آریا بانو
دیابتی‌ها از انسولین نترسند!
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 17:44:06
آریا بانو -
دیابتی‌ها از انسولین نترسند!
k ٢.٥
٠
باشگاه خبرنگاران / محمدرضا مهاجر تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم اظهار کرد: دیابت در حال حاضر در دنیا رو به افزایش است و اکنون چیزی حدود 480 میلیون بیمار دیابتی در دنیا داریم؛ به نظر می‌رسد تا 30 سال آینده این رقم به 700 میلیون نفر هم برسد.
سن شروع دیابت کاهش پیدا کرده است
وی ادامه داد:‌ شیوع دیابت در دنیا با سرعت زیادی رو به افزایش است و در کشور‌های پیشرفته بیشتر افراد در سن بالا به آن مبتلا می‌شوند، اما در کشور‌های در حال توسعه مثل کشور ما سن ایجاد بیماری دیابت کاهش پیدا کرده است. این افراد درست زمانی که در سنین اوج فعالیت خود دارند و می‌توانند برای کشور و خانواده مفید باشند دچار عوارض و دغدغه‌های این بیماری می‌شوند. زندگی شهرنشینی، اضافه‌وزن، کم‌تحرکی از عواملی هستند که باعث افزایش بیماری دیابت در جوامع می‌شوند.
کنترل دیابت تنها کنترل قند خون نیست
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مشکل اصلی آنجاست بسیاری از بیماران درباره بیماری خود اطلاع ندارند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر دچار عوارض این بیماری شده‌اند. حتی افرادی که از بیماری خود اطلاع دارند هم به‌خوبی آن را کنترل نمی‌کنند. کنترل بیماری دیابت فقط کنترل قند خون نیست بلکه کنترل چربی و فشار خون، بررسی عوارض این بیماری و پیشگیری از همه آن‌ها را هم شامل می‌شود.
مصرف انسولین ما نسبت به کشور‌های هم‌جوار بسیار پایین‌ است
وی بیان کرد: میزان مصرف انسولین بیماران دیابتی در کشور ما نسبت به کشور‌های هم‌جوار بسیار پایین‌تر است و این موضوع یا به این دلیل است که پزشکان ما دیر سراغ انسولین می‌روند یا اینکه بیماران دیابتی ما آن را به‌سختی می‌پذیرند و وقتی پیشنهاد انسولین به آن‌ها داده می‌شود زیر بار آن نمی‌روند؛ همین مسئله باعث می‌شود که مصرف انسولین نسبت به دارو‌های خوراکی در کشور ما پایین‌تر باشد و همین باعث می‌شود که دیابت در کنترل نباشد، حد شاخص هموگلوبین A1C که شایع‌ترین و مهم‌ترین شاخص کنترل دیابت است بسیار بالا برود و بیمار با عوارض این بیماری مواجه شود.
دیابتی‌های ما از انسولین می‌ترسند
مهاجر تهرانی گفت: در واقع افراد دیابتی از انسولین می‌ترسند. آن‌ها اغلب نگران‌اند که با انسولین اضافه‌وزن پیدا کنند درحالی که این امر با رژیم غذایی مناسبی که ما در کنار مصرف انسولین می‌گذاریم، قابل پیشگیری است. از طرفی اغلب این افراد نگران هزینه‌های آن هستند و فکر می‌کنند هر کسی که از انسولین استفاده کند دچار مشکلات بینایی و قطع پا می‌شود در صورتی که این‌طور نیست و اغلب این بیماران به این دلیل که دیر به سراغ انسولین رفتند عارضه پیدا کردند نه به‌خاطر مصرف آن.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: این‌ها تفکرات اشتباهی است که تغییر آن‌ها نیاز به آموزش دارد؛ هم آموزش پزشکان در جلسات و همایش‌های تخصصی که از سراسر کشور گرد هم می‌آیند و اطلاعات آن‌ها به‌روز می‌شود و هم آموزش عمومی که آگاهی افراد جامعه را نسبت به انسولین و دیابت بالا ببرد. بدون شک برنامه‌های IDS که شرکت‌های خصوصی در بخش آموزش مجموعه خود برگزار می‌کنند نقش بسیار مثبتی در فرهنگ‌سازی و ارتقا دانش روز جامعه پزشکی و بیماران دیابتی خواهد داشت و در واقع آن‌ها با این کار، خیلی خوب از این بخش آموزش در راستای مسئولیت و رسالت اجتماعی خود استفاده می‌کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/157506/دیابتی‌ها-از-انسولین-نترسند!
بستن   چاپ