آریا بانو
آغـاز دور تــازه اکـران
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 16:14:06
آریا بانو -
این روزها فیلم‌های بسیاری از کارگردانان متفاوت روی پرده سینما در حال اکران است.
فیلم‌هایی که بعد از تعطیلی دو روزه سینماها در هفته گذشته از روز چهارشنبه (15 خرداد) به نمایش درآمدند تا جانی تازه به گیشه سینماها ببخشند. اکران عید فطر از دیر باز تاکنون از بهترین زمان‌های اکران به شمار می‌آید و صاحبان فیلم‌ها در تلاش بودند با اکران فیلم‌هایشان در این مقطع زمانی اطمینان نسبی از فروش آن در گیشه حاصل کنند. بر این اساس از چندی پیش رایزنی‌های مختلفی در خصوص ترکیب اکران عیدفطر انجام می‌شد تا بالاخره نتیجه آن در هفته گذشته روی پرده آمد. فیلم‌های سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمد حسین قاسمی در سرگروهی سینما استقلال، فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در سرگروهی سینما آزادی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی در سرگروهی سینما آستارا و فیلم سینمایی «دختر شیطان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی قربان محمدپور در سرگروهی سینما فرهنگ از چند روز پیش روی پرده سینماها رفتند و تا امروز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان در گیشه مواجه شدند. به این بهانه جام‌جم نگاهی به جزئیات و حواشی چهار فیلم جدید انداخته است. چهار فیلمی که پیش بینی می‌شود لااقل دو برگ برنده آنچنانی در دست دارد که امید می‌رود مناسبات غلط اکران باعث نشود آنها در اکران عمومی به زمین بخورند و کمدی‌های سخیف جایشان را بگیرند.
ما همه با هم هستیم
فیلمی کمدی به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی که ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند؛ رازهایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند.
بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، مهران مدیری، مهناز افشار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح و سیروس گرجستانی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم به‌عنوان پربازیگرترین فیلم سال، چهره‌های سینمایی شاخصی را یدک می‌کشد و حاشیه‌هایی در‌خصوص سرمایه‌گذار (سجاد خواجه علیجانی)، سرمایه آن، بودجه‌ای خیره‌کننده و دستمزدهایی غیرمتعارف را به دنبال دارد. کمال تبریزی، درخصوص بحث سرمایه‌گذاری فیلم به ایسنا می‌گوید: «سرمایه‌گذار ما خودش تمایل و آمادگی این هزینه را داشت که ما بتوانیم برای اولین بار از چندین بازیگر شناخته شده در فیلم استفاده کنیم و باید اشاره کنم که به این ترتیب بیش از 50 درصد از هزینه فیلم برای بازیگران صرف شده است و در حقیقت علاوه بر فرآیند و هزینه سنگین تولید خود فیلم با توجه به شرایطی که داشتیم هزینه بازیگران هم به آناضافه می‌شد.»
به هر حال آنچه مسلم است، «ما همه با هم هستیم» با بهره‌گیری حداکثری از چهره‌های مشهور جلوی دوربین رفته، اما شنیده‌ها و دیده‌ها در روزهای نخست اکران حاکی از آن است که نتوانسته آن‌طور که باید و شاید نظر مخاطبان را در گیشه به خود جلب کند.
شبی که ماه کامل شد
این فیلم که در گونه اجتماعی ساخته شده در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت 13 سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد که در نهایت شش سیمرغ را از آن خود کرد که از آن جمله می‌توان به بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین کارگردانی اشاره کرد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است «شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود. دختر بعد از ازدواج به دلایلی مجبور به مهاجرت می‌شود و اتفاقاتی در این مسیر برای او رقم می‌خورد که در نوع خود باورکردنی نیست.
هوتن شکیبا، الناز شاکردوست، فرشته صدرعرفایی و شبنم مقدمی بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.
این فیلم بر اساس ماجرای واقعی و با محوریت زندگی برادر عبدالمالک ریگی ساخته شد که جسارت آبیار برای ساخت چنین فیلمی بارها در زمان اکران جشنواره‌ای‌اش مورد تحسین قرار گرفت.
دختر شیطان
این فیلم به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی قربان محمدپور است. «دختر شیطان» محصول مشترک سینمای ایران و بالیوود است و حمید فرخ‌نژاد و محمد‌رضا شریفی‌نیا از بازیگران ایرانی آن هستند. دختر شیطان، فیلمی موزیکال است که موسیقی اش توسط «دلشاد شیخ» ساخته شده و «سونو نیگام» و «آریجیت سینک» دو خواننده سرشناس هندی دو ترانه از شش ترانه دختر شیطان را خوانده‌اند.
از جمله حواشی‌ای که قبل از اکران برای این فیلم پیش آمده ادعای قربان محمدپور است! ادعایی که بر مبنای آن محمدپور می‌گوید صاحبان یکی از فیلم‌های عید فطر در حال تخریب سایر فیلم‌های در حال اکران است.
چندی پیش محمدپور، کارگردان دختر شیطان با انتشار متنی که در اختیار ایلنا قرار داد، نوشت: «در حالی که اکران هیچ‌کدام از فیلم‌های عید فطر آغاز نشده است، از روز یکشنبه 12 خرداد افرادی ربات‌هایی را وارد فضای مجازی کردند و زیر تبلیغات فیلم دختر شیطان و دیگر فیلم‌ها صدها پیام منفی می‌گذارند! فیلمی که هنوز دیده نشده را طوری درباره‌اش صحبت می‌کنیم که باعث تعجب است. آنها تلاش دارند با این کار باعث شوند دیگران به سمت فیلم‌های دیگری کشیده شوند! حمله هزاران پیام به صفحه اینستاگرام خودم باعث شده تمام روز مشغول بلاک کردن هزاران صفحه شوم که در نهایت با پرس‌و‌جو متوجه شدم ربات است و صاحبان یکی از فیلم‌های رقیب مدتی است از آن برای تخریب رقبایشان استفاده می‌کنند. من از طریق پلیس فتا ماجرا را پیگیری خواهم کرد. طی نامه‌ای به داروغه زاده معاونت ارزشیابی، محسن امیر یوسفی رئیس شورای صنفی و سید‌ضیا هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان خواستم ماجرا را با جدیت
دنبال کنند.»
سرخپوست
«سرخپوست» فیلمی به کارگردانی نیما جاویدی و تهیه‌کنندگی مجید مطلبی است که در جشنواره فیلم فجر بسیار مورد اقبال منتقدان و مردم قرار گرفت و در نهایت با نامزدی در پنج رشته این جشنواره، توانست سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران را به خود اختصاص دهد. عمده سکانس‌های این فیلم در فضای رازگونه زندان روایت می‌شود و به لحاظ فرم در سینمای ایران کم‌نظیر است.
این فیلم داستان یک زندان قدیمی در جنوب را در سال 1346 روایت می‌کند که به دلیل مجاورت با فرودگاه در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. رئیس زندان (با بازی نوید محمدزاده)، به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدید هستند که متوجه می‌شوند یکی از زندانیان در زندان جدید نیست و بقیه ماجراها.
نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی و مانی حقیقی از بازیگران این فیلم هستند.
روزنامه جام جم

http://www.banounews.ir/fa/News/167385/آغـاز-دور-تــازه-اکـران
بستن   چاپ