آریا بانو
خسته شدم از بس به والدینم جواب پس دادم!
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 10:53:32
آریا بانو -
خسته شدم از بس به والدینم جواب پس دادم!
٨٨
٠
خراسان / هر وقت می‌خواهم با دوستانم بیرون بروم، زمانی که کمی دیرتر از مدرسه به خانه برمی‌گردم، وقتی با کسی در اتاقم تلفنی صحبت می‌کنم یا مشغول بازی با گوشی‌ام هستم و ... باید به پدر و مادرم جواب پس بدهم که چرا فلان و چرا بهمان! خسته شدم از بس جواب پس دادم و این‌قدر به من گیر دادند. تازه پدرم به من می‌گوید که چرا پرخاشگر هم هستی! واقعا خنده‌دار است! چه کنم؟
حساسیت ‌های پیشگیرانه والدین درباره فرزندان، یکی از مشکلات دیرینه روابط خانوادگی است. پدر و مادر از سویی معتقدند به عنوان والدین موظف به کنترل فرزندان‌شان هستند و از سوی دیگر، نوجوانان و جوانان هم معتقدند که این کار با کسب استقلال و شکل گیری هویت آن‌ها منافات دارد.
مقابل والدین‌تان نباشید
شما در سنی هستید که می‌خواهید استقلال خود را حفظ و روابط بیشتری با دوستان و همسالان خود برقرار کنید. همین موارد موجب ایجاد مشکل در روابط شما می‌شود بنابراین تلاش کنید به جای این‌که در مقابل والدین قرار بگیرید، در کنارشان باشید. اگر از مسئله‌ای ناراضی هستند، برای آن‌ها از نیت و هدف سالم و مثبت خود بگویید و به جای پرخاشگری با آرامش و احترام برخورد کنید. دقت کنید حساسیت‌ها و ناراحتی والدین خود را شناسایی کنید. اگر از دوستان شما ابراز نارضایتی می‌کنند، ببینید واقعا با چه گروهی در ارتباط هستید. آیا واقعا سالم و بدون مشکل هستند یا خیر؟ اگر از ساعات رفت و آمد شما شاکی هستند، دقت کنید شب‌ها معمولا چه ساعتی به منزل می‌آیید. اصلا شده تا به حال شبی به منزل نیایید و خبر هم ندهید؟ آیا استدلال شما این است که چون پسر جوانی هستم، همه چیز به خودم مربوط است؟ اگر در پاسخ به این‌ها و سوالات مشابه با خودرایی و خلاف نظر و عرف خانواده رفتار کرده‌اید، شک نکنید لازم است حتما تغییراتی در رفتار خود ایجاد کنید چون باید به قوانین خانواده احترام بگذارید.
برنامه زندگی‌تان را مشخص کنید
تعطیلات نزدیک است و نباید همه زمان فراغت خود را بیهوده بگذرانید. علاقه‌مندی‌ها و استعدادهایتان را کشف کنید و برای پرورش‌شان از فرصت بی نظیر تابستان نهایت بهره را ببرید. هدفمند شدن زندگی‌تان کمک می‌کند پرخاشگری‌ شما به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. در ضمن وقتی والدین‌تان از برنامه‌ها و اهداف شما آگاه باشند، همراهی بیشتری با شما خواهند داشت.
فریبا البرز | کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده

http://www.banounews.ir/fa/News/167453/خسته-شدم-از-بس-به-والدینم-جواب-پس-دادم!
بستن   چاپ