آریا بانو
بلایی که پُرخوری در دوران بارداری بر سرتان می‌آورد!
جمعه 30 فروردين 1398 - 23:48:14
آریا بانو -
بلایی که پُرخوری در دوران بارداری بر سرتان می‌آورد!
١٨٧
٠
کودکت / بیش‌تر زنان به دلیل خوردن غذای بیش از حد در دوران بارداری، دچار اضافه وزن می‌شوند. پرخوری در دوران بارداری به بهانه اینکه باید به اندازه 2 نفر غذا بخورند منجر به نگرانی‌های جدی در آینده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که پرخوری در دوران بارداری احتمال به خطر افتادن سلامتی مادران باردار را افزایش می‌دهد. هم‌چنین می‌تواند بر سلامت کودک نیز اثر منفی داشته باشد. مقدار توصیه شده مصرف کالری در طول سه ماهه دوم بارداری 340 کالری در هر روز است در حالی که در سه ماهه سوم بارداری، مصرف روزانه کالری 450 کالری با افزایش وزن 18 کیلوگرم یا کمتر است.
در این مقاله از کودکت به بررسی مشکلات پرخوری و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
چرا باید از پرخوری در دوران بارداری اجتناب کنید؟
پرخوری در دوران بارداری می تواند بر سلامت زن باردار اثر منفی بگذارد. برخی دلایل اجتناب از پرخوری در دوران بارداری عبارتند از:
افزایش وزن
نداشتن برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند موجب اثرات منفی فیزیکی مانند افزایش پا درد، کمر درد و فشار اضافی بر روی مفاصل زن باردار شود. هم‌چنین می‌تواند خطر رشد رگ‌های واریس و بواسیر را افزایش دهد.
دیابت بارداری
پرخوری و افزایش وزن نامتناسب می‌تواند یک زن باردار را در معرض خطر بزرگ دیابت بارداری قرار دهد. افزایش قند خون زنان باردار می‌تواند سطح انسولین و قند خون نوزاد را افزایش دهد که ممکن است در بدن او به عنوان چربی ذخیره شود و در نتیجه او را در معرض خطر چاقی و دیابت نوع دوم قرار دهد.
سزارین اضطراری
مصرف بیش از حد کالری در دوران بارداری می‌تواند بر وزن جنین تاثیر بگذارد. احتمال پرورش یک نوزاد بزرگ در شکم مادر وجود دارد که در هنگام زایمان عوارضی را به دنبال خواهد داشت.
سوزش معده
سوزش معده، یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. با پیشرفت بارداری، رشد رحم بر دستگاه گوارشی در قسمت معده و روده بیش‌ترین فشار را وارد می‌کند. پرخوری در دوران بارداری ممکن است باعث وخیم‌تر شدن سوء‌هاضمه و سوزش معده شود.
بروز مشکلات برای جنین
در صورت پرخوری مادر در دوران بارداری، احتمالا نوزادی بزرگ‌تر از حدطبیعی به دنیا خواهد آمد. در هنگام زایمان، کودک بزرگ‌تر از حد نرمال ممکن است به شانه‌ها یا کانال‌های زایمان مادر آسیب بزند. نوزادان بزرگ‌تر از حد نرمال پس از تولد، تجربه‌هایی تلخ همچون مشکلات تنفسی، قند خون پایین، خطر چاقی و بیماری‌های قلبی را تجربه خواهند کرد.
تشنج
پرخوری در دوران بارداری می‌تواند موجب تشنج و فشارخون بالا در زنان باردار شود که می‌تواند سلامت مادر و کودک را به خطر بیندازد. تشنج می‌تواند یکی از دلایل زایمان زودرس باشد. معمولا در چنین مواردی، استراحت کامل یا حتی مصرف دارو نیز پیشنهاد می‌شود.
کاهش وزن پس از تولد نوزاد
یک زن باردار پس از زایمان به راحتی می‌تواند وزن خود را کاهش دهد. اما در صورتی که وزن او بیش‌تر از حد معمول باشد، به تلاش بیش‌تری برای کاهش وزن نیاز دارد. اگر در دوران بارداری پرخوری کنید، برای کاهش وزن اضافه شده در دوران بارداری زمان سختی را باید بگذرانید.
عادات بد غذایی
با پرخوری مداوم در دوران بارداری، ممکن است دچار عادات بد غذایی در زندگی خود شوید. ممکن است شما پس از زایمان نیز قادر به ترک پرخوری نباشید، در این صورت منجر به افزایش مشکلات سلامتی شما می‌شود.
چگونه در زمان بارداری پرخوری خود را کنترل کنید؟
اکثر زنان باردار ممکن است مایل باشند از چگونگی جلوگیری پرخوری در دوران بارداری بیش‌تر بدانند. برخی از راه‌های ممکن برای انجام این کار عبارتند از:
در دوران بارداری، ورزش‌های سبک انجام دهید. پیاده‌روی ممکن است راحت‌ترین کار برای انجام این عمل باشد.
بدن خود را هیدراته (مرطوب) نگه دارید. بدن خشک ممکن است محتاج غذای بیش‌تری باشد.
در طی دوران بارداری از یک رژیم غذایی خوب و سالم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف غذاهای مضر (هله و هوله) در دوران بارداری و بعد از آن به مقوی شدن بدن شما کمک نخواهد کرد. پس از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.
ممکن است در پاسخ به برخی از واکنش‌های احساسی بدن خود دچار پرخوری شوید، با گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش از اضطراب و استرس دوری کنید.
افزایش وزن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. با این‌حال، به این معنا نیست که هنگام گرسنگی چیزی نخورید. در دوران بارداری، غذاهای سالم بخورید و در حد اعتدال ورزش کنید و از پرخوری اجتناب کنید. از خطرات و مضرات پرخوری آگاه باشید تا بتوانید یک بارداری سالم و بی‌خطر را تجربه کنید.
امین بینایی

http://www.banounews.ir/fa/News/150965/بلایی-که-پُرخوری-در-دوران-بارداری-بر-سرتان-می‌آورد!
بستن   چاپ