آریا بانو
عوامل تاثیر گذار برای داشتن زایمان طبیعی
سه شنبه 7 خرداد 1398 - 13:05:49
آریا بانو -
عوامل تاثیر گذار برای داشتن زایمان طبیعی
٤٠٢
٠
سیسمونی / کسانی که به زایمان طبیعی فکر می کنند باید تمام هم و غم خود را برای سالم پشت سرگذاشتن دوران بارداری خود بگذراند.امروزه آمار زایمان سزارین در کشور ما بسیار بالاست و بسیاری از مادران ترجیح می دهند که کودک خود را با روش سزارین به دنیا بیاورند.
انجام عمل سزارین در ابتدا تنها برای مادرانی بود که به دلایل مختلفی قادر به انجام زایمان طبیعی نبودند و در صورت زایمان طبیعی، سلامت خود و یا نوزادشان به خطر می افتاد. اما متاسفانه امروزه حتی مادران سالم و به دور از خطر، تنها به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی، به زایمان سزارین روی می آورند، هر چند که مضرات زایمان سزارین برای کسانی که امکان زایمان طبیعی برایشان وجود دارد بسیار گفته شده است.
عوامل موثر بر زایمان غیر طبیعی:
دلایل بسیاری از جمله پزشکی، اجتماعی و انتخابی در زایمان غیر طبیعی موثر هستند. این موارد شامل:
– نداشتن آگاهی کافی درباره خطرات و فواید زایمان غیر طبیعی .
– تعداد قابل توجهی از خانم های باردار دانش کافی راجع به دوره کامل بارداری ندارند.تحقیقاتی که بر روی مادران باردار انجام شده است، نشان می دهد که از هر چهار خانم باردار یک نفر معتقد است که جنین با رسیدن به هفته 34 – 36 دوره کامل رشد را طی کرده و زایمان در این زمان برای جنین ایمن است. درصورتیکه زایمان قبل از هفته 39 بدون دلایل روشن پزشکی، زایمان ایمنی نیست.
– کلاس هایی که خطرات، فواید و روش های زایمان غیرطبیعی را آموزش می دهند، اغلب تمایل مادران باردار به زایمان غیر طبیعی را کاهش می دهد.
– نبود هماهنگی لازم درتصمیم گیری مشترک درباره زایمان غیر طبیعی
– تصمیم گیری مشترک، مرحله ای است که پزشک درمورد انتخاب ها، نتایج و احتمالات گوناگون با مادر گفتگو می کند و مادر نیز از ارزش ها و باورهایی که به آنها معتقد است، پزشک خود را مطلع می سازد.
– بسیاری از خانم هایی که با زایمان غیرطبیعی موافقت می کنند، درمورد دلایل انتخاب این روش، آگاهی لازم را ندارند و معتقدند که زایمان غیرطبیعی را به دلایل پزشکی انجام داده اند، در صورتیکه شواهدی برای اثبات آن وجود ندارند.
– بررسی دیگری، نشان می دهد که بیش از نیمی از خانم هایی که به روش غیر طبیعی زایمان کرده اند، درباره ایمنی زایمان غیرطبیعی اطلاعات کافی ندارد.
– معمولا داشتن برنامه مشخص برای روز زایمان، برای خانم های باردار خوشایند است و این امکان را به آنها می دهد تا از قبل، برنامه مشخصی را برای شخصی که قرار است بعد از زایمان برای مراقبت از نوزاد به مادر کمک کند، تعیین نمایند.
– هنگامیکه پزشک از پیش روز زایمان را مشخص می کند، به سادگی می تواند برای اشخاص مورد نیاز در امر زایمان برنامه ریزی کند.
– برخلاف اعتقاد عموم، زایمان های انتخابی (غیرطبیعی) می تواند باعث بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان شود و مخارج بیشتری را به والدین تحمیل کند. انتخاب زایمان سزارین، خصوصاً برای مادرانی که اولین زایمان خود را انجام می هند، علاوه بر خطرات حاصل از جراحی برای مادر و طولانی تر شدن زمان بهبود نسبت به زایمان طبیعی، بر انتخاب روش زایمان های بعدی نیز تاثیر گذار است.
خوشبختانه امروزه، زایمان هایی که دوره کامل بارداری خود را طی کرده اند با موفقیت انجام می شود و بدنیا آمدن نوزاد با بیماری های خطرناک و بروز آسیب هنگام زایمان، کمتر مشاهده می شود . یکی از روش هایی که پزشکان یا ماماها برای پایین آوردن خطرات احتمالی پیشنهاد کنند، زایمان غیر طبیعی است. اینکه کدام خانم باردار حتماً باید زایمان غیرطبیعی انجام دهد به صورت صد در صد قابل پیش بینی نیست. در نتیجه از هزاران زایمانی که به روش های غیر طبیعی صورت می گیرد، تنها ممکن است از احتمال یک مرگ یا صدمه جدی پیشگیری شود. در صورتیکه تمامی آنها و نوزادانشان با خطرات زایمان غیر طبیعی رودررو هستند.

http://www.banounews.ir/fa/News/164446/عوامل-تاثیر-گذار-برای-داشتن-زایمان-طبیعی
بستن   چاپ