آریا بانو
حس بد بارداری از کجا می‌آید؟
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 00:41:49
آریا بانو -
حس بد بارداری از کجا می‌آید؟
٢٧٩
٠
کودکت / افراد مختلف بارداری به گونه‌ای متفاوت تجربه می‌کنند اما گاهی اوقات حس بد بارداری به سراغ مادران می‌آید. این حس بد بارداری، حسی غیر معمول نیست. در چند ماه اول، حس بد بارداری شاید به سراغ شما نیاید. تهوع حاملگی را تجربه نخواهید کرد و در ابتدا اصلا حس نمی‌کنید که باردار هستید. اما سه ماه آخر بارداری باعث می‌شود احساسات بدی را تجربه کنید. علائم بارداری و اندازه فیزیکی شما باعث به وجود آمدن حس بد بارداری می‌شود.
با این حال، شما سعی می‌کنید حس بهتری داشته باشید. اما ممکن است شما جزو آن دسته از افرادی باشید که از بارداری لذت نمی‌برید و گاهی اوقات حس بد بارداری بر شما غلبه خواهد کرد.از علائم فیزیکی گرفته، تا مشکلات روانی و همچنین برخورد آشنایان و غریبه‌ها همگی به حس بد بارداری اضافه می‌کند. داشتن این حس اصلا اشکالی ندارد و در کودکت دلیل آن را خواهیم گفت.
فهمیدن جنسیت کودک و انتظارات شما
شاید در اعماق وجود خود یک دختر می‌خواستید و متوجه شوید که صاحب یک پسر خواهید شد. شاید این اتفاق به صورت بالعکس رخ دهد. ناامیدی از جنسیت فرزند ممکن است باعث به وجود آمدن ناراحتی و اضطراب در مادرها شود. یک مادر می‌داند که اهمیت اصلی سلامت فرزند است، اما حس بد بارداری به وجود خواهد آمد.
این اتفاق به روش‌های مختلفی ممکن است رخ دهد. شاید از جنسیت کودک راضی بوده‌اید، اما متوجه شدید که یک دوقلو باردار هستید. خانواده‌هایی که در تاریخچه خود دوقلو ندیده‌اند، با شنیدن ضربان قلب دوم، شوکه می‌شوند. این مسئله غیرمنتظره و شاید ترسناک باشد. این مسئله حتی در روند تعیین جنسیت آزمایشگاهی نیز شاید رخ دهد.
پس از گذشتن شوک، چالش فیزیکی بارداری دو کودک خود را نشان می‌دهد. مسائل مالی و سلامت کودک هم ذهن شما را مختل می‌کند. وقتی والدین متوجه می‌شوند که قرار است صاحب دوقلو شوند، یک بار دیگر تمام رویای خود را مرور می‌کنند. پوشک، هزینه منزل، لباس و حتی شهریه دانشگاه دوبرابر خواهد شد.
اضطراب و حس بد بارداری در رابطه مستقیم هستند
اگر بار اولی است که باردار هستید یا بارداری شما ریسک بالایی دارد، اضطراب و استرس شما را رها نمی‌کند. رشد یک انسان دیگر درون آدم باعث می‌شود که استرس شما بالاتر برود. اضطراب و استرس در ذهن شما رفت و آمد دارد.
ممکن است نگرانی‌های شما سریعا و به سادگی به یک نقطه سیاه ختم شود. اینترنت یکی از این دلایل استرس است. مطالب غیر علمی فراوانی در اینترنت وجود دارد. جستجوی ساده‌ترین مشکل بارداری باعث می‌شود که به اتفاقات سیاه و هولناکی برسید.
یک مسئله وجود دارد. هنگامی که شما یک مشکل ساده بارداری را جستجو می‌کنید به نتایجی خواهید رسید که بدترین شرایط را توضیح می‌دهد. تنها در صورتی به مقالات خوب می‌رسید که به دنبال آن‌ها باشید. بعد از یک بار جستجو در منابع غیرعلمی، حس بد بارداری تشدید می‌شود.
محدودیت‌هایی که آزاردهنده هستند
مصرف گوشت محدود می‌شود و خوردن سوشی ممنوع خواهد شد. سونا و حمام بخار وجود ندارد و شما نمی‌توانید یک قهوه با کافئین خوب را مزه کنید. پنیر و آبمیوه باید پاستوریزه باشد. همچنین برخی فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی هم از لیست شما خط می‌خورد.
به صورت خلاصه، در دوران بارداری، خیلی کارها را نباید انجام دهید. برای برخی این محدودیت باعث می‌شود که تجربه بارداری اذیت کننده باشد. داشتن این حس بد بارداری همانطور که گفتیم کاملا طبیعی و منطقی است.
لباس‌هایی که اندازه نیستند
کمد لباس شما پر از لباس‌های زیبا و اندازه است. شخصیت شما در این لباس‌ها خلاصه می‌شود. اما بارداری باعث می‌شود که به یک سری لباس کاملا تازه نیاز پیدا کنید. اگر یک اتفاق خاص مانند عروسی یا یک جشن خاص رخ دهد هم باید باز هم شروع به خرید لباس کنید.
تغییر سریع بدن شما و مشاهده لباس‌هایی که برای چند ماه اندازه شما نخواهند بود سخت است. کمی ناراحت کننده هم خواهد بود. همچنین درک اینکه چگونه یک لباس مناسب برای فیزیک تازه خود پیدا کنید هم سخت است. این ناراحتی وجود دارد و حس بد بارداری را تشدید می‌کند.
رفتار مردم ناشایست است
نمی‌توان این را در مورد همه مردم گفت. اما بعضی از مردم، بعضی از دوستان و آشنایان ما گاهی اوقات رفتار درست را فراموش می‌کنند. یک رفتار بد که اصلی‌ترین رفتار بد است، اشاره مداوم به شرایط فیزیکی یک مادر باردار است.
اشاره به تغییر فیزیک بدن و بزرگ شدن بدن، یا اینکه این تغییر را به عنوان نزدیک شدن زمان وضع حمل تلقی کردن، همگی جزو این رفتار است. خود مادر با این تغییر دست و پنجه نرم می‌کند و شاید به نظر بقیه این رفتار بد نباشد، اما یک مادر باردار خواستار شنیدن مداوم این نکات نیست.
احساس بیگانگی بدن
حس بد بارداری به مسائل روحی ختم نمی‌شود و مشکلات فیزیکی هم اضافه خواهد شد. احساس تهوع یک بخش است. خارش، درد، علائم ناشناس، باد، درد کمر، مچ باد کرده، ریفلاکس معده و نیاز مداوم به ادرار هم اضافه می‌شود. با این همه علائم تازه، بدن شما تبدیل به بدن یک غریبه خواهد شد.
این همه علائم دردآور و خسته‌کننده است. کودک شما ارزش این سختی را دارد. اما باز هم این دردها و ناآشنایی‌ها روند بارداری بسیار سخت خواهد کرد.
نوسان رفتار
یک روز معمولی را سپری می‌کنید. شاید در یک سفر زیبا باشید. یا در خانه مشغول تماشای تلویزیون. ناگهان به شکل عجیبی شروع به گریه می‌کنید. گریه ادامه پیدا می‌کند و برای گریه کردن هم گریه می‌کنید. هیچ چیز منطقی نیست.
بارداری باعث چنین اتفاقی می‌شود. البته نترسید. نوسان خلقی و رفتاری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بیشتر هم به دلیل بالا رفتن کورتیزول یا دیگر هورمون‌های بدن است. این مسئله کاملا عادی است، اما کنار آمدن با آن کمی سخت است.
البته اگر حس می‌کنید که رفتار شما ربطی به هورمون ندارد و بیش از اندازه رخ می‌دهد، با دکتر خوب صحبت کنید. گاهی اوقات ممکن است دچار افسردگی شوید، این همیشه اتفاق نمی‌افتد اما برخی رفتارها مربوط به هورمون نیست و نیازمند یک مشاور است.
برخی زنان شاید راحت‌تر از دیگران با حس بد بارداری کنار بیایند. بارداری یک شرایط نرمال انسانی است که با درد و ناراحتی همراه است. این شرایط چندین ماه ادامه دارد. نکات مثبت فراوانی وجود دارد، اما تغییر شخصی، استرس و اضطراب باعث سختی دوران خواهد شد. اکثر مادران هم تا زمانی که کودک خود را در آغوش نگیرند آرام نمی‌شوند.
باورهای غلط فراوانی در جامعه وجود دارد. برخی در جامعه انتظار دارند که هر لحظه از بارداری لذت‌بخش باشد و مادر هر لحظه را دوست داشته باشد. اما اگر از هر لحظه لذت نبرید چه؟ به خودتان سخت نگیرید. شما تنها نیستید. سعی کنید با کسانی باشید که حس شما را تجربه می‌کنند یا کرده‌اند. همچنین می‌توانید مقالات بارداری هفته به هفته را دنبال کنید تا از علائم و باید و نباید‌های هر هفته از بارداری آگاه شوید.
ابراهیم درستکار

http://www.banounews.ir/fa/News/159405/حس-بد-بارداری-از-کجا-می‌آید؟
بستن   چاپ