آریا بانو
سفر در دوران بارداری
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 10:44:52
آریا بانو -
سفر در دوران بارداری
١٨٠
٠
ایران / با نزدیک شدن ایام نوروز یکی از رایج‌ترین سؤالات هموطنان باردار این است که آیا می‌توانم به سفر بروم؟ در این مقاله کوتاه سعی می‌کنیم که به نکاتی در رابطه با سفر ایمن تر(مخصوصاً سفرهوایی) برای مادر و جنین بپردازیم.
- زنان باردار که به سفر نیاز دارند، باید چندین موضوع را در نظر داشته باشند:
ممکن است سفر افراد حامله را در صورت وقوع عوارض حاملگی از منابع دریافت خدمات اساسی دور کند یا فرد نتواند به مکان مناسبی که تحت پوشش بیمه آن مرکز است مراجعه کند.
افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی در دوران بارداری و بی‌حرکتی طولانی مدت در طول سفر.
خطر بالقوه افزایش قرار گرفتن در معرض بیماری‌های عفونی (مانند اسهال مسافرتی و مالاریا)
اکثر خطوط هوایی به زنان اجازه می‌دهد که تا
37 هفته از حاملگی پروازکنند، هرچند ممکن است سیاست‌های اختصاصی هر شرکت متفاوت باشد. سفر‌های هواپیمایی تجاری به طور کلی برای زنان با بارداری بدون عارضه امن است.
اگر مادر و جنین سالم باشد، ضربان قلب جنین در طول پرواز تغییر نخواهد کرد.
در برخی مطالعات افزایش ریسک سقط جنین در خدمه پرواز گزارش شده است. همچنین در مسافرانی که برای مسافت طولانی و مکرر پرواز می‌کنند افزایش ریسک زایمان زودرس گزارش شده است. سازگاری فیزیولوژیکی مادران در ارتفاع زیاد شامل تغلیظ هموگلوبین، افزایش ضربان قلب و فشار خون و کاهش ظرفیت هوازی با کاهش فشار اکسیژن جزئی است. به همین علت، در هنگام سفر هوایی
احتیاط های خاصی پیشنهاد شده است مثلاً:
مایعات کافی مصرف کنید و به طور مداوم اندام تحتانی را حرکت دهید تا به کاهش استرس و کاهش خطر ترومبوز وریدی کمک کند. استفاده از جوراب‌های واریس به جلوگیری ازلخته شدن خون در پاها کمک می کند ولی ازپوشیدن لباس‌های تنگ و محدود‌کننده اجتناب کنید.
به‌طور مداوم ازکمربند ایمنی استفاده کنید تا از آسیب ناشی از اتفاق‌های غیرمنتظره جلوگیری شود.
زنان با مشکلات طبی یا مامایی که ممکن است با پرواز مشکلات شان تشدید شود و به درمان‌های اورژانسی احتیاج داشته باشند، باید از سفر هوایی اجتناب کنند. اکسیژن مکمل ممکن است در زنانی که مجبور به سفر هستند اما کمبود اکسیژن ناشی از ارتفاع را تحمل نمی‌کنند، تجویز شود.
اشعه‌های دریافتی از جو در سفر هوایی کمتر از آن است که جهت تأثیرات مخرب بر جنین اهمیت داشته باشد.
سفرهای هوایی طولانی ممکن است ریتم خواب و شب و روز را مختل کند ولی اثرات آن بر بارداری ناشناخته است. سفر در ارتفاعات 5000 تا 8000 فوت (1524 تا 2438 متر) معمولاًبراحتی توسط زنان باردار تحمل می‌شود. سفردرارتفاع بالا (بیش از 8000 فوت حدود2438 متر) بیشتر احتمال دارد باعث مشکلات شود. به‌طور کلی، قرار گرفتن یک زن باردار نسبت به کمبوداکسیژن در ارتفاع بالا، پاسخ‌های انطباقی را به وجود می‌آورد که باعث تأمین اکسیژن جنین می‌شود. جنین نیز مکانیسم‌هایی برای مطابقت با کمبود اکسیژن در کوتاه مدت دارد. ولی ممکن است در یک حاملگی پر خطر انطباق کافی مادر و جنین با کمبود اکسیژن رخ ندهد وموجب زایمان زودرس یا خونریزی شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/139300/سفر-در-دوران-بارداری
بستن   چاپ