آریا بانو
«دعوت» تکراری از «هزار داستان»
پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398 - 13:54:37
آخرین خبر سینما و چهره
آریا بانو -
«دعوت» تکراری از «هزار داستان»
k ١.٧
٠
خراسان / امسال در غیاب برنامه «ماه عسل»، ویژه‌برنامه‌های افطار شبکه‌های دیگر بیشتر از سال‌های گذشته زیر ذره‌بین رفته‌اند. کافی‌ است دقایقی پای این برنامه‌ها بنشینید تا متوجه شوید این برنامه‌ها چه در فرم و چه در محتوا، حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند. این تکرار و یکنواختی درباره برنامه «دعوت» به جایی رسیده که بعضی از مهمانان این برنامه، مدتی قبل با فاصله بسیار کمی در برنامه‌های دیگری دعوت شده بودند و چهره‌هایی کاملا تکراری هستند.
مهمان «هزار داستان» در «دعوت»
اگر برنامه‌ «هزار داستان» را دنبال کرده باشید، احتمالا چهره یکی از مهمانان سه‌شنبه‌شب برنامه «دعوت» برایتان آشناست. سمانه علیپور که به اتفاق همسرش به برنامه «دعوت» آمده بود، مهر ماه سال 97 قصه اعتیاد و زندگی سختش را به طور مفصل در برنامه «هزار داستان» به میزبانی مارال فرجاد، روایت کرده بود، حالا بعد از هفت ماه دوباره در برنامه «دعوت» دیده می شود، منتهی با این تفاوت که پوشش او در «دعوت» نسبت به «هزار داستان» بسیار متفاوت بود و بخشی از قصه زندگی‌اش هم حذف شده بود.
یک قصه، 2 روایت
علیپور در برنامه «هزار داستان»، به طور مفصل بسیاری از جزئیات زندگی‌اش از کودکی تا جوانی‌ را تعریف کرد و گفت بعد از یک ازدواج ناموفق و اجباری که نتیجه‌اش طلاق بود، زمانی که به دلیل اعتیاد از خانه و زندگی‌اش دور شده بود به جوانی علاقه مند می‌شود، با او عشق را تجربه می‌کند و بچه‌دار می‌شود. اما در برنامه دعوت این بخش را از روایت خود حذف کرد و از ازدواج با همسر فعلی‌اش به عنوان دومین ازدواج خود یاد کرد. او در برنامه «هزار داستان» چند بار با بغض از فرزندش که ثمره آن عشق بود یاد کرد و گفت او انگیزه ترک اعتیادش شده بود، اما در برنامه «دعوت» هیچ اشاره‌ای به وجود آن فرزند نکرد، انگیزه ترک اعتیاد را خستگی از اعتیاد بیان کرد و گفت تا قبل از این عشق را تجربه نکرده بود!
چرا تکرار؟
سمانه علیپور در بخش نظرات صفحه اینستاگرام برنامه «دعوت»، در پاسخ به یکی از کاربران که سؤال کرده بود چرا صحبت‌هایش در این برنامه با روایتش در «هزار داستان» متفاوت بود، نوشته است به علت مشکلاتی که بعد از صحبت‌هایش در «هزار داستان» برایش پیش آمده، ترجیح داده سربسته صحبت کند. علاوه بر این خواسته شخصی‌، احتمالاً حضور همسر فعلی او در برنامه، باعث شده بخشی از تجربه‌هایش را بازگو نکند. بنابراین مسئله این نیست که چرا او صحبت‌هایش در «هزار داستان» را عینا تکرار نکرده، مسئله این است که با وجود این محدودیت‌ها در روایت قصه، چه لزومی دارد برنامه‌سازان از این افراد در یک برنامه تلویزیونی دعوت کنند و روایتی راکه مخاطبان قبلا شنیده بودند دوباره با حذف و تغییر به خورد تماشاگر بدهند؟!
در جست‌وجوی حرف تازه
شاید در بعضی موارد رویکرد خاص یک برنامه، حضور چهره‌های تکراری را توجیه کند اما درباره این قسمت از «دعوت» وضعیت فرق می‌کند. این برنامه هرشب میزبان زوج‌هایی است که ازدواج و زندگی مشترک، تجربیات جالبی را برایشان رقم زده است، اما درباره سمانه علیپور و همسرش، تنها پنج روز از ازدواج آن‌ها گذشته بود، پس چنین زوجی حرف‌ زیادی برای گفتن از ازدواج‌شان ندارند و دعوت از علیپور با این فاصله زمانی کوتاه، همچنان توجیهی ندارد. زوج‌هایی شبیه سمانه علیپور و همسرش در جامعه ما کم نیستند، می‌شد بدسلیقگی نکرد و از یک زوج جدید با تجربه‌ مشابه آن‌ها دعوت کرد تا حرفی درباره ازدواج برای گفتن داشته باشند.
موج سنگین تکرار
دعوت از مهمانان تکراری در برنامه «دعوت»، تنها به مورد سمانه و سعید ختم نمی‌شود. روز یک شنبه هم یک پاکبان جوان و همسرش در این برنامه حضور داشتند که درباره ماجرای ازدواج و تجربه‌هایشان در زندگی صحبت کردند. این زوج 29 بهمن پارسال، مهمان برنامه «فرمول یک» بودند و حالا تنها سه ماه بعد از آن برنامه، دوباره «دعوت» سراغ این زوج جوان رفته بود. در شرایطی که تکرار و تکرار در ساختار و محتوای بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی موج می‌زند، دعوت برنامه‌سازان از شخصیت‌های تکراری دیگر نور علی نور است.

http://www.banounews.ir/fa/News/158931/«دعوت»-تکراری-از-«هزار-داستان»
بستن   چاپ