آریا بانو
توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت مالی خانواده
شنبه 18 خرداد 1398 - 13:27:54
آریا بانو -
توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت مالی خانواده
٢٠٦
٠
جام جم / یکی از مطالبی که در شماره‌های گذشته کار شده بود، در چند سایت بازنشر شده بود. کامنت‌هایی که پای این گزارش‌ها درج شده بود، جالب بودند. عده‌ای مباحثی را که در این صفحات و این گونه مطالب بحث می‌شد، غیرواقعی دانسته‌اند. چرا غیرواقعی؟ برای این‌که ما را به عنوان نویسندگان و تهیه‌کنندگان این مطالب، متهم به این می‌کردند که نمی‌دانیم در جامعه چه خبر است. مگر ما در این جامعه زندگی نمی‌کنیم؟ پس چطور نمی‌دانیم شرایط اقتصادی سخت شده؟ اساسا این صفحه شکل گرفته است که در اوج چنین شرایطی به شما ثابت کند می‌توانید وضعیت مالی خانوارتان را بهبود ببخشید. اما چگونه؟ به روش‌های گوناگون از جمله از زبان کارشناسان مختلف. در این شماره نیز قصد داریم به چند تکنیک از برایان تریسی، مربی موفقیت و نویسنده معروف کتاب‌های توسعه فردی اشاره کنیم؛ به منظور افزایش پس‌انداز و دارایی و نیز درآمدتان.
کته اول آن است که به این تکنیک‌ها ایمان داشته باشید. چرا؟ چون راحت‌تر است که خودتان را به رودخانه افکار منفی بسپارید و بگویید که نمی‌شود.
شما در حال حاضر ممکن است که وضعیت مالی چندان مناسبی نداشته باشید. بسیار عالی، اگر کاری نکنید و کنترلی روی جریان مالی زندگی‌تان نداشته باشید، پس سال‌های بعد هم وضعتان باید بغرنج‌تر بشود، درست است؟ اگر قرار است چنین بشود، پس چرا الان کاری نکنید؟ به هر حال زمان خواهد گذشت؛ چه شما این کارها را بکنید و چه این کارها را نکنید.
وقتی زمان قرار است بگذرد، بهتر است شما این کارها را بکنید؛ ولو این که سخت باشند.
چرا که در سال‌های بعد، در صورت عدم انجام این کارها، سختی‌های بیشتری را متحمل خواهید شد؛ ضمن این که گلایه و غرولند کردن هم هنر نیست؛ کاری است که غالبا همه انجام می‌دهند؛ چرا که کار بسیار راحتی است. پس شما کار راحت‌تر را انجام ندهید؛ برای آینده زندگی‌تان خوب نیست.
تقلید از خانواده‌های موفق
اولین تکنیک، تقلید است. درباره تقلید بسیار بد می‌گویند؛ اما بدیهی‌ترین و طبیعی‌ترین روش یادگیری، همین تقلید کردن است. به این مدل، تازگی‌ها مدل چینی می‌گویند.
البته ژاپنی‌ها هم قبلا جزو طرفداران این مدل بودند. اگر می‌خواهید درآمد و وضعیت مالی خوبی داشته باشید، باید شبیه کسانی که به اصطلاح میلیونرهای حرفه‌ای هستند، فکر و رفتار کنید؛ درست شبیه خانواده‌هایی که به صورت حرفه‌ای دارند درآمدها و پس‌اندازشان را بیشتر می‌کنند و در نتیجه امنیت اقتصادی بیشتری هم خلق می‌کنند.
این گروه، معمولا زمانی را به فکر کردن و مطالعه درباره امور مالی اختصاص می‌دهند و سعی می‌کنند از تجربه‌های دیگران استفاده کنند. این گروه معمولا سعی می‌کنند ثروتمند باشند، تا این که ثروتمند به نظر برسند.
درست فکر کنید
تکنیک بعدی، آن است که لذت مقطعی و کوتاه مدت یا لذت بلندمدت را انتخاب کنید. بسیاری از خانوارها تا پولی به دستشان می‌رسد، آن را صرف پوشاک، خوراک و سفرهای گران‌قیمت و ... می‌کنند.
این‌ها البته لذت‌هایی مقطعی محسوب می‌شوند.
گروهی دیگر سعی می‌کنند پول به دست آمده را ذخیره و حتی سرمایه‌گذاری کنند. سعی کنید مانند خانوارهای میلیونرفکر کنید.
عادت‌های خوبی داشته باشید
به یاد داشته باشید موفقیت دنبال کردنی نیست؛ جذب کردنی است. موفقیت مالی نیز دنبال کردنی نیست؛ جذب کردنی است. یعنی شما عادت‌هایی در خودتان پرورش می‌دهید که منجر به بهبود شخصیت شما می‌شود. وقتی شخصیت شما بهبود پیدا کرد، در نتیجه بدون این که دنبال درآمد بیشتر رفته باشید، به سمت شما می‌آید.
پس سعی کنید تا می‌توانید شخصیت خود و خانواده‌تان را بهبود ببخشید؛ شخصیتی که باعث می‌شود درآمدها، پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری به سمت خانواده شما جذب بشود.
پس‌انداز و قناعت
برایان اشاره می‌کند یکی از اصولی‌ترین سفارش‌ها در این زمینه، صرفه‌جویی و قناعت است و سپس پس‌انداز کردن. او معتقد است خانوارهای ثروتمند، به جای این که پول زیادی را خرج هزینه‌های گرانقیمت برای پوشاک و ماشین و ... کنند، تا جایی که بتوانند آنها را حتی کارکرده تهیه می‌کنند. برای آنها تهیه یک ماشین صفرکیلومتر محلی از اعراب ندارد، چرا که می‌دانند به محض خرید و استفاده، 20درصد از ارزش اسمی آن کم می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌های کارکرده با همان سن و سال، ممکن است به همان خوبی کار کنند.
بابت پس‌انداز کردن نیز توصیه می‌کند اولین پرداخت‌ها را به خودتان داشته باشید؛ یعنی 10 درصد درآمد خود را قبل از این‌که خرج کنید، پس‌انداز کنید.
پس‌انداز به یک شیوه دیگر
توصیه دیگر تریسی آن است که اگر برایتان پس‌انداز بخشی از درآمد فعلی سخت است، از پس‌انداز یک یا 2 درصد در سال استفاده کنید. اگر باز هم سخت است، دست‌کم از پس‌انداز نیمی از اضافه درآمد خودتان در ماه‌های بعدی استفاده کنید. می‌گویند در سال بعد احتمالا بالاتر از 20 درصد به درآمدها اضافه خواهد شد. چطور است که نیمی از این مورد را پس‌انداز کنید؟ چون این مبلغ هنوز به زندگی شما اضافه نشده، پس‌انداز آن برایتان چندان سخت نیست.
کالاها گران شده است؟ بالاخره نمی‌شود هم خدا را داشت و هم خرما را.
اگر می‌خواهید به مرتبه خانوارهایی با درآمد بالا و امنیت اقتصادی قابل توجه برسید، باید چند سال اول به خودتان سختی بدهید.
هرچند زیاد هم قرار نیست به شما سخت بگذرد؛ اما ارزشش را دارد. این روایت حضرت امیر علیه‌السلام را فراموش نکنید که می‌فرماید چه فاصله‌ای است میان دو کار؛ کاری که سختی‌اش می‌رود و لذتش می‌ماند و کاری که لذتش می‌رود و سختی‌اش می‌ماند.
پس‌انداز نیمی از پول‌های فوق‌العاده
این توصیه نیز بخشی از توصیه قبلی است. کارت هدیه، هدیه خویشاوندان و دوستان به مناسبت‌های مختلف، جوایز نقدی ناشی از شرکت در یک رقابت و ... مواردی هستند که ممکن است بدون برنامه‌ریزی قبلی، به سمت خانوار شما پولی را جاری کند. از این مبلغ‌های فوق‌العاده و خارج از برنامه، نیمی را پس‌انداز کنید. واقعاً پس‌انداز نیمی از این پول نورسیده چندان سخت نیست.
شاید در روزها و ماه‌های اول برایتان چشمگیر نباشد، اما طبق قانون اثر مرکب، بعداز چند سال متوجه توجه معناداری خواهید شد.
آگاهی از هزینه‌کردها
سعی کنید برای هزینه‌کردهای خود، برنامه مشخصی داشته باشید. دارن هاردی، نویسنده کتاب اثر مرکب و میلیونر خودساخته، اشاره می‌کند که باید عادت کنید تا حتی کوچک‌ترین هزینه‌ها را نیز بنویسید. چرا؟
چون وقتی که اقدام به ثبت هزینه می‌کنید، یک آگاهی مالی جالبی در شما شکل می‌گیرد که شما را در جریان همه هزینه‌کردهای غیرضروری قرار می‌دهد.
جالب است که بسیاری از خانوارها اقدام به چنین کاری نمی‌کنند و اساسا نمی‌دانند بخش قابل توجهی از درآمدشان چطور دارد صرف می‌شود. ضمن این که سعی کنید برای هزینه‌کردهای قابل توجه خود، مطالعه کافی داشته باشید و همین‌طور ضربتی هزینه نکنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/167001/توصیه‌هایی-برای-بهبود-وضعیت-مالی-خانواده
بستن   چاپ