آریا بانو
توکلی: جوانگرایی دلیل حذفم از تیم ملی بود
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398 - 09:47:59
آریا بانو - تهران - رکورددار مواد پرش ارتفاع و هفتگانه ایران گفت: فدراسیون دو و میدانی اعلام کرد که سنم برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا بالا رفته و نامم را از فهرست تیم ملی حذف کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «سپیده توکلی» یکی از دو و میدانی کاران موفقی است که در سابقه ورزشی خود مدال های رنگارنگی را در مسابقات آسیایی داخل سالن و جایزه بزرگ برگردن آویخته است.
وی در فروردین 98 در مسابقات رکوردگیری پرش ارتفاع، رکورد 1.78 متر را ثبت کرد اما نام او در فهرست اعضای تیم ملی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا قرار نگرفت.
توکلی دلیل انتخاب نشدن خود را اهمیت دادن فدراسیون به جوانگرایی و سخت بودن رکورد ورودی ماده پرش ارتفاع دانست. این دونده ابراز کرد که اگر در این مسابقات انتخاب می شد می توانست مقام چهارم آسیا را کسب کند.
رکورددار هفتگانه و پرش ارتفاع زنان ایران، یک طلا، سه نقره و یک برنز مسابقات داخل سالن قهرمانی آسی و یک برنز مسابقات جایزه بزرگ آسیا را در کارنامه دارد.
مشروح گفت و گو با این دونده را می خوانیم:
** ایرنا: چرا به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام نشدید؟
فدراسیون همواره برای ورود به مسابقات آسیایی رکوردهایی را تعیین می کند. از ابتدا با این رکوردها مشکل داشتم زیرا رکورد ورودی مواد دیگر آسان اما رکورد ماده پرش ارتفاع بسیار سخت بود.
** ایرنا: رکوردها را چگونه تعیین می کنند؟
اعضای سازمان تیم ملی در جلسه ای با توجه به نتایج مسابقات دوره گذشته رکوردهای ورودی را تعیین می کنند. برای پرش ارتفاع ورودی را ١.٨٣ متر تعیین کردند که این عدد در بازی های آسیایی جایگاه سوم را کسب کرد. در دوره قبلی قهرمانی آسیا نیز رکورد 1.80 متر مدال نقره گرفته بود. اما رکورد ورودی سایر ماده ها خیلی پایین تر و ساده تر و در حد نفرات هفتم و هشتم مسابقات دوره های گذشته تعیین شده بود. به هر حال هیچ کس از زنان موفق به کسب این ورودی ها نشد.
** ایرنا: اولویت برای اعزام دو و میدانی کاران به مسابقات آسیایی چیست؟
اولویت برای اعزام باید با افرادی باشد که در وهله اول شانس مدال آوری داشته باشند. بعد کسانی که بتوانند در رقابتی نزدیک جایگاه بالاتری کسب کنند یا فینالیست شوند. نه آنکه افراد تصمیم گیرنده از روی سن و سلیقه شخصی، دونده ها را برای این مسابقات انتخاب کنند. دو و میدانی یک رشته رکوردی است و از روی رکورد افراد و نتایج دوره های گذشته، جایگاه ورزشکاران در مسابقات آتی کاملا قابل پیش بینی است.
** ایرنا: دلیل عدم انتخاب شما چه بود؟
دلیلش را نمی دانم. سه سال است که فدراسیون دو و میدانی اعلام می کند که در حال جوانگرایی است و سنم برای حضور در این رقابت ها بالا رفته است.
** ایرنا: نفرات انتخاب شده برای مسابقات، چقدر با شما اختلاف سنی دارند؟
به غیر از 2 دونده، سه ورزشکار دیگر بالای 28 سال دارند و من هم 30 ساله هستم.
** ایرنا: اگر در مسابقات قهرمانی آسیا بودید می توانستید مدال کسب کنید؟
نمی توانستم مدال بگیرم اما چهارم می شدم و حتی اگر مثل سایر ورزشکاران شرایط تمرینی و مربی و امکانات در اختیار داشتم با ارتقای رکورد می توانستم مدال آور باشم.
** ایرنا: برخی از کارشناسان معتقدند سطح زنان دو و میدانی کار در مسابقات قهرمانی آسیا مطابق با معیارهای آسیایی نیست، آیا این نظر را قبول دارید؟
زنان دو و میدانی کار به معیارهای آسیایی و جهانی بسیار نزدیک شده اند و اگر فدراسیون بیشتر به حوزه زنان توجه کند، جای پیشرفت بسیاری دارند. در 10 سال گذشته، 15 بار رکورد ایران را شکستم اما اکنون شاهد چنین رفتاری از طرف فدراسیون هستم. وقتی شرایط فراهم نباشد نمی توان خوب تمرین کرد اما بازهم می توانم رکورد خوبی داشته باشم.
** ایرنا: چرا تعداد زنان اعزامی به قهرمانی آسیا بسیار محدود است؟
به این دلیل که شانس مدال آوری زنان پایین تر و رسیدگی به این دو و میدانی کاران بسیار کم است. فدراسیون ترجیح می دهد تا از سهمیه خود بیشتر برای اعزام مردان استفاده کند.
بیست و سومین دوره مسابقات دو و میدانی قهرمانی آسیا از یکم تا چهارم اردیبهشت در ورزشگاه خلیفه دوحه قطر برگزار شد.
در این رقابت ها 5 زن دو و میدانی کار برای نخستین بار شرکت کردند که شهلا محمودی، ژاله کاردان، الناز کمپانی، تکتم دستاربندان، مهسا میرزا طبیبی اسامی این بازیکنان است.
این دو و میدانی کاران نتوانستند در رقابت های آسیایی مقام بالایی کسب کنند.
ورزشی**9128**2024

http://www.banounews.ir/fa/News/153525/توکلی--جوانگرایی-دلیل-حذفم-از-تیم-ملی-بود
بستن   چاپ