آریا بانو
در همایش سراسری مدیران سازمان تامین اجتماعی مطرح شد:
11 انتظار شریعتمداری از تامین اجتماعی
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 02:16:06
آریا بانو - وزیر رفاه با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها، گفت: در این شرایط وظیفه ما این است که برای کم‌کردن خطاها در نظام مدیریت و کاهش آسیب‌پذیری‌های احتمالی مردم در برابر این فشار و تکانه‌های بیرونی برون‌زا، تلاش خود را دوچندان کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در همایش مدیران تأمین اجتماعی گفت: انتظار از سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری، تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات است.
وزیر رفاه با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها گفت: در این شرایط وظیفه ما این است که برای کم‌کردن خطاها در نظام مدیریت و کاهش آسیب‌پذیری‌های احتمالی مردم در برابر این فشار و تکانه‌های بیرونی برون‌زا، تلاش خود را دوچندان کنیم.
در این همایش محمد شریعتمداری انتظارات خود از سازمان تأمین اجتماعی را در 11 بند به شرح ذیل مطرح کرد:
1- تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات:
تأمین‌اجتماعی باید روشی ارائه کند که در عین این‌که متضمن وصول منابع موردنیاز برای اجرای ماموریت‌هایش باشد، مانع حرکت در مسیر رونق تولید نباشد؛ مشوق‌هایی تعیین کند برای پرداخت به‌موقع؛ و نظام انگیزش برای واحدهای تولیدی اجرا کند. این کار به پایداری تأمین‌اجتماعی منجر می‌شود. رونق تولید؛ اکسیر شفابخش اقتصاد کشور است.
2- مشارکت در مسیر رونق تولید:
تدوین دستورالعملی که مبنای ایجاد یک تحرک در حوزه تحقق رونق تولید در سازمان تأمین‌اجتماعی خواهد بود. همچنین برای حمایت و صیانت از نیروی کار، سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به این‌که این سازمان با کارفرمایان ارتباطات و نقاط تماس فراوانی دارد. باید این ارتباطات به نحوی سازماندهی شود که کارفرمایان بتوانند با فراغ بال بیشتری در مسیر رونق تولید حرکت کنند. علاوه با این انتظار از سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری، تقویت و استمرار اصلاحات درونی برای تسهیل ارائه خدمات است.
3- پیگیری وصول مطالبات از دولت:
از هر روشی که متضمن حفظ منابع سازمان و وصول مطالبات است استفاده کنید و متولی خاصی برای پیگیری مستمر این مطالبات تعیین کنید. امسال خوشبختانه در بودجه ارقام خوبی برای پرداخت مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که نباید اجازه دهیم به سرنوشت سال گذشته دچار شود.
4- توسعه خدمات غیرحضوری:
باید از اقدام ارزشمند سازمان تأمین‌اجتماعی و پیش‌تازی این سازمان در زمینه حذف دفترچه‌های درمانی در مراکز درمانی ملکی و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت قدردانی کنیم. اگر نظام الکترونیک سلامت به شکل کامل و در کل بخش سلامت کشور نه فقط در سازمان تأمین‌اجتماعی، اجرایی و عملیاتی شود، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های بخش بهداشت و درمان حداقل 20 تا 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.
5- الکترونیکی کردن نظام سلامت:
با الکترونیکی کردن کل نظام سلامت، معادل کل بودجه عمرانی کشور می‌شود در هزینه‌های این بخش صرفه‌جویی کرد. این هدف بسیار بزرگی است که باید به هر نحو ممکن در این مسیر پافشاری و آن را اجرا کرد تا نظام یکپارچه سلامت الکترونیک و پرونده‌های الکترونیکی سلامت در کشور شکل بگیرد و بخشی از منابع صرفه‌جویی شود تا دولت بتواند با فراغ بال بیشتری به سایر بخش‌های مأموریت‌های اجتماعی و اقتصادی خود رسیدگی کند، خدمات مطلوب‌تر سلامت به مردم ارائه شود و مصرف دارو و پاراکلینیک در کشور منطقی‌سازی شود و با شفافیت در این بخش، جلوی برخی خدمات تکراری و تجویزهای غیرمنطقی و غیرضروری مانند اسکن، ام.‌آر.آی و غیره گرفته شود.
6- تسهیل امور در مناطق سیل‌زده:
مردم سیل‌زده همچنان در فشار هستند؛ مردمی که همه هستی خود را از دست داده‌اند. لذا باید توجه ویژه‌ای به این مردم داشته باشیم و حداقل در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های‌مان به آنان در حد توان کمک کنیم. آن دسته از 42 میلیون و 500 هزار نفر افراد متصل به سازمان تأمین‌اجتماعی که در این حادثه آسیب دیدند، در طول سال در لیست رسیدگی ویژه ما باشند و هر خدمت مازادی که می‌توانیم به این افراد بدهیم مثلاً اولویت در ارائه خدمات درمان یا هر روش دیگری که امکان‌پذیر است مثل استمهال بدهی و بخشش جریمه تاخیر کارفرمایان.
7- استقرار نظام شفافیت:
شفافیت ما را از بسیاری از تهدیدها و فشارها مصون می‌کند و اعتماد مردم به ما را تقویت می‌کند. این کار باید با قوت ادامه پیدا کند. این راه، راه بدون بازگشت است. اگر گفتیم چندشغله ممنوع است نباید حتی یک مورد هم در کل وزارتخانه، مغایر با این رویکرد وجود داشته باشد. رؤسای سازمان‌های تابعه باید تعهد مکتوب بدهند که ممنوعیت دوشغله بودن را اجرا کرده‌اند و هیچ فرد دوشغله‌ای در سازمان آنها وجود ندارد. در شرکت‌هایی که امکان‌پذیر است اعلام کرده‌ایم که تعداد اعضای هیات‌مدیره‌ها باید به سه نفر عضو موظف و بدون شغل دیگر، کاهش یابد. به مردم در مورد شفافیت و کاهش هزینه‌ها و حفظ امانات آنها وعده داده‌ایم و باید پای این وعده تا آخر بایستیم.
8- جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی:
سازمان تأمین اجتماعی با عظمت و مأموریت مهمی که دارد و چالش‌هایی که دارد باید مدیریت آن ممزوج از جوانی و تجربه باشد. طبیعی است که در برخی نقاط تجربه را رجحان می‌دهیم و در برخی نقاط جوانی و نشاط را و همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند، جوان‌گرایی به معنای نفی تجربه افراد صاحب تجربه و مهارت نیست و از توان و تجربه معمرین هم باید استفاده کرد.
9- توجه به مدیریت بانوان:
در سازمان تأمین‌اجتماعی نیمی از کارکنان از بانوان هستند که در برخی حوزه‌ها از آقایان هم سرآمدتر هستند و نباید حق آنان را در مناصب مدیریتی نادیده گرفت باید از توان و تخصص بانوان بیشتر استفاده شود و این یکی از راهبردهایی است که با جدیت پیگیری خواهیم کرد. بانوان ما در دست‌پاکی هم سرآمد هستند و باید از این نیروهای ارزشمند موجود، در رده‌های مدیریتی بیشتر استفاده شود.
10- اصلاح قوانین و مقررات:
الکترونیکی کردن خدمات، بسیار اقدام ارزشمندی است اما در کنار آن باید به اصلاح قوانین و مقررات هم توجه کرد. به نظر می‌رسد برخی قوانین و مقررات و بخشنامه‌های سنتی نیازمند بازنگری و اصلاح است.
11- پرداخت مطالبات بخش‌های درمانی:
در زمینه پرداخت مطالبات بخش‌های درمانی انتظار من از سازمان تأمین‌اجتماعی توجه بیشتر به این موضوع است. درست است که رقم بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی به مراکز درمانی اصلاً قابل قیاس با رقم کلان مطالبات این سازمان از نهاد دولت نیست اما انتظار عمومی از سازمان این است که مشکلات مراکز درمانی طرف قرارداد خود را بیشتر درک کند.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/154725/11-انتظار-شریعتمداری-از-تامین-اجتماعی
بستن   چاپ