آریا بانو
باغبان باشی/ یاس رازقی، گلی که هر خانه‌ای باید داشته باشد
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 17:43:42
آریا بانو -
باغبان باشی/ یاس رازقی، گلی که هر خانه‌ای باید داشته باشد
٢٢٣
٠
فوت و فن / یاس رازقی یکی از گیاهان واجب برای هر خانه است چرا که هم شاخسار زیبا دارد، هم گل می‌دهد و هم مهم‌تر از همه خوشبو است. به علاوه می‌توانید از گل‌های گیاه چای درست کنید!
گیاهان کمی هستند که به اندازه یاس به خاطر بوی خوب‌شان شناخته شده اند. این گیاه آنقدر گل می‌دهد که بتوان با آن یک اتاق را پر کرد و بویش را از چندین متر آن ورتر استنشاق کرد. یاس گیاهی عالی برای هدیه دادن هم هست و بوی آن فرد هدیه گیرنده را همیشه به یاد شما خواهد انداخت.
جالب است که بدانید می‌تواند انواع یاس، به خصوص یاس رازقی (یا یاس عربی) را درون خانه هم پرورش دهید. یاس‌ها گیاهانی هستند که در تمام طول سال گل دارند. در بین گونه‌های یاس حتی می‌توانید گیاهی را پیدا کنید که در زمستان و پاییز گل بدهد!
یاس رازقی برای محصور کردن یک مکان و افزایش حریم شخصی هم عالی است، پس اگر بالکن‌تان از بیرون دید دارد می‌توانید با کاشت این گیاه در کنار دیوار فضا را محصور، سبز و خصوصی کنید. این گیاه رشد زیادی دارد و می‌تواند به زودی همه فضا را پر کند.
این گیاه به خوبی در گلدان رشد می‌کند و نگهداری کمی می‌خواهد. برای آنکه بیشتر با این گیاه و روش نگهداری درست از آن آشنا شوید، به خواندن ادامه دهید:
شرایط نگهداری
– نور
این گیاه را در مکانی با آفتاب کامل و مستقیم یا در مکانی نیم سایه – نیم آفتاب بکارید. درست است که گیاه در سایه هم به خوبی رشد می‌کند و گل می‌دهد اما برای بیشترین گل دهی و پرپشت شدن، باید آن را در آفتاب مستقیم بکارید. اگر یاس رازقی‌تان را به درون خانه آورده اید، آن را در کنار پنجره‌ای با آفتاب مستقیم بگذارید.
– آبیاری
یاس رازقی نیاز دارد که خاکش مرطوب باشد، به خصوص در فصل گلدهی. در کل اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید. با فرا رسیدن زمستان آبیاری را کمتر کنید.
– دما
یاس رازقی از سرما و یخبندان خوشش نمی‌آید پس باید آن را از معرض بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید قبل از شروع فصل سرما گیاه را به داخل خانه بیاورید و در کنار پنجره‌ای آفتابی قرار دهید. برای آنکه گیاهانی که در داخل خانه رشد می‌کنند را از سرمای زمستان حفظ کنید، تنها باید آنها را از معرض باد سرد دور نگه دارید و از تماس شاخسار آنها با پنجره سرد جلوگیری کنید.
– خاک
به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارد. نسبت به خاک‌ها آهکی حساس است و از بین می‌رود. بد نیست خاک گیاه را با موادی مانند خاک برگ و پیت موس مخلوط کنید.
– کود دهی
گیاه در فصل رشد و به خصوص در هنگام گلدهی به کود نیاز دارد پس آن را با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است تغذیه کنید. در پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید.
– هرس
برای آنکه گیاه‌تان را مرتب نگه دارید و آن را تشویق به رشدی قوی و پرپشت کنید، بعد از گلدهی آن را هرس کنید. همانطور که گفتیم یاس رازقی می‌تواند بیش از اندازه رشد کند، پس هرس را فراموش نکنید. در کل یاس رازقی نیاز به هرس منظم دارد و در صورتی که هرس آن را فراموش کنید گیاه از بین رفته یا خیلی بد شکل و لاغر می‌شود. هرس باید بعد از تمام شدن گلدهی گیاه صورت گیرد اما هرس سبک در طول سال هم مشکلی ندارد.
تکثیر
تکثیر گیاه از طریق قلمه ساقه و خوابانیدن انجام می‌گیرد.
برای تکثیر گیاه به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه نسبتا جوان از گیاه را به کمک تیغ یا چاقویی تیز و استریل از آن جدا کنید. قلمه‌ها را در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا شانس موفقیت‌تان بالا برود. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه‌ها را در آن بکارید. قلمه‌ها را در محیطی گرم و با رطوبت بالا قرار دهید. بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده می‌کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است.
برای تکثیر گیاه به روش خوابانیدن در فصل بهار یا اوایل تابستان یکی از شاخه‌های زیرین گیاه را به زیر خاک ببرید به طوری که نوک شاخه بیرون باشد. خاک روی شاخه را همواره مرطوب نگه دارید. بعد از چند ماه (2 الی 3 ماه یا حتی زودتر) شاخه خوابانیده شده باید ریشه زده باشد. شاخه را از محل اتصال به گیاه مادری جدا کنید و آن را به عنوان گیاهی جدید در گلدان یا قسمتی دیگر از باغچه بکارید.
تعویض گلدان
اگر گلدان گیاه برایش کوچک شود، گل‌های گیاه شروع به ریزش می‌کنند. پس در صورتی که مشاهده کردید با وجود مناسب بودن شرایط گیاه گل‌هایش می‌ریزند، گیاه را به گلدانی بزرگ‌تر و با خاک تازه منتقل کنید تا ریشه‌ها بتوانند رشد کنند.
زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه کمی خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/158551/باغبان-باشی--یاس-رازقی،-گلی-که-هر-خانه‌ای-باید-داشته-باشد
بستن   چاپ