و ندیمه سابق ملکه که بعد‌ها خود لقب ملکه مادر را بدست آورد به شمار می‌رفت. بعد‌ها یوبولراتانا برای تحصیل در موسسه تکنولوژی ماساچوست و سپس دانشگاه کالیفرنیا به ایالات متحده نقل مکان کرد. در طی حضور در بوستون، پرنسس یوبولراتانا با یک مرد آمریکایی به نام پیتر ینسن آشنا شده و شیفته او گردید. این اتفاق در سال 1972 رخ داد و آن زمان یک رسوایی بزرگ برای خاندان سلطنتی تایلند به شمار می‌آمد، اما پرنسس داستان ما مشتاقانه از حقوق سلطنتی خود دست کشیده و با ینسن ازدواج کرد. این اتفاق باعث شد که خانواده اش او را طرد کنند اگر چه در نهایت خانواده اش با او آشتی کردند. اما داستان عاشقی یوبولراتانا و ینسن در سال 1998 به پایان رسید زمانی که این دو با داشتن سه فرزند از هم جدا شده و پرنسس با فرزندانش به تایلند بازگشت.
شاهزاده فریزو
شاهزاده فریزو که روزگاری با لقب «شاهزاده باهوش» شناخته می‌شود فرزند ملکه بئاتریس هلند بود. این شاهزاده هلندی به خاطر تحصیلاتش در دانشگاه‌های معتبر آمریکایی و هلندی به عنوان یک شاهزاده باهوش و نابغه شناخته می‌شد. اگر چه او ولیعهد بود، اما به خاطر زنی به نام مابل ویس اسمیت از تمامی حقوق سلطنتی خود گذشت و ظاهراً خاندان سلطنتی هلند نیز هیچ مشکلی با این رابطه نداشتند، زیرا ملکه نیز شیفته این زن شده بود. تنها بعد از افشای رابطه فریزو با کلاس بروینزما، قاچاقچی معروف مواد مخدر، بود که روابط عاطفی ولیعهد سابق به چالش کشیده شد. اما حتی با مخالفت پارلمان نیز فریزو و اسمیت با هم ازدواج کردند. پس از آن بود که اگر چه این دو لقب سلطنتی شاهزاده و پرنسس را داشتند، اما فریزو بلافاصله جایگاه خود به عنوان ولیعهد را از دست داد.
پرنسس سایاکو
در نوامبر 2005، پرنسس سایاکو از خاندان سلطنتی ژاپن، که تنها دختر امپراطوری آکیهیتو و همسرش میچیکو بود برای ازدواج با یک مرد معمولی به نام یوشیکی کورودا که یک برنامه ریز شهری بود از تمامی حقوق و عناوین سلطنتی خود گذشت. تمامی خاندان سلطنتی ژاپن در مراسم عروسی این دو که در هتلی در توکیو برگزار شد حضور یافتند. اگر چه شاید این حرکت را نشان دهنده رضایت والدین پرنسس سایاکو از ازدواج دخترشان بدانید، اما واقعیت این است که آن‌ها چاره دیگری نداشتند، زیرا بر اساس قوانین خاندان سلطنتی ژاپن، والدین باید در مراسم ازدواج فرزندانشان حضور داشته باشند. علاوه بر گذشتن از عنوان سلطنتی، پرنسس سایاکو از یک مقرری قابل توجه نیز گذشت تا بتواند با مرد رویاهایش ازدواج کند.
پرنسس آیاکو
پرنسس آیاکو، دختر 28 ساله، شاهزاده هیساکو و شاهزاده تاکامودو، در اکتبر 2018 با کارمند یک کمپانی فعال در حوزه کشتیرانی به نام کی موریا ازدواج کرد. علیرغم حضور دوستان و خانواده پرنسس در این مراسم ازدواج، اما آن روز برای عروس و داماد روز تلخی نیز بود، زیرا آیاکو نیز مانند سایاکو باید از حقوق خود در خاندان سلطنتی ژاپن دست می‌کشید. بر اساس قانونی که در خاندان سلطنتی ژاپن وجود دارد، دست کشیدن از عنوان تنها مختص دختران و زنان خانواده می‌شود. به محض ازدواج با مردی که پیشینه خانوادگی سلطنتی ندارد، پرنسس‌های ژاپنی، عناوین، جایگاه و مقرری‌های خود را از دست خواهند داد. البته دولت ژاپن مبلغی در حدود یک میلیون دلار به پرنسس سابق اعطا کرده تا بتواند هزینه‌های زندگی خود در آینده را تامین نماید.
پرنسس ماکو
پرنسس ماکو نیز جدیدترین عضو خاندان‌های سلطنتی جهان است که به خاطر عشق از تمامی حقوق سلطنتی خود گذشت. اگر چه ماکو از قبل برای دست کشیدن از جایگاه خود و ازدواج با یک مرد معمولی به نام کی کومورو در اواخر سال 2018 برنامه ریزی کرده بود، اما این زوج در نهایت ازدواج خود را تا سال 2020 به تعویق انداختند. شاید فکر کنید که او این کار را به خاطر تردید در مورد دست کشیدن از جایگاه خانوادگی اش کرده باشد، اما اینطور نیست. این دو گفته اند که تصمیمشان برای به تعویق انداختن ازدواج تنها به این خاطر بود که هنوز به اندازه کافی بالغ و عاقل نیستند. ماکو، 26 ساله در این باره چنین گفته است: «می خواهم در مورد ازدواج عمیق‌تر و درست‌تر فکر کنم و وقت بیشتری برای آماده شدن برای ازدواجمان و پس از آن در نظر بگیرم». بعد از ازدواج، پرنسس ماکو نیز به دیگر شاهزادگان ژاپنی خواهد پیوست که به خاطر عشق از عناوین و جایگاه سلطنتی خود گذشته اند مگر این که به این زودی قوانین ژاپن در این باره تغییر کند.
منبع: thelist

http://www.banounews.ir/fa/News/171472/افرادی-که-برای-عشق-از-عنوان-سلطنتی-خود-گذشتند
بستن   چاپ