آریا بانو
جیم جارموش انتظارات را برآورده نکرد/ افتتاحیه کم‌رمق جشنواره کن
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 17:53:58
آخرین خبر سینما و چهره
آریا بانو -
جیم جارموش انتظارات را برآورده نکرد/ افتتاحیه کم‌رمق جشنواره کن
١٣٧
٠
صبا /دوره 2019 جشنواره کن از شب گذشته و با نمایش اثری از جیم جارموش شروع شد اما این آغاز مخاطبان را راضی نکرد.
سه‌شنبه شب 24 اردیبهشت، هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن با نمایش فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی جیم جارموش آغاز شد؛ شروعی که گرمای زیادی نداشت و انتظارات را برآورده نکرد.
شب گذشته کمدی «مرده‌ها نمی‌میرند» در تالار بزرگ لومیر در کاخ جشنواره کن برای اولین بار به نمایش درآمد و با وجود آنکه از لیست بلندبالایی از ستارگان سینما همچون، بیل مری، تیلدا سوینتن، آدام درایور و سلنا گومز بهره می‌برد، در راضی کردن مخاطبان خود ناکام ماند و واکنش‌های خفیفی از جمعیت گرفت؛ تشویقی زیر سه دقیقه که برای چهره‌ای چون جیم جارموش که نبض تماشاچیان خاص فستیوال کن را در دست دارد اصلا راضی کننده به حساب نمی‌آید. جارموش آخرین بار در سال 2016 با 2 فیلم «پترسون» با بازی گلشیفته فراهانی و مستند «Gimme Danger» در کن حضور داشت.
«مرده‌ها نمی‌میرند» که فیلمنامه آن هم به قلم جیم جارموش است داستان شهری آرام به نام سنترویل را روایت می‌کند که مورد هجوم مردگانی از قبر برخاسته قرار می‌گیرد. تیری فرمو دبیر جشنواره کن در نشست مطبوعاتی خود که پیش از این برگزار شده بود، فیلم را بسیار ضدترامپ قلمداد کرده بود. او گفته بود: این «مرده‌ها نمی‌میرند» درباره هژمونی آمریکاست؛ کشوری شگفت‌آور که می‌توان انتظار داشت شخصیتی چون جارموش با تغییراتی که اخیرا در آنجا اتفاق افتاده است، خوشحال و یکدل نباشد.
زامبی‌های جارموش تنها جذابیت افتتاحیه کن نبود و پیش از آن این مراسم شاهد حضور بازیگر، نویسنده و کارگردان فرانسوی و استاد اجرای این گونه مراسم‌ها یعنی ادوارد بائر بود. بائر سال گذشته نیز این مسئولیت را در کن برعهده داشت. در کنار او خاویر باردم و شارلوت گنزبور متن خوش‌آمدگویی جشنواره کن را به چند زبان خواندند.
بعد از خوش‌آمدگویی، مجری برنامه در میان تشویق زیاد تماشاگران به تک تک اعضای هیات داوران خیر مقدم گفت. الخاندرو گونسالس اینیاریتو مکزیکی و برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی رییس هیات داوران جشنواره کن امسال است و در کنار او ال فانینگ بازیگر زن آمریکایی، مایمونا ان دیایه بازیگر و کارگردان زن اهل کشور بورکینافاسو، کلی رایکارد کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر آمریکایی، آلیس رورواچر کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی، انکی بیلال نویسنده فرانسوی رمان‌های مصور، رابین کامپیو کارگردان و فیلمنامه‌نویس اهل فرانسه، یورگس لانتیموس کارگردان یونانی و پاول پالیکوفسکی کارگردان برنده اسکار لهستانی اعضای هیات داوران این دوره جشنواره کن را تشکیل می‌دهند.
مسئولان این مراسم پیش از شروع برنامه با پخش کلیپی یاد آنیس واردا، کارگردان مطرح موج نوی سینمای فرانسه را که اخیرا درگذشته است، گرامی داشتند. یک صندلی خالی با نام واردا و برای ادای احترام به او نیز روی صحنه قرار گرفته بود.
جشنواره بین‌المللی فیلم کن 2019 از دیروز آغاز شد و تا 10 روز دیگر یعنی 25 می ادامه خواهد داشت.

http://www.banounews.ir/fa/News/158641/جیم-جارموش-انتظارات-را-برآورده-نکرد--افتتاحیه-کم‌رمق-جشنواره-کن
بستن   چاپ