آریا بانو
سحری/ خورشت فسنجان کلاسیک با دستور اصفهانی
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 22:24:22
آریا بانو -
سحری/ خورشت فسنجان کلاسیک با دستور اصفهانی
٣٩٠
٠
آشپزخانه ها / فسنجون در سفره های ایرانی جای خود رو داشته است فسنجون از زمره اون غذاهایی هست که مدل های خیلی مختلفی با سلیقه های گوناگون دارد توی این آموزش یه فسنجون کلاسیک اصفهانی و درست و درمون با طعم شیرین و ترش ارائه می دهم.
چی لازم دارم: مرغ با استخوان و تکه شده یک و نیم کیلو
پیاز سفید خلالی شده دویست و بیست و پنج گرم
سرکه سیب یک دوم پیمانه
آب لیمو یک دوم پیمانه
گردوی چرخ کرده دویست و بیست و پنج گرم
پوره کدو حلوایی پخته یا هویچ آب پز یک دوم پیمانه
پودر هل یک چهارم قاشق چای خوری
زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
رب انار یک سوم پیمانه
شکر و آب لیمو برای تنظیم طعم
چطور بپزم:
راز یه فسنجون کلاسیک خوش رنگ و سبک پوره کدو (یا هویج) تنبل هست. لذا بنده یک قاچ کدو تنبل رو تنوری کردم. مابقی کدوی تنوری رو می شه ذخیره کرد و خیلی جاهای دیگه استفاده کرد. خیلی ها زدن کدو به فسنجون رو در حکم تقلب می دونند.
تمام راه ها به مرغ ختم می شه. برای جبران شیرینی سس، من مرغ رو در پیاز، سرکه و آب لیمو برای یک شب مارینیت یا مزه دار کردم. در روز واقعه ، ابتدا آرد بادام (بادام از گردو روشن تر هست و من اون رو ترجیح می دم) رو بو دادم. ریز چرخ کردن و بو دادن گردو خیلی مهم هست و کمک شایانی به روغن انداختن گردو می کنه. سپس پوره کدو و گردو رو همراه آب در مخلوط کن کاملا پوره کردم و به روی مرغ های از مارینیت جدا شده ریختم. نیازی به کاربرد پیاز مارینیت در این دستور نیست چون پیاز سس رو شیرین می کنه و وجود کدو برای حصول اون منظور کافی هست.
سپس مرغ که با پوره کدو و گردو پوشیده بود رو روی حرارت ملایم گذاشتم. خورش رو با در بسته پختم تا مرغ تقریبا پخته و سس غلیظ شده بود. سپس حرارت رو به متوسط ارتقا دادم و ادویه ها و رب انار رو افزودم. خورش در ابتدا کمرنگ هست و ممکن هست که وسوسه افزودن رب انار بیشتر به ذهن شما خطور کنه. صبر کنید تا سس غلیظ بشه و خورش خود به خود رنگ بگیره. طعم نهایی رو با افزودن شکر یا آب لیمو بسته به ذائقه تنظیم کنید.
خورش در اثر سرد شدن روغن می اندازه. اگر زیر گاز رو خاموش کنید و کمی صبر کنید، پس از ده پانزده دقیقه روغن رو به چشم خواهید دید. بنده در کل فنسجون رو روغن ننداخته می پسندم و اون رو سریع سرو می کنم.
این دستور با چیزی که معمولا دیدید و درست میکنید خیلی متفاوته.
فسنجون خیلی سلیقه ای هست و میزان مواد اولیه کاملا بسته به شخص طباخ داره. بعضی دستورها نیم کیلو گردو می طلبن، بقیه کمتر از دویست گرم. بعضی یک پیمانه رب می طلبن و بعضی دو سه قاشق. این مورد من مخملی تر و سبک تر از موارد موجود هست. گردوی اون کمتر هست چون من از لایه ضخیم روغن روی خورش خوشم نمی یاد.
من هم دستورهای خیلی متنوعی برای فسنجون دیدم و چشیدم. مثلا با آلو، یا انار ترش، وانواع واقسام چاشنی. حتا فسنجونی دیدم که رب انار نداشته و به جای رب انار بهش ماست ترش اضافه میکردن برای چاشنی.
یک آموزش آشپزی ایرانی که امیدوارم از این سبک غذای ایرانی فسنجون هم بچشید و لذت ببرید که نیاز به تجهیزات آشپزخانه خاصی هم ندارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/157347/سحری--خورشت-فسنجان-کلاسیک-با-دستور-اصفهانی
بستن   چاپ