آریا بانو
135 عملیات در 35 روز؛ هجوم ملخ‌های صحرایی جدی است
پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398 - 13:54:16
آخرین خبر اجتماعی
آریا بانو -
135 عملیات در 35 روز؛ هجوم ملخ‌های صحرایی جدی است
k ١.٨
١
ایرنا / مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از دهم بهمن ماه پارسال تاکنون بیش از 205 هزار هکتار از مناطق آلوده استانهای جنوبی با ملخ صحرایی مبارزه شیمیایی انجام شده است.
سعید معین نمینی روز پنجشنبه اظهار داشت: از بهمن ماه پارسال تاکنون 145 مورد ریزش ملخ صحرایی در شش استان جنوبی ( خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس) داشته ایم که تعداد 135 مورد آن مربوط به 35 روز گذشته (از بیستم فروردین ماه تاکنون) است.
وی ابراز داشت: با توجه به گزارش های دریافتی از گروه های ردیاب بیشترین ریزش ها از استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.
نمینی ادامه داد: براساس اعلام " فائو" باید تا خرداد ماه امسال در سطح 250 تا 300 هزار هکتار از زمین های ایران با ملخ های صحرایی مبارزه انجام شود.
به گفته این منبع، با توجه به وزش باد شمال شرقی خلیج فارس ( از شبه جزیره عربستان به سمت ایران) بیشترین ریزش ها و همچنین سطوح مبارزه شیمیایی با ملخ های صحرایی مهاجر از هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان گزارش شده است.
** همکاری نیروهای مسلح برای مبارزه با ملخ صحرایی
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: کارمبارزه همه جانبه با این آفت خطرناک توسط 2هزارنفر نیروی تمام وقت و همکاری نیروهای بسیج، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمین های آلوده شش استان جنوبی (خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان) درحال انجام است.
این مقام مسوول در سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: همکاری لجستیک نیروهای تحت فرمان ارتش و سپاه پاسداران باعث افزایش سطح مبارزه با این آفت خطرناک در استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و جنوب کرمان شده به طوری که وسعت سطح مبارزه شده در کمتر از یک ماه به بیشتر از سه برابر رسیده است.
نمینی ادامه داد: از هفتم بهمن ماه پارسال تا سوم اردیبهشت امسال تنها 50 هزار هکتار از زمینهای آلوده به این آفت مبارزه شیمیایی صورت گرفته درحالیکه از چهارم ماه جاری تاکنون این رقم به حدود 205 هزار هکتار افزایش یافته است.
**زمان مناسب مبارزه با ملخ صحرایی
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشورخاطرنشان شد: مبارزه با ملخ های بالدار بالغ شبها تا قبل از روشن شدن هوا و پوره ها (بچه ملخ ها) که به دلیل درنیاوردن بال روی زمین حرکت می کنند روزها انجام می شود.
نمینی یاد آور شد: هم اکنون با استفاده از 10 فروند هواپیمای مخصوص و یک هزار دستگاه انواع سم پاش ازجمله 100دستگاه سم پاش پشت وانتی و تراکتوری هرروز بطورمتوسط در سطح هشت هزار هکتار از زمین های آلوده به دسته های ملخ صحرایی بالغ و پوره ها (بچه ملخ ) مبارزه انجام می شود.
** ریزش، تکثیرو پراکنش ملخ های صحرایی
وی در این گفت و گو از اردیبهشت به عنوان ماه پرخطر ریزش های فراوان ملخ صحرایی دراستانهای هرمزگان ، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و حتی بوشهر نام برد و گفت: بیشترین گزارش از ریزش این آفت خطرناک درهمین ماه از اکیپ های ردیاب دریافت شده است.
به گزارش ایرنا، جمعیت هر دسته ملخ بالدار صحرایی بین 40 تا 300 میلیون عدد تخمین زده شده که می توانند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر تا ارتفاع کمتر از 1700متر پرواز کنند.
هر ملخ افزون بر قادر به گذاشتن حداقل سه کپسول حاوی بین 80 تا 120 تخم است (درمجموع 300 تا 400 عدد )که اگر نتوانیم جلوی تخم ریزی را بگیریم، افزایش آنها غیر قابل تصور خواهد بود زیرا هر عدد کپسول دردمای 10درجه ای داخل خاک ( 2 تا 8 سانتیمتر عمق خاک) 30 روز و در دمای 32 درجه نیز مدت 14 روز زمان می برد تا به پوره و سپس ملخ بالغ تبدیل شود.
سازمان جهانی فائو(وابسته به سازمان ملل متحد) که نظارت مستقیمی روی ملخ صحرایی در سطح جهان دارد، از غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب و جنوب شرق ایران به عنوان مهم ترین مناطق پراکنش این آفت نام برده است.
در ایران نیز استان‎های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کانون دائمی و همیشگی تولید مثل آفت ملخ صحرایی هستند.
با توجه به اینکه این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و ‎روزانه می‎تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند، موجب مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می‎شود.
به گفته مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه با ملخ صحرایی در ایران تا اواخر تیرماه و هفته ابتدایی مرداد ماه امسال پایان می یابد و نیمه دوم دی ماه نیز فعالیت ها مجدد آغاز می شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/158914/135-عملیات-در-35-روز؛-هجوم-ملخ‌های-صحرایی-جدی-است
بستن   چاپ