آریا بانو
کاربردهای گوناگون روغن های گیاهی
شنبه 11 خرداد 1398 - 13:54:42
آریا بانو -
کاربردهای گوناگون روغن های گیاهی
١٢١
٠
منودلیار / در مقاله های قبل در مورد روغن های اسنشیال (Essential Oils) یا گیاهی با هم صحبت کردیم؛ این که این روغن ها چه هستند، چطور باید مورد استفاده قرار بگیرند و چه کاربرد ها و خواصی دارند.
همان طور که پیش تر نیز گفتم متخصصان توصیه می کنند به هیچ عنوان روغن های اسنشیال را به طور مستقیم بر روی پوست یا مو خود استفاده نکنی مگر این که پزشک تجویز کرده باشد.
برای استفاده از این قبیل روغن ها بر روی پوست لازم است که آن ها را رقیق کنی. پروسه رقیق کردن روغن های اسنشیال به کمک روغن های گیاهی طبیعی که به روغن های Carrier شناخته می شوند انجام می شود مثل روغن بادام شیرین، روغن زیتون و روغن نارگیل. درصد رقیق سازی روغن بستگی به کاربرد ان متفاوت است ولی معمولاً در بازه 1 تا 5 درصد قرار می گیرد. یک درصد یعنی حدود 6 قطره از روغن اسنشیال که با حدود 45 گرم از روغن Carrier مخلوط شده باشد و 5 درصد یعنی حدود 30 قطره روغن اسنشیال در برابر 45 گرم روغن Carrier.
در این مقاله می خواهم کاربرد های گوناگون این روغن ها را با تو در میان بگذارم تا بدانی کدام روغن اسنشیال برای چه کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد پس با منودلیار تا پایان این مقاله همراه باش.
روغن های اسنشیال برای درمان بی خوابی و کم خوابی
برای درمان و بهبود بی خوابی و کم خوابی های شبانه روغن های اسنشیال اسطوخدوس، vetiver (روغن اسنشیال که از ریشه نوعی گیاه هندی به همین نام تهیه می شود)، نعنا هندی، چوب صندل، یلانگ یلانگ (ylang-ylang، نوعی روغن اسنشیال با بوی شیرین که از یک گل استوایی به همین نام بدست می آید)، بابونه، نرولی (neroli، روغن اسنشیالی که از گل نوعی پرتقال تهیه می شود.)، مرزنگوش (روغن اسنشیال بدست آمده از دو گیاه رزماری و آویشن)، سدر، ترنج، مریم گلی، گل رز و کندر هندی مورد استفاده قرار می گیرند.
روغن های اسنشیال برای رفع استرس و تنظیم تعادل بدن
رفع یا کنترل استرس به کمک روغن های اسنشیال کندر هندی، گل رز، اسطوخدوس، چوب صندل و پرتقال امکان پذیر است. این روغن ها را رقیق کرده و بر روی شقیقه ات بزن و به آرامی ماساژ بده.
همچنین برای پیشگیری از اضطراب و استرس می توانی از روغن های گل رز، مریم گلی، مرزنگوش، کندر هندی، ترنج، لیمو، پرتقال، یلانگ یلانگ، گل شمعدانی و بابونه استفاده کنی.
روغن های اسنشیال برای تقویت حافظه
شاید باور نکنی که بوییدن یک روغن معطر با رایحه دلنشین چقدر می تواند در بالا بردن حافظه تو مؤثر باشد؛ تحقیقات نشان می دهد بوییدن روغن رزماری می تواند حافظه تو را تا 75 درصد بالا ببرد همچنین بو کردن روغن نعنا فلفلی می تواند قدرت تمرکزت را افزایش دهد.
روغن های اسنشیال رزماری، ریحان، نعنا فلفلی، سدر، vetiver، گریپ فروت، helichrysum، کاج و شاه بلوط در تقویت تمرکز تو بسیار مؤثر هستند.
روغن های اسنشیال برای بالا بردن انرژی
مصرف قهوه را کنار بگذار و به جای آن به سراغ بوییدن روغن های اسنشیال لیمو، پرتقال، گریپ فروت، اکالیپتوس، دارچین، نعنا فلفلی، زنجبیل، رزماری، نعنا، فلفل سیاه و یاس برو که هم انرژی تو را بالا می برد هم خستگی را برطرف کرده و هم اضطراب و تنش را از تو دور می کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/166101/کاربردهای-گوناگون-روغن-های-گیاهی
بستن   چاپ