آریا بانو
ادرار کودک شیرخوارم بدبوست
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398 - 12:25:26
آریا بانو -
ادرار کودک شیرخوارم بدبوست
١٩٨
٠
خراسان / کودک شیرخوارم بعضی مواقع ادرارش بدبوست. این موضوع من را نگران کرده است، لطفا از علایم بیماری کلیه در کودکان بنویسید؟
پاسخ مشاور سلامت
والدین باید به نکات زیر توجه داشته باشند:
توجه به نحوه ادرار کردن کودک
والدین باید حتما به جریان ادراری کودکان و به خصوص شیرخواران توجه کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود مادران ، گاهی پوشک بچه را باز بگذارند و جریان ادراری او را کنترل کنند. جریان ادراری قطره قطره یا بسیار باریک، نشانه وجود مشکلی درمجاری ادرار کودک است.همچنین تخلیه ادرار نباید با تاخیر و زورزدن همراه باشد یا قطع و وصل شود. علایم فوق می تواند نشانه مثانه عصبی ،برگشت ادرار، عفونت ادراری یا انسداد و... باشد.
تغییر رنگ ادرار
رنگ ادرارطبیعی از زرد روشن تا زرد تیره متغیر است. اما تغییر رنگ ادرار به رنگ چای، معمولا نشانه وجود خون در ادرار است و در این شرایط باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود.اولین ادرار کودک هنگام صبح باید زرد تیره باشد، ادراری که همیشه به رنگ زرد روشن باشد و حتی در مواقع کم‌آبی نیز تیره‌ نشود، نشانه بیماری کلیوی و ناتوانی کلیه برای تغلیظ ادرار است.
بوی تند ادرار
بوی تند ادرار ممکن است ناشی از مصرف برخی غذاها یا داروهای خاص باشد اما در صورت وجود آن، لازم است برای رد عفونت ادراری، آزمایش‌های لازم انجام شود. ازعلل دیگر بوی تند ادرار، بیماری های متابولیک ارثی است.
نویسنده : دکتر زهرا پورنصیری نفرولوژیست کودکان
نکته: تجویز داروها، تنها با معاینه بالینی و گرفتن شرح حال امکان پذیر است و اگر در پاسخ به سوالات مصرف دارویی توصیه می‌شود، پس از مشورت با متخصص مصرف شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/161240/ادرار-کودک-شیرخوارم-بدبوست
بستن   چاپ