آریا بانو
ترین ها/ بزرگ‌ترین رودخانه زیرزمینی جهان
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 12:37:44
آریا بانو -
ترین ها/ بزرگ‌ترین رودخانه زیرزمینی جهان 5
٦٠٩
٠
چمدان / گروه غارنوردان ایتالیایی Acheloos Geo Exploring بین دسامبر 2017 تا ژانویه 2018 بزرگ‌ترین رودخانه زیرزمینی جهان را کشف و شناسایی کردند.
این رودخانه زیرزمینی، سامانه آبی «آئوک-کلادوک» است که در منطقه میبرات در استان اندونزیایی پاپوآی غربی در گینه نو قرار دارد.
این کاوش بخشی از پروژه‌ای است که این گروه از سال‌ها قبل با هدف جست‌وجو برای مسیرهای آبی زیرزمینی انجام می‌دهند.
آندره‌آ بناسی، عضو اصلی این گروه و محققی که در بیش‌از 20 ماموریت اکتشافی بین‌المللی غارشناسی حضور داشته است دراین‌خصوص به نشنال‌جئوگرافیک ایتالیا می‌گوید: «از لابه‌لای نقشه‌های جغرافیایی، تصاویر ماهواره‌ای و محاسبه حوضه‌های آبی می‌توان بررسی کرد که به‌طرز غیرمنتظره‌ای بسیاری از مسیرهای بزرگ آب‌های زیرزمینی سیاره زمین هنوز ناشناخته باقی‌مانده‌اند و در بسیاری موارد هرگز سندی درباره آنها تهیه نشده است. با تمرکز روی نواحی اقیانوسیه و جنوب آسیا و بی‌شک در جزیره گینه نو به‌نظر می‌رسید می‌توان این حوضه‌های بسیار مهم را بهتر شناخت. رودخانه زیرزمینی آئوک-کلادوک به‌طول بیش‌از 250 کیلومتر، مسیری آبی است که از مجموعه‌ای از غارها عبور می‌کند و زمانی‌که به دره‌ها می‌رسد میزان حرکت آن به بیش از 180 مترمکعب بر ثانیه افزون می‌شود. از امروز می‌توانیم تایید کنیم که این رودخانه زیرزمینی بزرگ‌ترین سامانه آبی زیرزمینی سیاره زمین است.»

http://www.banounews.ir/fa/News/158278/ترین-ها--بزرگ‌ترین-رودخانه-زیرزمینی-جهان
بستن   چاپ