آریا بانو
با همکاران بدبو چه کنیم؟!
يکشنبه 19 خرداد 1398 - 15:47:09
آریا بانو -
با همکاران بدبو چه کنیم؟!
k ٣.١
٧
خراسان / فصل گرما در پیش است و یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در محیط‌های کاری به وجود می‌آید، بوی نامطبوع بدن همکاران است. هیچ چیز بدتر از این نیست که به خاطر بوی بد همکارتان نتوانید با او حرف بزنید. اگر این همکار بدبو، هم اتاقی شما هم باشد که تحمل شرایط به مراتب سخت‌تر می‌شود. در فرهنگ ما، صحبت کردن درباره این مسائل به اشتباه، توهین تلقی می‌شود و در بیشتر موارد ما کاری نمی‌کنیم جز تحمل کردن و حرص خوردن. در ادامه هشت راهکار به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید بر این مشکل غلبه کنید.
1- بهتر است برای شروع، روش‌های غیرمستقیم را انتخاب کنید. یکی از بهترین روش‌ها این است که در مناسبتی مانند روز تولد او، یک مجموعه وسایل بهداشتی (از جمله مام، اسپری بدن، ادکلن و ...) برایش هدیه بگیرید یا اگر دهان همکارتان بو می‌دهد، می‌توانید به وی آدامس یا قرص نعناعی تعارف کنید. احتمالاً خودش متوجه منظور شما خواهد شد.
2- اگر در سازمان بزرگی کار می‌کنید و دوره‌های آموزشی متفاوتی برای شما برگزار می‌کنند، می‌توانید به مسئول آموزش سازمان‌تان پیشنهاد کنید که کارگاه مهارت‌های ارتقای بهداشت فردی برای کل کارکنان برگزار یا بروشوری در این زمینه تهیه کند و آن را در اختیار کلیه نیروها قرار دهد.
3- می‌توانید به مدیر پیشنهاد بدهید تا در جلسه دوره‌ای که با کارکنان برگزار می‌کند درباره این موضوع صحبت کند و از افراد بخواهد تجارب‌شان را با یکدیگر در میان بگذارند و راجع به راه حل‌ها صحبت کنند.
4- اگر روش‌های غیرمستقیم فایده نداشت، بهتر است که به صورت مستقیم این موضوع را با همکار بدبوی خود در میان بگذارید. توجه داشته باشید این موضوعی است که ممکن است باعث رنجش فراوان شود، پس بهتر است به شیوه کاملا محترمانه‌ای بیان شود.
5- بهتر است خودتان را جای همکارتان بگذارید و ببینید که دیگران از چه جملاتی استفاده می‌کردند، شما از آن‌ها ناراحت نمی‌‌‌شدید. بنابراین از همان جملات برای همکار بدبوی خویش استفاده کنید.
6- بهتر است که در ابتدا کمی از وی تعریف کنید. به عنوان مثال به وی بگویید: شما فرد وظیفه‌شناسی هستید و عضو کلیدی تیم ما محسوب می‌شوید و ... .
7- بهتر است این تذکر را در محلی آرام و خلوت به وی بدهید که مطمئن باشید همکار دیگری حرف‌های شما را نمی‌شنود تا باعث خجالت و سرافکندگی همکارتان شود.
8- در پایان هم باید بدانید که بهتر است در آخرین روز هفته و آخرین ساعات کاری به وی بگویید تا همکارتان فرصت کافی برای فکر کردن روی حرف‌های شما را داشته باشد.
نویسنده : دکتر آذین تقی‌پور روان‌شناس صنعتی و سازمانی

http://www.banounews.ir/fa/News/167207/با-همکاران-بدبو-چه-کنیم؟!
بستن   چاپ