آریا بانو
چطور همسایه ای خوب و محترم باشیم؟
چهارشنبه 29 خرداد 1398 - 11:22:48
آریا بانو -
چطور همسایه ای خوب و محترم باشیم؟
٦٣٩
٠
خراسان / بسیاری از ما همسایه خود را نمی شناسیم ،ِ خیلی ها هم مراوده زیادی دارند! روش کدام درست است و چرا؟
این روزها و به مدد بزرگ شدن شهرها و تغییر در بافت‌های مسکونی، همسایه‌ها در محل زندگی‌مان با سرعت بیشتری تغییر می‌کنند. در بسیاری از مواقع دیگر خبری از همسایه‌هایی ثابت برای سال‌های طولانی نیست و همین به شناخت کمتر ما از آن‌ها دامن می‌زند اما داستان فقط تغییر همسایه‌ها نیست، حالا دیگر بسیاری از ما وقت زیادی برای شناخت آن‌ها صرف نمی‌کنیم. نام همسایه‌هایمان را نمی‌دانیم و حتی ممکن است ندانیم خانواده‌ آن‌ها چند عضو دارد. البته در این نبود شناخت تنها ما نیز مقصر نیستیم، سبک زندگی این روزها تغییرات زیادی کرده است. حالا دیگر زمان‌هایی که اعضای خانواده بیرون از خانه صرف می‌کنند، زیاد و فرصت باز کردن باب آشنایی محدود شده است. به هر صورت عوامل موثر در آن هرچه باشد، این موضوع باعث شده است تا تعدادی از ما از روابط اجتماعی‌ محروم شویم که نظم‌دهی درست به این روابط، منبع مهم حمایت اجتماعی برای ماست و می‌تواند فواید متعددی برای ما و همسایگانمان داشته باشد. در این پرونده نگاهی انداخته‌ایم به مزایای ارتباط با همسایه‌ها، در کنار آن ایده‌هایی برای آشنا شدن با این غریبه‌های دیوار به دیوار برای شما داریم. برای آن‌ها که ممکن است با خواندن مزایای ارتباط با همسایه‌ها هنوز به ضرورت این موضوع اعتقاد پیدا نکرده باشند، نگاهی به سرقتی انداخته‌ایم که کلید موفقیت سارقان در آن، همین نبود شناخت همسایه‌ها از یکدیگر بوده است!
پاسخی به آن ها که معتقدند چه لزومی به داشتن ارتباط با همسایه است؟
از احساس آرامش بیشتر تا بهبود سلامت روانی
تقویت روابط با همسایه‌ها همیشه کار آسانی نیست. برخی می‌گویند وقتی بدون این روابط هم زندگی می‌چرخد، چه نیازی است به اضافه کردن دردسر و دغدغه. برخی اما نگران از کنترل خارج شدن میزان این روابط هستند؛ این که همسایه بخواهد درخواست‌های متعددی از آن‌ها داشته باشد.با این حال ، شاید آشنایی با فوایدی که از تقویت این روابط می‌تواند نصیب ما شود بتواند به ما کمک کند تا انگیزه بیشتری بیابیم و تلاش‌مان را برای گشودن باب آشنایی و دوستی با همسایه‌ها افزایش دهیم.
امکان اجرایی کردن ایده‌هایی بزرگ‌تر
وقتی همسایه‌ها همدیگر را بشناسند و یک هویت مشترک بین آن‌ها ایجاد شود، اجرایی کردن برخی ایده‌ها توسط آن‌ها آسان‌تر می‌شود. به عنوان مثال این روزها تعداد افرادی که دوست دارند برخی ایده‌ها را برای کمک به حفظ محیط زیست اجرایی کنند، رو به افزایش است؛ از تفکیک بهتر زباله‌ها تا کاشت سبزی در باغچه یا حتی نصب پنل خورشیدی برای تولید برق. موفقیت این ایده‌ها در زمانی که همسایه‌ها با همدیگر در اجرای آن مشارکت داشته باشند، هم زندگی آن‌ها را به صرفه‌تر می‌کند و هم استمرار آن را می‌تواند تضمین کند.
امنیت و آرامش بیشتر
ادعای داشتن احساس امنیت و آرامش بیشتر وقتی همسایه‌هایمان را می‌شناسیم، ادعای گزافی نیست. تجربه پلیس نشان می‌دهد، در ساختمان‌هایی که همسایه‌ها همدیگر را می‌شناسند، احتمال دزدی از منازل می‌تواند کاهش پیدا کند. جدای از بحث دزدی، احتمال آسیب دیدن خودرو در پارکینگ و وسایل شخصی در فضای مشترک ساختمان هم در چنین شرایطی کمتر است.
پرداخت آسان‌تر هزینه‌های مشترک
مشکلات مربوط به ساختمان و دردسرهای شارژ، مشکل مشترک غالب افرادی است که تجربه زندگی در آپارتمان را دارند. تجربه نشان می‌دهد زمانی که همسایه‌ها همدیگر را از نزدیک می‌شناسند، مشکلات در این زمینه کمتر، پرداخت‌ها منظم می‌شود و البته وقتی یک واحد در پرداخت هزینه مشکل دارد، همسایه‌ها با او بهتر کنار می آیند و با تنشی کمتر موضوع را حل و فصل می‌کنند.
فرصتی ویژه برای بچه‌دارها
اگر والد هستید و کودک خردسال در خانه دارید، داشتن همسایه‌ای که او نیز کودک خردسال دارد، می‌تواند فضایی ایده‌آل برای شما ایجاد کند. تنظیم ساعت بازی در فضای مشترک، دعوت از کودکان همسایه یا هماهنگی با آن‌ها برای فرستادن کودکان خود به خانه آن‌ها از مزیت‌های این موضوع است. فقط تصور کنید که چند ساعت قبل از رسیدن مهمان این امکان را داشته باشید که فرزندتان را برای دو ساعت به خانه همسایه بفرستید تا بتوانید روی کارهای خود متمرکز شوید و البته از نظم خانه نیز خیال‌تان راحت باشد!
کمک‌حال در زمان اورژانس
از قدیم گفته‌اند حادثه خبر نمی‌کند. زمانی هم که اتفاقی می‌افتد، سرعت در کمک‌رسانی حرف اول را می‌زند. چه این که همسایه شما با مشکلی ناگهانی مواجه شده باشد و چه خود شما، آشنایی با او و توان کمک دادن و کمک گرفتن به آرامش شما کمک زیادی خواهد کرد. درباره حوادث هم از شکستگی دست و سر بگیرید تا آتش‌سوزی و ترکیدگی لوله آب و از ایست قلبی تا خرابی خودرو به طور ناگهانی.
حمایت اجتماعی و روانی
به واسطه نوع اشتغال و تحصیل و ... احتمال این که ناچار شویم جایی دور از خانواده ساکن شویم، بیشتر شده است. در این شرایط هر چند روابط ما از راه دور با آن‌ها که دوست‌شان داریم ادامه پیدا می‌کند اما داشتن روابط رودررو و نزدیک با افرادی که بتوانیم با آن‌ها احساس صمیمیت کنیم، تاثیر مثبتی در سلامت روان ما خواهد داشت. درست است که دوست پیدا کردن از بین همسایه‌ها آسان نیست اما تلاش برای برقراری روابطی صمیمانه‌تر به نتایج خوب آن می‌ارزد.
ایده‌هایی متفاوت برای آشنا شدن با همسایه‌ها
زنگ در خانه همسایه‌ات را بزن!
تا صحبت از باز کردن باب آشنایی با همسایه‌ها می‌شود، برخی به فکر فرو می‌روند که در خانه‌های کوچک امروزی چطور می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند. در کنار آن، بحث هزینه‌های پذیرایی و وقتی که باید صرف آماده شدن و پذیرایی از مهمان‌ها شود نیز برای برخی مانعی بزرگ است اما واقعیت این است که برای آشنا شدن با همسایه‌ها می‌تواند بسیار آسان‌تر، کم هزینه‌تر و البته در زمانی بسیار کوتاه انجام شود و تنها زمانی گزینه دعوت به خانه مطرح شود که با یکی از همسایه‌ها روابطی صمیمانه دارید.
معرفی حضوری خود به همسایه‌ها |این ایده ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ایده برای آشنایی با همسایه‌هاست. کافی است زنگ در واحد آن‌ها را بزنید، خودتان را معرفی کنید و نام آن‌ها را جویا شوید. با این کار هم با چهره آن‌ها آشنامی‌شوید و هم تا حدی می‌توانید تصوری پیدا کنید که با کدام همسایه‌ اگر ارتباط را گسترش دهید، بهتر خواهد بود. پیشنهاد می‌شود این کار را در همان هفته ابتدایی جابه‌جایی انجام دهید. حضور همه‌ اعضای خانواده در این زمان توصیه می‌شود. راستی گرفتن شماره تلفن همسایه‌ها را فراموش نکنید!
بردن غذای نذری یا هدیه‌ خوراکی |به صورت کلی هدیه دادن در همه روابط به نزدیک‌تر شدن ما با دیگران کمک می کند و کمی از حفاظ‌های شخصی افراد کاهش می‌دهد. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتر از حد نام همسایه‌ها کسب کنید، بهتر است دست خالی نروید، چراکه زمانی که هدیه‌ای می‌دهید، همسایه شما احساس راحتی بیشتر می کند و احتمال این که از سوالات شما دلخور شود، کاهش می‌یابد. در این زمان شاید بتوانید از شاغل بودن اعضای خانواده همسایه‌تان اطلاعاتی کسب کنید.
پذیرایی از همسایه‌ها در فضای مشترک ساختمان |شاید بد نباشد بعد از گذشت کمی از حضور در خانه جدید از مدیر ساختمان بخواهید که همه همسایه‌ها را برای شرکت در مهمانی آشنایی در فضای مشترک، حیاط یا پارکینگ، به میزبانی شما دعوت کند. البته اگر تعداد واحدهای ساختمان کم باشد یا در پی آشنا شدن با همسایه‌های کناری باشید، به احتمال زیاد خودتان باید این کار را انجام دهید. پذیرایی در فضای مشترک، می‌تواند مشارکت همسایه‌ها را بیشتر کند، چرا که احساس مزاحمت کمتری می‌کنند.
جلسات مذهبی خانگی |یکی دیگر از ایده‌های قدیمی برای این کار است. خوبی این روش این است که افراد به طور معمول زمان بیشتری برای شناختن هم دارند اما خب احتمال این که همه همسایه‌ها در مجلس حاضر نشوند نیز زیاد است. در عین حال که بسیاری از این جلسات تنها برای خانم‌هاست.
پذیرایی از همسایه‌ها در خانه |بعد از ارزیابی اولیه و شناخت کلی، شاید بد نباشد یکی دو تا از همسایه‌ها را به خانه خود دعوت کنید. با این کار فرصت بیشتری برای شناختن همدیگر دارید و خدا را چه دیدید، شاید بعد از مدت کوتاهی ببینید که این دوستان صمیمی شما هستند که در همسایگی شما زندگی می‌کنند!
آشنا شدن با همسایه‌ها توصیه‌ای همگانی اما برای برخی خانواده‌ها مهم‌تر است
اگر در خانه‌تان بیمار دارید
همان‌طور که گفته شد، اهمیت آشنایی و ارتباط با همسایه‌ها بر هیچ فردی پوشیده نیست اما بعضی از خانواده‌ها هستند که باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
اگر فرزندی با نیازهای ویژه دارید |کودکان نابینا، ناشنوا، دارای مشکلات ذهنی و اوتیسم از جمله این کودکان هستند. سعی کنید در اولین فرصت با همسایه‌های خود آشنا شوید و توضیح مختصری درباره وضعیت فرزندتان به آن‌ها بدهید. معرفی اجمالی از مشکل فرزندتان، از برخی سوءتفاهم‌ها جلوگیری می کند و احتمال همراهی و همدلی همسایه‌ها را افزایش می‌دهد.
اگر عضوی از خانواده بیمار است |بیماران مزمن نیاز به استراحت بیشتر دارند . توضیح شما به همسایه می‌تواند زمینه کمک گرفتن از او در مواقع اورژانسی را برای شما فراهم کند. تجربه نشان داده است وقتی افراد از دلیل درخواست ما اطلاع دارند، همراهی بیشتری می کنند، به عنوان مثال درخواست‌های شما برای رعایت سکوت در ساعاتی مشخص هم موثرتر خواهد بود.
اگر والدین شاغل‌اند و فرزند مدرسه‌ای دارند |اگر فرزند مدرسه‌ای دارید که با سرویس رفت و آمد می کند و در عین حال در خانه شما هر دو والد شاغل هستند، آشنا شدن با همسایه ها و رفت و آمد با آن‌ها می‌تواند در برخی موقعیت‌ها به داد شما برسد. نگرانی از پشت در ماندن فرزند یا تنها ماندن او در خانه، از جمله مسائلی است که والدین این کودکان با آن روبه‌رو هستند. وجود همسایه قابل اعتماد و آشنا می‌تواند از نگرانی شما در این موارد کم کند.
رد پای نشناختن همسایه‌ها در اخبار حوادث
زندگی سارقان در خانه مال باخته!
آشنا نبودن همسایه‌ها با هم و بی‌خبری آن‌ها از همدیگر،باعث سوءاستفاده سارقان شده است؛ مانند اتفاقی که امسال در تبریز روی داد. ظاهرا باندی که در کار سرقت لوازم منزل بودند، وارد خانه‌ای شدند و طی یک هفته‌ای که در این خانه اقامت داشتند، آرام آرام خانه را با خودروی شخصی و وانت تخلیه کردند. در طول این یک هفته نیز از آن‌جا که همسایه‌ها شناختی از صاحب اصلی خانه نداشته، به چیزی شک نکرده اند و تنها وقتی صاحب خانه از سفر برگشت، موضوع به پلیس گزارش شد(تسنیم). در نهایت پلیس توانست مشکل این پرونده را با دستگیری سارقان حل کند اما به نظر می‌رسد برای حل مشکل نشناختن همسایه‌ها لازم باشد تک تک ما دست به کار شویم؛ پیش از این که دردسرهای آن دامن‌گیر ما نیز شود.
نویسنده : نرگس عزیزی | روزنامه‌نگار

http://www.banounews.ir/fa/News/170540/چطور-همسایه-ای-خوب-و-محترم-باشیم؟
بستن   چاپ