آریا بانو
ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار
چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398 - 12:29:53
آریا بانو - مایستر نوازندگان آلبوم "خواب‌های رنگی من" می‌گوید تا به امروز آثار خیلی کم داشتیم که موسیقی کودک از روی موسیقی و دستگاه‌های ایرانی باشد و برای همین است که کودکان نمی‌توانند با دستگاه‌ها و گوشه‌های ایرانی آشنا شوند.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: اردشیر کامکار نوازنده کمانچه، قیچک و ویولن قرار است در آلبوم "خواب‌های رنگی من" ساخته حمید تبسم به‌عنوان نوازنده کمانچه و مایستر نوازندگان حضور داشته باشد.
کامکار درباره این آلبوم به هنرآنلاین گفت: اولین بار است که در یک پروژه برای موسیقی کودک همکاری می‌کنم و کمی این کار برایم سخت است، اما در کل تجربه جالبی است.
او ادامه داد: البته پیش از این پروژه در یک کار دیگر برای کودک به‌عنوان نوازنده حضور داشتم، اما این آلبوم چیزی فراتر و متفاوت‌ با کارهای دیگر است و صرفاً موسیقی کودک را دربر می‌گیرد. اولین بار که آقای متبسم با من تماس گرفت و پیشنهاد همکاری داد کمی جا خوردم، اما به این فکر کردم که واقعاً نیاز به این آلبوم در موسیقی ما احساس می‌شود.
کامکار اضافه کرد: تا به امروز آثار خیلی کم داشتیم که موسیقی کودک از روی موسیقی و دستگاه‌های ایرانی باشد. برای همین است که کودکان نمی‌توانند با دستگاه‌ها و گوشه‌های ایرانی آشنا شوند و حتی در برخی نمونه‌ها شاهد شکاف عمیق میان نسل‌های امروز با موسیقی ایرانی هستیم که روز‌به‌روز به این فاصله افزوده می‌شود.
این نوازنده همچنین گفت: یک سری نکات و ویژگی‌ها درباره کار کودک هست که آن را نسبت به دیگر ژانرها متمایز می‌کند. بدین شکل که ملودی سادگی خود را دارد و خط‌ها نباید پیچیدگی داشته باشند. ما در این کار قدرت نوازندگی را کاهش می‌دهیم و با وجود این ‌که در برخی بخش‌ها، شکل ملودی‌ها پیچیده می‌شود، اما طوری می‌نوازیم تا کودک بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/158151/ویژگی‌های-موسیقی-کودک-از-نگاه-اردشیر-کامکار
بستن   چاپ