آریا بانو
سرکه بالزامیک و خواصی که فکرش را نمی کنیم
پنجشنبه 29 فروردين 1398 - 12:38:02
آریا بانو -
سرکه بالزامیک و خواصی که فکرش را نمی کنیم
١٥٨
٠
خبرآنلاین / سرکه بالزامیک در چند سال اخیر به عنوان طعم‌دهنده به خصوص برای سالاد، طرفدار زیادی پیدا کرده است و طعم ویژه و خاصی دارد.
برخی مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته، نشان می‌دهد که سرکه بالزامیک علاوه بر طعم خاص خود، خواص زیادی برای سلامتی انسان، از جمله کاهش سطح کلسترول و کاهش وزن دارد.
در این مطلب به ده خاصیتی که سرکه بالزامیک دارد اشاره می‌کنیم.
1. بهبود سلامت پوست
سرکه بالزامیک حاوی ترکیبات ضدمیکروبی، استیک اسید و آنتی‌اکسیدان است. این ترکیبات به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند.
2. کاهش قند خون
اگر سرکه بالزامیک به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌تان در نظر گرفته شود، می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد.
یکی از مطالعاتی که برای آزمایش اثرات علمی سرکه انجام شده بود، نشان می‌دهد که سرکه بالزامیک به علت دارا بودن خاصیت آنتی گلیسمی بعد از صرف غذا به کاهش قند خون کمک می‌کند.
3. هضم راحت‌تر غذا
استیک اسید فعال موجود در سرکه بالزامیک، حاوی پروبیوتیک است که برای هضم راحت غذا بسیار مفید است.
پروبیوتیک موجود در استیک اسید به سلامت روده و تقویت آن کمک می‌کند.
4. کاهش کلسترول
سرکه بالزامیک به کاهش کلسترول کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان موجود در سرکه بالزامیک مواد سمی موجود در بدن را، که باعث بالا رفتن کلسترول می‌شود، از بین می‌برد.
5. کاهش وزن
مواد پروبیوتیک موجود در سرکه بالزامیک، برای کسانی که می‌خواهند وزنشان را کاهش بدهند، بسیار مفید است زیرا این مواد پروبیوتیکی، کمک می‌کند که مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.
طبق مطالعات، با اضافه کردن سرکه بالزامیک به رژیم غذایی، فرد میزان کمتری کالری جذب می‌کند و در نتیجه روند کاهش وزن با سرعت بیشتری پیش می‌رود.
6. التیام زخم‌ها
سرکه بالزامیک، سال‌هاست که به عنوان التیام‌بخش زخم و التهاب در دنیا استفاده می‌شود. براساس تحقیقات انجام شده، این سرکه حاوی ترکیبات ضد قارچ، ضد ویروس و آنتی‌باکتریال است که به حفظ بهداشت و جلوگیری از عفونت زخم کمک می‌کند.
7. کاهش فشار خون
یکی از مطالعاتی که در خصوص خواص مختلف سرکه بالزامیک انجام شده، نشان می‌دهد، که مصرف این سرکه به کاهش فشار خون کمک می‌کند. اثرات مثبت مصرف بالزامیک در صورتی که با کاهش غذاهای چرب و مضر همراه باشد، نمود بیشتری خواهد داشت.
8. تسکین غلظت خون
برای کاهش غلظت خون می‌توانید روزانه چند قطره سرکه بالزامیک را همراه با سالاد مصرف کنید.
9. کاهش رفلاکس معده
از دیگر خواص سرکه بالزامیک تسکین سوزش معده و کاهش رفلاکس (برگشت اسید معده) است. البته این روش درمان ممکن است برای همه مناسب نباشد و حتی سوزش معده را تشدید کند.
10. کمک به گردش خون
سرکه بالزامیک، از نگور تهیه می‌شود و براساس مطالعاتی که انجام شده، می‌تواند از مشکلات قلبی عروقی و رسوب کردن چربی در رگ‌ها جلوگیری کند. سرکه بالزامیک حاوی پلی‌فنول نیز هست که به سیستم گردش خون کمک می‌کند.
خطرات مصرف زیاد سرکه بالزامیک
به طور کلی خطرات مصرف سرکه بالزامیک بسیار محدود و کم است و اغلب افراد به آن حساسیت ندارند. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند مشکلات زیر را به همراه داشته باشد:
آسیب دیدن مری و بخش‌های دیگر سیستم گوارش بر اثر مصرف زیاد.
برای جلوگیری از هرگونه مشکل بهتر است در ابتدا مصرف سرکه بالزامیک را به 2 قاشق غذاخوری محدود کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/150699/سرکه-بالزامیک-و-خواصی-که-فکرش-را-نمی-کنیم
بستن   چاپ